Skaitmenizacijos, dirbtinio intelekto, daiktų interneto, virtualios ir papildytos realybės technologijos, kurių pritaikymas transporto ir logistikos sektoriuje atveria itin plačias galimybes, taip pat reikalauja profesionalų, gebančių dirbti pasitelkiant naujausius technologinius sprendimus, rašoma pranešime spaudai. Logistikos specialistus ruošiančios aukštojo mokslo įstaigos tikina, kad formuodamos studijų programas atsižvelgia į rinkoje vykstančius pokyčius ir stengiasi, kad jos atitiktų darbo rinkos poreikį.
Transporto ir logistikos sektoriaus revoliucija
Pasak Transporto inovacijų asociacijos (TIA) vadovės Astos Kazlauskienės, transporto ir logistikos pramonė yra didžiulio virsmo, susijusio tiek su keleivių, tiek su prekių mobilumu, kelyje. Per artimiausius metus ženkliai keisis keliavimo ir prekių pristatymo įpročiai ir būdai, tad dabar darbdaviai iš savo darbuotojų tikisi visai kitokių kompetencijų nei anksčiau. Didelę reikšmę sektoriaus pokyčiui turi ir globalios aktualijos: karas Ukrainoje, didėjantis dėmesys tvarumui, energetikos kainų šuoliai bei dirbtiniu intelektu paremti technologiniai sprendimai.
Tam, kad šiuo metu Lietuvos logistikos ir transporto sistema išgyvena esminių pokyčių laiką, pritaria ir Vilnius TECH universiteto profesorius, logistikos ir transporto vadybos katedros vedėjas Doc. Dr. Darius Bazaras.
„Pastaruosius trisdešimt metų plėtota Rytų–Vakarų transporto koridoriaus
infrastruktūra nebetenka aktualumo. Karas bei sankcijų politika keičia krovinių srautus, o svarbiausia, krovinių pobūdį: jie tampa labiau individualizuoti, pastebimai mažėja stambių žaliavinių srautų, didėja poreikis papildomai plėtoti vartojimo prekių ir produktų vežimą Šiaurės–Pietų kryptimi“, – sako profesorius.
Verslininkas, Lietuvos verslo angelų tinklo LitBAN valdybos pirmininkas Vladas Lašas sako, jog kad ši greitėjanti daugialypė transformacija yra labai gera galimybė Lietuvos technologijų bendruomenei kurti startuolius, sprendžiančius logistikos ir transporto iššūkius visiškai naujai, taikant dirbtinio intelekto, kompiuterinės regos sprendimus, kuriant programinę įrangą ir elektrines pavaras šiuolaikiniam transportui.
Bendradarbiavimas – būdas pritraukti naujiems talentams
„Reikalingas glaudesnis bendradarbiavimas tarp švietimo institucijų ir verslo, siekiant
užtikrinti, kad jauni žmonės būtų tinkamai paruošti ir informuoti apie karjeros transporto ir
logistikos versle galimybes.
Aukštosios mokyklos gali ne tik ruošti savo srities profesionalus, bet ir ženkliai
prisidėti prie progreso transporto ir logistikos srityse, ieškodamos alternatyvų transporto
tvarumo ir efektyvumo didinimui. Nemažiau svarbu, kad aukštosios mokyklos aktyviai
bendrautų ir bendradarbiautų su verslu – tai ne tik padėtų aktyviau kurti inovacijas, bet ir augintų inovatorių bendruomenę Lietuvoje, kuri gerai išmano ateities tendencijas, tačiau ir supranta verslo poreikius ir inovacijų komercializavimo galimybes“,– pabrėžia TIA vadovė.
Kad verslas neabejingas aukštųjų mokykla pažangai, rodo ir birželį Vilniaus Gedimino
technikos universitete (VILNIUS TECH) atidaryta nauja specializuota transporto priemonių
degalų, tepalų ir techninių skysčių laboratorija, kurioje jos partnerė, įmonė JUNGENT
Lietuva-Oficialus Shell alyvų Makro distributorius Baltijos šalyse integravo sprendimą, skirtą
išplėsti laboratorinių tyrimų programą ir gerinti jaunųjų savo srities specialistų rengimo
praktiką.
Alytaus kolegijos, ruošiančios transporto ir logistikos verslo specialistus, Inžinerijos
katedros vedėja Ingrida Brazionienė džiaugiasi, kad vis daugiau socialinių partnerių prisideda
ne vien tik patarimais ir rekomendacijomis, bet ir patys aktyviai dalyvauja studijų procese,
pristatant ir / ar suteikiant teisę naudotis profesinės veiklos duomenų bazių, transporto ir
logistikos valdymo, intelektualių technologinių sistemų demo versijomis skaitant paskaitas
apie tvarumo iššūkius, žaliosios logistikos veiksnius ir inovacijas.
