„A. P. Moller - Maersk A/S“ užsakė aštuonis naujus laivus, kurių kiekvienas kainuoja 175 milijonus dolerių ir yra varomas ne naftiniu kuru, bet švariai gaminamu metanoliu. Jie bus pristatyti 2024 m.
„Mes nebetikime iškastiniu kuru, – interviu sakė Mortenas Bo Christiansenas, viceprezidentas ir dekarbonizavimo vadovas. – Dauguma mūsų klientų labai mus palaiko.“
Laivyba – pasaulinės prekybos stuburas – sudaro beveik 3 proc. žmogaus pagamintų anglies dioksido emisijų. Remiantis Tarptautinės jūrų organizacijos (TJO) duomenimis, pastaraisiais metais teršalų lygis dar pakilo. Jungtinės Tautos siekia, kad iki 2050 m. bendras šiltnamio efektą sukeliančių laivybos teršalų kiekis sumažėtų bent perpus, palyginus su 2008 m. Praėjusiais metais įsigaliojo TJO taisyklės, skirtos apriboti oro taršą, ribojant sieros kiekį laivų degaluose.
„Maersk“ – ne vienintelis vežėjas, pradedantis perėjimą prie ekologiškesnių operacijų. Naftos tanklaivių savininkas „Euronav NV“ užsakė kelis naujus laivus, kurie kada nors galės būti varomi amoniaku arba suskystintomis gamtinėmis dujomis, o prekiautojas žaliavomis „Cargill Inc.“ pranešė, jog planuoja į savo laivyną įtraukti kelis vadinamuosius sparnaburės laivus.
Dar vasario mėnesį „Maersk“ teigė, kad visi būsimi naujai pastatyti kompanijos laivai galės naudoti anglies dioksido požiūriu neutralų kurą. Jis taip pat paskelbė 2023 m. paleisiantis nedidelį konteinerinį laivą, kuris galėtų būti varomas švaria metanolio versija. Šis paskutinis užsakymas yra žymiai didesnis – kiekvienas laivas galės gabenti apie 16 000 konteinerių.
„Tai aiškus signalas degalų gamintojams – žaliųjų ateities degalų paklausa rinkoje sparčiai auga“, – sakė „Maersk“ generalinis direktorius Sorenas Skou. Daugiau nei pusė iš dviejų šimtų didžiausių kompanijos klientų savo tiekimo grandinėms yra nustatę mokslu pagrįstus arba nulinio anglies dioksido tikslus, arba kaip tik tai šiuo metu ir daro.
Naujieji „Hyundai Heavy Industries Co.“ pastatyti laivai sudaro apie 3 proc. visų „Maersk“ konteinerinių laivų. Jie pakeis senesnius kompanijos laivus, kasmet sutaupydami apie milijoną tonų anglies dioksido. „Maersk“ svarsto galimybę 2025 m. įsigyti dar keturis tokius laivus.
Kompanija pripažįsta, kad surasti laivams pakankamą kiekį anglies dioksido požiūriu neutralaus metanolio nuo pat pirmos dienos bus „iššūkis“. Papildomos išlaidos projektavimui, susijusios su galimybe naudoti tiek metanolį, tiek iš naftos gaunamą mažai sieringą laivų kurą, sudarys 10–15 proc. visos laivų kainos. „Maersk“ naujuosiuose laivuose planuoja kuo greičiau pradėti naudoti anglies dioksido požiūriu neutralų e-metanolį, arba tvarų biometanolį.
Ekologiška laivyba nėra pigi. Pasak M. Christianseno, švarus metanolis, kurį gali deginti naujieji laivai, yra „bent du kartus brangesnis“ už mažai sieringą mazutą, gaunamą iš naftos, kurį šiandien naudoja daugelis laivų. Esant normaliai krovinių gabenimo tarifų aplinkai (šiandieninės kosminės kainos – išimtis), dvigubai padidinus degalų kainą, tarifai padidėja maždaug 15 proc., sakė jis.