Kaip parodė vykdyta apklausa, pas buvusius darbdavius grįžta kas ketvirtas arba 25 proc. buvusių darbuotojų.
Grįžta į tas pačias arba aukštesnes pareigas
Vadybos konsultacijų, tyrimų ir mokymų įmonės „OVC Consulting“ partnerė ir konsultantė Algė Jablonskienė teigia, kad sugrįžti į buvusią darbovietę specialistai nusprendžia dėl įvairių priežasčių. Tai paskatinti gali tiek paties darbuotojo asmeniniai lūkesčiai ir ambicijos, tiek pokyčiai organizacijose.
„Dažnai tiesiog atrodo, kad pas kaimyną žolė žalesnė, dėl to norisi išbandyti ir patirti kažką naujo – ypač tuo atveju, jei žmogus dar tik pradeda savo karjerą. Tik jau turint su kuo palyginti pirmąją darbovietę, pilnai suprantami jos privalumai ir neretai imama ilgėtis patikusio darbo, organizacijos kultūros, kolegų. Dėl to kai kurie žmonės pradeda svarstyti apie sugrįžimą į buvusią darbovietę“, – sako A. Jablonskienė.
„Didžioji dalis, pasisėmę naujos patirties ir žinių, grįžta arba į tas pačias, arba aukštesnes pareigas. Ryškiausias pokytis matomas tarp išėjusių jaunesnių specialistų. Net 80 proc. jų, patyrinėję rinką ir ūgtelėję, grįžta į aukštesnes pozicijas ir imasi naujų atsakomybių. Kiek mažesnius, bet taip pat teigiamus pokyčius stebime tarp specialistų pareigas užimančių kolegų – jie grįžta į tas pačias arba aukštesnes pozicijas. Jei pareigos išlieka tos pačios, keičiama komanda – grįžusieji atranda galimybių tobulėti organizacijoje“, – dalinasi Rūta Maleckienė, l.p.e. „Danske Bank“ Lietuvoje personalo vadovė.
Banko Lietuvoje statistika skelbia: 2022 m. į paslaugų technologijų centrą grįžo 128, praėjusiais metais – 153 buvę darbuotojai.
Kviečia grįžti dėl puikių darbo rezultatų arba asmeninių savybių
Apklausos dalyviai, kurių darbo pareigos yra glaudžiai susijusios ar suteikia įgaliojimų priimti sprendimą dėl personalo samdos, taip pat įvardijo priežastis, kurios dažniausiai juos skatina inicijuoti buvusio darbuotojo sugrįžimą. Dažniausiai tai – tenkinantys arba puikūs išėjusio darbuotojo darbo rezultatai arba asmeninės savybės. Su šiuo teiginiu sutiko 90 proc. apklaustųjų. Antroje vietoje tarp priežasčių, skatinančių kviesti buvusius darbuotojus grįžti, – daugiau vertės kuriančios išplėstos grįžusio darbuotojo žinios – taip teigė 78 proc. respondentų. Trečioje – sklandesnis naujo darbuotojo įvedimas ir adaptacija dėl kultūros ir procesų pažinimo – su šiuo teiginiu sutiko 75 proc. apklaustųjų.
Grižtančių darbuotojų fenomenas išryškėjo po pandemijos
Konsultantės A. Jablonskienės teigimu, norėdamos, kad darbuotojai po pertraukos būtų pasirengę grįžti į organizaciją, atsisveikindamos su jais įmonės visuomet turėtų įvertinti specialistų nuopelnus, jiems padėkoti ir palikti atviras duris. Ekspertės teigimu, organizacijos, kurios palaiko ryšius su savo buvusiais darbuotojais dažniausiai laimi.
„Teko girdėti puikų vienos įmonės vadovo pasakymą: „Mes neatsisveikiname su savo žmonėmis, mes juos tik išleidžiame į komandiruotę pas kitus, kad sugrįžtų pas mus stipresni“. Tokia logika pravartu vadovautis kiekvienai įmonei. Deja, neretai vadovai sužinoję, kad jų komandos narys nori išeiti, priima tai kaip asmeninį pralaimėjimą, įžeidimą ar net išdavystę. Dėl to atsisveikinimas nebūna malonus, o specialistas į tą įmonę ar bent jau buvusio vadovo komandą ateityje grįžti nebenorės. Įmonėms tokių situacijų reikėtų pasistengti išvengti ir apsibrėžti aiškias atsisveikinimo su darbuotojais procedūras. Susiduriant su darbuotojų trūkumo problema tai tampa dar svarbiau“, – sako A. Jablonskienė.
Pasak Violetos Jakutės, po pandemijos pradėtas plačiau nagrinėti „bumerangų“, t.y. darbuotojų, kurie anksčiau dirbo organizacijoje, bet ją paliko savo arba darbdavio iniciatyva, o vėliau savo noru arba buvusio darbdavio paskatinti sugrįžo, fenomenas.