Viena iš institucijų, dėl kurios pilasi skundai, „Via Lietuva“. Pati įmonė sako, kad dažnai įmonės, kurios skundžiasi, pačios iki galo nesusitvarko dokumentų ir taip nebaigti projektai tempiasi metų metus.
„Tai, kas buvo išsakyta dėl „Teltonikos“ manęs nenustebino. Nustebčiau, jei būtų kitaip. Mes su tokiomis pat bėdomis susiduriame jau 15 metų. Įstrigimus iki dviejų metų mes net nelaikome įstrigimais. Pavyzdžiui, vienas iš mūsų objektų Molėtų plente. Ten projekto negalime pabaigti 7 metus. „Via Lietuva“ ten turi išduoti sąlygas įvažiavimui, tačiau ji neduoda sąlygų tol, kol lygiagrečiai savivaldybė nenuties gatvės, o ji gatvės netiesia. Užburtas ratas, dėl kurio sąlygų projektavimui taip ir negauname. Parduotuvės statybas suprojektavę, gavę leidimus, tačiau statyti negalime, nes nėra kelio“, – aiškina Dainius Dundulis, „Norfos mažmenos“ valdybos pirmininkas.
Verslininkas sako, kad šiuo atveju būtų įvažiavimas ne tik į parduotuvę, bet ir į visą gyvenamąjį kvartalą. Žmonės dabar į jį įvažinėja net nežvyruotu keliuku ir jis nesuvokia, kodėl tai stabdoma. Parduotuvės, skirtos šiam kvartalui, net nepradėjo statyti. Procedūra tęsiasi nuo 2017 m.
„Tai mūsų kasdienybė. Kitas sklypas su panašia istorija Kėdainiuose, kur procesas tęsiasi jau 3-4 metus. Savivaldybė su „Via Lietuva“ niekaip nesusitaria ten turi būti žiedas aš stovėti šviesoforas“, – dėlioja D. Dundulis ir sako, kad kol kas ten tuščias sklypas.
Verslininkas pasakoja ir apie Plungę, kur pastatė parduotuvę ir su savivaldybe susitarė šalia jos padaryti gyventojams skirtą gatvelę. Ją padarė, tačiau į pagrindinį kelią „VIA Lietuva“ neleido įsikirsti, nors trūksta trijų metrų. Žmonės išvažinėja į pagrindinį kelią per parduotuvės aikštelę. Pasak verslininko, įdomioji dalis ta, kad kadaise ten buvo kelias, kuris išėjo į pagrindinę gatvę. Šios nuotraukos buvo rodytos ir susisiekimo ministrui, tačiau per pusmetį niekas nepasikeitė.
„Panašių situacijų ir vilkinimo nuo mėnesio iki trijų yra kiekviename objekte, o institucijų, su kuriomis reikia derinti, labai daug. Dėl to vidutinis leidimo gavimas penkeri metai ir sako, kad „Teltonikos“ vadovo bėda, kad per mažai realiai susidūrė su statybomis. Biurokratija milžiniška Lietuvos ir visos ES bėda. Pas mus dabar esminis darbas ne gaminti produktus, auginti derlių, o stumdytis popieriais“, – dėsto D. Dundulis ir pastebi, kad biurokratinė tvarka pasikeitė. Anksčiau, su dokumentais atėjus į kabinetą gaudavai paaiškinimą, kada bus atsakymas. Dabar užpildžius elektroninę sistemą atsakymų laukti tenka kur kas ilgiau nei vaikščiojant po kabinetus. Be to, dar yra institucijų, kurioms neįmanoma net paskambinti.
D. Dundulis sako, kad būna ir kitokių nuotykių. Salantuose suplanavo pirkti sklypą, prieš aukcioną su seniūnu aptarė, kad ten bus parduotuvė. Įvykus aukcionui ir sklypą įsigijus savivaldybė pasakė, kad parduotuvė ten negalima.
„Nesuvokiu, kam tada reikėjo formuoti ir pardavinėti sklypą, nors aiškiai deklaravome, ką ten darysime. Nieko nedarėme pasislėpę“, – piktinasi D. Dundulis ir sako, kad paskambino seniūnei ir pasakė, jog parduotuvės nestatys. Lauks kol pasikeis valdžia. Kažkuri vis tiek leis statyti. Jo nuomone, premjerės pasakymas „galėjo paskambinti“ yra nenormalus.
„Delfi“ kreipėsi į „VIA Lietuva“ dėl visų išvardintų atvejų. Pateikiame įmonės atsakymus.
