Laivų stebėjimo portalai vesselfinder.com ir marinetraffic.com nurodo, kad laivas „Ruby“, plaukiojantis su Maltos vėliava, šiuo metu yra Šiaurės jūroje, ties Norvegijos pietiniu krantu. Jis išplaukė iš šios šalies Trumsės (Tromso) uosto rugsėjo pradžioje ir, kaip rodo duomenys, turėtų prisišvartuoti Klaipėdoje pirmadienio vakarą.
„Informuojame, kad Klaipėdos uosto dispečerinė nėra gavusi prašymo iš laivo dėl jo priėmimo į Klaipėdos uostą. Laivas su kroviniu į uostą įleistas nebus“, – „Delfi“ penktadienį atsakė Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija, nekomentavusi, ar jis de facto plaukia į Lietuvą.
Sprendžiant iš laivų stebėjimo portalų duomenų, neatrodo, kad „Ruby“ būtų sustojęs pakeliui ir galėjęs iškrauti amonio nitratą, kurio, kaip skelbiama, yra 20 tūkst. tonų. Primename, kad Libane 2020 metais sprogo 2,7 tūkst. tonų trąšų. Ten irgi buvo amonio nitratas. Tragedija nusinešė per 200 gyvybių, tūkstančiai buvo sužeisti, su žeme sulyginta dalis sostinės Beiruto, o nuostoliai skaičiuoti milijardais JAV dolerių.
Jeigu „Ruby“ iškrautų krovinį, galbūt jį priimtų ir Klaipėda. Portalas lrt.lt yra skelbęs, kad remontuoti laivą sutiko bendrovė „Vakarų laivų gamykla“ (priklausanti Estijos pramonės koncernui „BLRT Grupp“).
Bendrovės vadovas „Delfi“ penktadienį sakė, kad kontaktas nutrūko. Anksčiau bendrauta su laivo savininkais ir draudimo kompanijomis, kurios organizuoja laivo remontą.
„Tikrai nieko nežinau, nes dabar neturime jokio ryšio, kadangi laivas su kroviniu: kur jis krausis, kada ir kur jis remontuosis – tokių žinių neturiu. Pradžioje toks kontaktas buvo, bet kadangi laivas negavo leidimo išsikrauti (Klaipėdos – red.) uoste, tai viskas tuo ir pasibaigė“, – sako „Vakarų laivų gamyklos“ vadovas Arnoldas Šileika.
Pasak jo, kadangi laivas nepriklauso Rusijai, jam negalioja sankcijos, tad ir apribojimų jam nėra (su sąlyga, kad pavojingas krovinys būtų iškrautas dar iki Klaipėdos).
„Laivo savininkui negalioja jokios sankcijos. Jeigu jis išsikraus ir mes turėsime laisvų dokavimo pajėgumų, tai kalbėsimės apie remontą, bet dabar nėra apie ką kalbėti“, – teigė bendrovės vadovas.
Paklaustas, ar naudinga būtų remontuoti laivą, jis atsakė lakoniškai: „niekas nenaudingų kontraktų nepasirašinėja, paprasta logika“, teigė jis.
Portalų shipspotting.com ir maciport.ai duomenimis, laivo valdytoja yra Dubajuje (Jungtiniuose Arabų Emyratuose) įsikūrusi bendrovė „Serenity Ship Management DMCC“. Laivas pastatytas 2012 metais.
Salietrą gabenantis laivas „Ruby“ plaukia ties Norvegijos krantais rugsėjo 20 dieną:
Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos vadovas Algis Latakas irgi yra sakęs, kad laivas priklauso Jungtiniuose Arabų Emyratuose registruotai įmonei, skelbė ELTA.
„Laivas nėra su rusų vėliava, jeigu jis būtų su rusų vėliava, niekas net nesvarstytų, kad jis galėtų įplaukti į Klaipėdos uostą. Mes jau dveji metai neturime tokių laivų Klaipėdoje“, – tikino jis.
A. Latakas rugsėjo 12 dieną taip pat sakė, kad salietros kroviniui surastas kitas uostas. Tačiau, anot jo, dar bus sprendžiama, ar pats laivas, plaukiantis su Maltos vėliava, galės būti remontuojamas Klaipėdoje.
„Uostas yra atrastas, kuris sutinka šį krovinį priimti, iškrauti. (...) Įvertinus visą situaciją buvo nuspręsta, kad į Klaipėdą šio krovinio nereikia priimti, reikia vertinti šias aplinkybes ir surastas uostas, kur krovinys bus iškrautas. Vėliau bus sprendžiama, ar laivas galės ateiti į Klaipėdą remontuotis“, – žurnalistams kalbėjo A. Latakas.
Vis dėlto uosto, kuris priėmė minėtą krovinį, Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos vadovas įvardinti nenorėjo.
Jis tikino, kad laivas yra ne kartą buvęs Klaipėdos uoste, o dabartinis krovinys buvo neįleistas tik dėl jo kilmės.
„Tas laivas mūsų uoste buvęs ne vieną kartą, lankęsis, tikrai nematome problemos, kad tuščias laisvas, be krovinio, užeitų į uostą“, – sakė Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos vadovas.
Kaip jau skelbta, Norvegijos žiniasklaidai sunerimus, kad pavojingos trąšos atvyko taip arti šios šalies krantų, pasirodė signalų, jog iš Rusijos chemikalus gabenantis laivas gali toliau plaukti į Lietuvą.