Kiaulių bumas, kuriuo siekiama atgaivinti mėgstamiausios kinų mėsos pasiūlą, pakėlė kukurūzų kainas, nes šių pašarų paklausa sparčiai auga. Dėl to išaugo biokuro kaštai, ir naftos milžinė „Sinopec Group“ dabar yra verčiama susiaurinti savo planus pardavinėti E10 – 10 proc. kukurūzų etanolio ir benzino mišinį.
Kinija planavo nuo 2020 m. pradėti naudoti E10 kurą visoje šalyje, siekdama sumažinti taršą ir paremti žemės ūkio sektorių. Tačiau šis kuras tapo populiarus tik šalies rytuose, o šių metų viduryje pasigirdo spekuliacijos dėl galimo programos sustabdymo, nepaisant to, kad kinai padidino etanolio importą, keldami abejonių dėl Pekino įsipareigojimo įgyvendinti E10 planą.
„E10 politikos tikslai nėra aiškūs, – teigia Luxi Hong, Pekine įsikūrusi BNEF naftos ir chemijos produktų analitikė. – Taigi iš degalų tiekėjo perspektyvos nėra pakankamai paskatų maišyti etanolio benziną, ypač kai tai negarantuoja pelno.“
Kai kurie „Sinopec Group“ klientai gavo pranešimus, kuriuose teigiama, kad kompanija sumažins E10 pardavimus Kinijos rytuose, nes „labai trūksta“ etanolio atsargų. Dėl to labiausiai nukentės šiauriniai Džiangsu provincijos rajonai, patikslino „Sinopec“, atsakydama į „Bloomberg News“ užklausą.
„Sinopec“ padidino iškastinio kuro tiekimą nukentėjusioms vietovėms, kad patenkintų vietinę paklausą, ir žada atstatyti E10 atsargas iki normalaus lygio, kai tik bus galima įsigyti pakankamai etanolio. Naftos perdirbimo milžinė valdo didžiausią šalies degalinių tinklą.
Etanolio tiekimas bus sustabdytas ir kitose provincijose, tokiose kaip Anhujus ir Šandongas, pranešė Nacionalinės energetikos administracijos leidžiamas laikraštis „China Energy News“, remdamasis vietinių degalinių apklausa. Laikraštis paragino vyriausybę peržiūrėti ekologiško kuro planą ir sumažinti programos priklausomybę nuo grūdų.
Nukentėjo ne tik „Sinopec“. Keturių Kinijos grūdų prekiautojų teigimu, keliams skirto kuro etanolio gamintojai laiko nedidelės produkcijos atsargas ir nenoriai jas didina, kadangi kukurūzų kainos nuolat auga. Iš kukurūzų gaunama 87 proc. Kinijos etanolio, praneša „China Energy News“.
Kukurūzų kainos Kinijoje šiemet šoktelėjo daugiau kaip 30 proc., kadangi kiaulių bandos nuo afrikinio kiaulių maro atsigavo greičiau nei tikėtasi, išaugo krakmolo paklausa, o taifūnai sunaikino derlių.
Tikėtina, kad kainos ir toliau kils, praėjusį mėnesį sakė aukštas žemės ūkio ministerijos pareigūnas, pridurdamas, kad kai kurie ūkininkai tyčia sulaiko derlių, laukdami dar aukštesnių kainų. Daliane kukurūzų ateities sandoriai spalio 30 d. baigėsi rekordiškai. Pasiūlos deficitas 2020–2021 m. gali siekti apie 60 milijonų tonų, tačiau jį iš dalies padengs platus žemos kokybės kviečių naudojimas.
Pigesnė nafta
Kartu su išaugusia kiaulių ir kuro paklausa, koronaviruso pandemija paskatino vartoti etanolį kaip dezinfekavimo priemonę. Visa ši netikėta paklausa taip išpūtė etanolio kainas, kad jis aplenkė benziną beveik 1300 juanių (194 dolerių) už toną. Tai aukščiausias rodiklis nuo mažiausiai 2017 m.
Importas taip pat negelbsti. Nors anksčiau Kinija buvo pagrindinė JAV etanolio pirkėja, prekybos karas reiškia, kad Pekinui amerikietiškas žaliavas tenka pirkti su 70 proc. tarifais. Nors paliaubose numatyta daugiau siuntų, pirkimo sutarčių iki šiol pasirašyta mažai.
Visa tai greičiausiai dar labiau sumažins etanolio pritaikymo keliuose tikimybę. „Kinijos gamintojams sunku padidinti E10 produkciją, atsižvelgiant į visus šiuos rinkos svyravimus ir stipraus politinio palaikymo trūkumą, – teigia L Hong iš „BNEF“. – Kompanijos ir vietinės valdžios institucijos nesiryžta investuoti į problemų išvargintą pramonę, kuri šiais metais, regis, klumpa ir klumpa.“