Apie reklamos poreikį, besikeičiančias tendencijas ir reikalingą teisininkų pagalbą kūrybos procese „Delfi TV“ laidoje „Verslo požiūris“ šįkart diskutavo „Inspired communications“ vadovas Vasaris Oržekauskas, „Havas“ grupės Lietuvoje vadovas Šarūnas Mikelevičius ir LIDL rinkodaros departamento vadovė Kristina Mažeikytė.
Išlaidos, bet ne investicija?
Kaip pastebėjo „Inspired communications“ vadovas V. Oržekauskas, lyginant reklamos išlaidas visose trijose Baltijos šalyse, Lietuvoje jos yra didžiausios. Tačiau skaičiuojant reklamos išlaidas, kurios tenka vienam žmogui, Estijoje yra išleidžiama dvigubai daugiau lėšų.
„To priežastys yra gana keistos, nes ir patys estai negalėtų iki galo atsakyti, kodėl taip yra. Estijoje yra gana didelė rusakalbių populiacija, tad jiems reikia pirkti tiek medijas rusų, tiek ir estų kalbomis. To reikia tam, kad pasiektume tą patį kiekį žmonių, kurį pasiekiame Lietuvoje.
Europos kontekste esame vieni mažiausiai išleidžiančių reklamai. Daugelis klientų vis dėlto galvoja, kad reklama yra tam tikros išlaidos, bet ne investicija. Su ja taip ir elgiamasi. Atėjus krizei pirmiausiai išbraukiamos reklamos lėšos. Žinoma, ne visi elgiasi taip ir po truputį atsiranda pokyčių“, – laidoje „Verslo požiūris“ pasakojo specialistas.
Jam pritarė ir „Havas“ grupės Lietuvoje vadovas Š. Mikelevičius, kuris taip pat pridūrė, kad Estijoje yra išlikęs nemažas popierinės spaudos poreikis, o tai didina išlaidas.
Rinkos ribojimai
„Delfi TV“ laidoje prakalbus apie reklamos poreikį prekybininkams LIDL rinkodaros departamento vadovė K. Mažeikytė sakė, kad užsibrėžus būti pirmuoju ar antruoju žaidėju rinkoje turi aiškiai žinoti ir savo medijų strategiją bei numatyti, kaip bus pasiekiama auditorija.
„Lietuvoje yra labai ribojama rinka ir alkoholio reklama yra negalima. Tad jei norime kažką pasakyti apie alkoholį, jo derinimą su maistu ir visus kitus dalykus, to negalime daryti. Turime turėti vietą, kur paslėptai sakome, kad ateikite ir rasite visą informaciją apie alkoholį. Kitose LIDL šalyse viskas yra paprasčiau, nes ne visos šalys turi tokį griežtą ribojimą kaip Lietuva. Tai reiškia, kad jie turi daugiau galimybių viską papasakoti ir parodyti“, – kalbėjo rinkodaros ekspertė.
Laidoje buvo užsiminta ir apie tai, kad neseniai LIDL sukėlė diskusijų dėl lyginimosios reklamos, kurioje buvo lyginami LIDL ir kitų prekės ženklų produktų kainos. Pasak K. Mažeikytės, lyginamoji reklama Lietuvoje yra galima, tačiau jai yra taikomos aštuonios sąlygos, kurias privaloma išpildyti.
„Tokios reklamos įgyvendinime negali dalyvauti tik rinkodaros skyrius. Antroji pusė yra teisės departamentas ir teisininkai. Dirbame tiek su vidiniais, tiek su išorės teisininkais. Mums (jie) ir padėjo viską susidėlioti bei pasidaryti reklamą taip, kad ji išvystų dienos šviesą“, – sakė laidos viešnia.
Specialistė pripažino, kad darbe su teisininkais bendradarbiauti tenka itin dažnai. Jie nurodo ir kada galima naudoti vieną ar kitą frazę, o kada geriau nesiimti drąsių žingsnių.
Besikeičiančios reklamos tendencijos
Š. Mikelevičius laidoje „Verslo požiūris“ taip pat pastebėjo, jog skaitmeninės reklamos pagreitis pastaruoju metu mažėja. Tačiau tai nereiškia, kad tokios reklamos bus mažiau. Tiesiog praėjusius kelerius metus ši reklama itin populiarėjo ir jos poreikis augo.
„Kartu turime mažiau galimybių išnaudoti trečiųjų šalių duomenis, o (tai) ypač (atsilieps) mažesniems reklamdaviams, kurie dirba savarankiškai arba neturi agentūrų. Bus sunkiau pamatuoti reklamos efektyvumą“, – pastebėjo „Delfi TV“ svečias.
Vis dėlto ekspertai reklamą pataria planuoti dvylikai mėnesių į priekį ir žiūrėti į ją kaip į investiciją.
„Be abejonės, pasitaiko ir kitokių atvejų, kai klientas nežino ar nenori žinoti, kas bus. Tačiau didžiausi reklamdaviai planuoja finansiniams metams“, – pridūrė V. Oržekauskas.
Praėjusiais metais klientai norėjo daugiau lankstumo ir klausė, kas bus išleidžiant mažiau ar prireikus pokyčių. Pasak „Havas“ grupės Lietuvoje vadovo, lankstumo poreikis išliko ir šiemet. Vis dėlto ekspertai sako, kad ateities prognozės yra gana optimistiškos, o verslui siūloma dirbti su tais partneriais, kurie gali pasiūlyti lankstumą bei stebint rinką tęsti suplanuotus darbus.