Technlogijų naudojimas įgūdžių atotrūkiui mažinti
Technologijų vaidmuo transporto ir logistikos sektoriuje toliau sparčiai kinta –
automatizuotos ir autonomiškos transporto priemonės, pažangios analitikos sistemos,
dirbtinio intelekto taikymas ir žymėjimo technologijos plinta vis greičiau. Šie technologiniai
sprendimai padidino logistikos procesų veiksmingumą, efektyvumą bei tikslumą.
„Jau šešis metus vairuoju „Tesla“ elektromobilį ir matau, kiek per tą laiką atsirado
papildomų galimybių - atsisiunčiant naują programinę įrangą atsiranda naujos funkcijos, ir
automobilis beveik nesensta - tampa dar tobulesnis. O svarbiausia - stebiu, kaip sparčiai
tobulinamos autonominio vairavimo technologijos. Nors tai nevyksta taip greitai kaip
tikėjomės, aš manau, kad netrukus - 5 metų laikotarpyje - pasieksime tokį akivaizdų lūžį
autonominiame vairavime, kaip tai įvyko su visiems dabar žinomu ChatGPT ir kitais turinį
generuojančiais dirbtinio intelekto įrankiais. Manau, kad tada patys nustebsime, kaip dirbtinio
intelekto technologijos perima daugelį iki šiol profesionalų „monopolija” buvusių funkcijų
globaliose tiekimo grandinėse. Ir galvosime - kodėl mes taip silpnai pasiruošėme šiam
didžiuliam pokyčiui?”, - pastebi V. Lašas.
Verslininko nuomone, labai svarbu, kad ir valstybė, ir visuomenė būtų pasiruošusi
technologiniam progresui: teisinis reguliavimas turi atspindėti pasiryžimą lyderiauti
inovacijose ir priimti pamatuotą riziką visada atsirandančią su naujomis technologijomis.
Dėl šios priežasties, tiek esamiems, tiek potencialiems sektoriaus darbuotojams reikia
plėtoti ne tik specializuotas logistikos žinias, bet ir tarpdisciplininius įgūdžius. Tai turi apimti
gebėjimą analizuoti ir interpretuoti duomenis, sprendimų priėmimą, projektų valdymą,
tarpkultūrinę komunikaciją, lyderystę ir kritinį mąstymą. Verslas, savo ruožtu, turėtų
investuoti į darbuotojų kompetencijų kėlimo ar perkvalifikavimo mokymus, suteikti galimybę
dirbti naujomis technologijomis, kurti inovacijų kultūrą, skatinti idėjų generavimą ir
naujoviškų projektų įgyvendinimą.
Ieškantiems iššūkių – unikalus laikotarpis
Doc. Dr. D. Bazaras tikina, jog šis laikotarpis yra unikalus ir labai palankus visiems,
kurie nori kurti, planuoti, ieškoti ir siekti naujovių, čia pat taikomų praktikoje.
„Logistikos ir transporto darbo rinka laukia žmonių-kūrėjų, pasirengusių keisti sistemą,
ieškoti naujos Lietuvos, kaip logistikos valstybės, paradigmos. Tai ypač tinkamas laikas suformuoti naujus maršrutus, plėtoti naujas logistikos verslo sritis ir formas. Visiems, kurie
turi ambicijų, siekių bei nenori paskęsti rutinoje, logistikos ir transporto sritis yra pati
tinkamiausia profesinės veiklos sritis. Kviečiu pasinaudoti šia galimybe, juolab, kad jos
kartojasi ne dažnai“, – skatina Vilnius TECH logistikos ir transporto vadybos katedros
vedėjas.
Pasak A.Kazlauskienės, logistikos ir transporto sektorius yra dinamiškas ir kintantis,
todėl jis bus patrauklus tiems, kas ieško nuolatinių iššūkių ir nenuobodžių darbinių užduočių.
„Tobulėjant technologijoms, specialistai įsitraukti į šios pramonės šakos veiklą turi
daugiau galimybių nei bet kada anksčiau: autonominiai automobiliai ir robotai, daiktų
internetas, dirbtinis intelektas, mašininis mokymasis, papildomos ir virtualios realybės
technologijos, vandeniliu varomos transporto priemonės – visa tai jau visai netolima
sektoriaus ateitis, kuriai reikės atitinkamų kompetencijų specialistų“, – pabrėžia TIA vadovė.
V.Lašas mano, kad ateities logistikos ir transporto sektoriuje bus dar labiau reikalingi
gebantys nuolat mokytis profesionalai, turintys gerus matematikos, fizikos, IT pagrindus.
„Juk logistika ir transportas yra savotiškai panašus į IT ir telekomunikacijas - tik vietoj
bitų logistikos turime atomų logistiką“, - teigia jis.