Abejoja sprendimo nuoširdumu
„Verslo požiūrio“ vedėjai pasiteiravus, ar G. Balnio sprendimas išpirkti „Amber Food“ akcijas padės išsaugoti gerą restoranų verslo vardą, reputacijos valdymo ekspertė R. Gaudiešienė pažymi, kad labai svarbu ne tik tai, ką verslas daro, bet ir kada bei kaip imasi veiksmų.
„Šiais laikais visuomenė, verslas ir žiniasklaida stebi ir vertina tokius dalykus kritiškai. Suprantu „Amber Food“ norą atskirti save nuo šios situacijos. Tačiau laikas ir pasisakymai kelia tas pačias abejones, o šiandieniniame fone, kuriame nėra pilkos spalvos, tai atrodo kaip bandymas išgelbėti verslo dalį. Reputacijos problema ta, kad ji ne lengvai pakeičiamas logotipas ir seka paskui įmonės elgesį ir vertybes. Abejotina, ar kitą dieną iš ryto galima atsibusti tarsi naujiems“, – sako ekspertė.
Elgsena karo metu sudavė smūgį reputacijai
„Verslo požiūryje“ R. Gaudiešienė pasidalijo ir penktus metus atliekamo reputacijos indekso tyrimo rezultatais. Pasak Delfi TV laidos viešnios, jau kurį laiką pastebima tendencija, kad pagal tai, kiek įmonėms rūpi gera reputacija, jas galima skirti į dvi grupes – tos, kurios ja rūpinasi, ir tos, kurios to nesureikšmina.
„Įmonės, kurios perka ataskaitas, nagrinėja įvairius faktorius, kurių valdyboje yra svarbūs reputacijos rodikliai, kaip taisyklė yra užsienio kapitalo ar nauji, modernūs verslai. Antrosioms, kurios dažniau yra lietuviško kapitalo, o jų vadovai yra pirmosios verslo kartos atstovai, labiau rūpi kaštų ir naudos analizė. Manau, kad šią situaciją jie pasitiko nepasiruošę tam, koks yra naujas pasaulis.
Visuomenės įsitraukimas keičiasi. Kaip iki COVID-19 pandemijos tik žodžiais buvusi skaitmenizacija tapo realybe, taip reputacija dabar staiga virto faktu. Visuomenė kalba ir jai rūpi“, – mintimis dalijasi pašnekovė.
Pasak reputacijos valdymo ekspertės, preliminarūs tyrimo duomenys rodo, kad 2021 m. „Vičiūnų grupė“ turėjo gerą reputaciją ir skalėje nuo -100 iki +100 visuomenėje jų vertinimas siekė +34. Tačiau šiais metais rodiklis smuko iki -17. Tarp verslo ir politikos elito per metus įmonių grupės reputacijos vertinimas nusmuko nuo +14 iki -36, o žiniasklaidos atstovų nuomone – nuo -4 iki -78.
Kaip atkurti reputaciją?
Susikurti gerą reputaciją užtrunka ne vienerius metus, o sugadinti ją galima per keletą minučių. Todėl „Verslo požiūryje“ prakalbus apie tai, ar „Amber Food“ gali greitai atkurti savo įvaizdį, R. Gaudiešienė pažymi, kad šiuo metu reputaciją labiausiai žlugdo požiūris į karą.
„Ukrainiečiai kovoja mūsų karą ir visuomenės palaikymas jiems labai svarbus. Kalbant su ukrainiečiais teko pastebėti, kad labiausiai jie bijo, kad karas mums atsibos ir nustosime rūpintis bei paliksime juos vienus.
Kartais atrodo, kad kai kurie verslai to ir laukia. „Vičiūnų grupės“ problema yra pilka elgsena, kai skelbiasi išeiną iš Rusijos, tačiau jiems dar reikia laiko. Kodėl to nereikėjo „Ikea“? Už tai labiau baudžiama negu už atvirą pozicijos išsakymą, o melavimas atgrasus ir sukelia neigiamą reakciją. Ar galima tai pakeisti? Taip, nes dabar yra laikas, kai greičiausiai galima pakelti ar sugadinti reputaciją. Klausimas, kiek sugebi kalbėti tiesiai ir suprasti, kad viskas priklauso nuo tavęs“, – Delfi TV eteryje dėsto pašnekovė, kurios teigimu, verslas turi ne tik galvoti apie kaštus ir naudą, bet ir stebėti visuomenės lūkesčius.