Molėtų plente jau 7 metus neišduoda sąlygų, tol kol savivaldybė galimai nepadarys lygiagrečiai kelio. Savivaldybė kelio nedaro, koks gali būti sprendimas?
Vilnius, Molėtų pl. 83
Pirmiausia, planuojant pastato statybas kelio apsaugos zonoje, projektuotojai „Via Lietuva“ turi pateikti pilnos apimties projektą.
Dėl šio objekto 2020 metų lapkričio mėn. „Via Lietuva“ (tuometinė Lietuvos automobilių kelių direkciją) projektuotojams pateikė atsakymą, kuriame nurodė, jog negali vertinti dalinių projekto sprendinių („Via Lietuva“ buvo pateikta tik dalis projektinių sprendinių, atskiri planai, o ne pilnas projekto planas). „Via Lietuva“ nurodė, jog projekto sprendinių vertinimą atliks iškart gavusi pagal statybos techninio reglamento (STR 1.04.04:2017 „Statinio projektavimas, projekto ekspertizė“ V skyriaus ) reikalavimus parengtą ir projektą. Vis dėlto, po šio „Via Lietuva“ atsakymo, projektuotojai patikslinto ir pagal reikalavimus pakoreguoto projekto nepateikė.
Taip pat atkreipiame dėmesį, jog įvažiavimas ir išvažiavimas į šį objektą yra ne „Via Lietuva“ patikėjimo teisė valdomo kelio ribose (patekimas į šį sklypą yra užtikrinamas iš šalia teritorijos besiribojančių gatvių).
Kėdainiai: 3 metus vyksta diskusija, kokia sankryža turi būti, be kelio negalima statyti parduotuvės. Kada bus priimtas sprendimas?
Kėdainių r., Vilainių k., Polderio g. 2
2021 metais „Via Lietuva“ (tuometinė Lietuvos automobilių kelių direkcija) pateikė atsakymą į gautą prašymą išduoti projekto sąlygas, kuriomis remiantis (jose aprašyti reikalavimai statiniams, inžineriniams tinklams, susisiekimui ir kt.) projektas turėtų būti rengiamas. „Via Lietuva“ projekto sąlygas išdavė ir pateikė.
Jose, kaip viena iš susisiekimo sąlygų, buvo nurodyta, kad pateikimo į planuojamą teritoriją projektinius sprendinius reikia parengti su skirtingais eismo krašto kelio ruože nuo 4,70 iki 6,00 km organizavimo tipais (t. y. parengti atskiras alternatyvas dėl esamos sankryžos su Polderio gatve pertvarkymo, tačiau neplanuojant naujų nuovažų krašto kelyje), įvertinus eismo srautus, jų sudėtį ir pralaidumą, pasiūlyti techniniu ir saugaus eismo požiūriu pagrįstus kompleksinius šio kelio ruožo pertvarkymo sprendinius (ne mažiau dviejų alternatyvių sprendimų). Taip pat prie susisiekimo sąlygų buvo nurodyta pateikti duomenis apie planuojamus transporto srautus į/iš numatomą prekybos paskirties teritoriją bei transporto priemonių judėjimo schemas. Atskiros alternatyvos turi užtikrinti sklandų, nenutrūkstamą eismą krašto keliu. Parengtoms projektinių pasiūlymų alternatyvoms atlikti poveikio kelių saugumui vertinimą. Vertinimo metu nustatyti planuojamo įgyvendinti projekto (objekto) poveikį krašto kelio ruožui ir vietinės reikšmės keliams (gatvėms), atlikti eismo srautų modeliavimą. Vertinimo išvadas ir eismo organizavimo schemas pateikti „Via Lietuva“ rengiamų kelių ir kelio statinių koordinavimo komisijai.
Vis dėlto, parengtų projektinių pasiūlymų pagal „Via Lietuva“ išduotas sąlygas projektuotojai nebepateikė ir dėl jų suderinimo į „Via Lietuva“ po sąlygų išdavimo – nebesikreipė.
Plungėje įmonė padarė gatvę be išvažiavimo į pagrindinį kelią. Kad sujungti trūksta apie 3 metrų. „VIA Lietuva“ neduoda leidimo pabaigti kelią ir „įsikirsti“ į pagrindinį kelią. Kodėl įmonei neduodamas leidimas pabaigti projektą?
Plungė, Dariaus ir Girėno g. 54
Minimos nuovažos („įsikirtimo“) įrengimas patenka į „Via Lietuva“ projektuojamo kelio ruožo „Kelio Nr. 3201 Truikiai–Prūsaliai ruožo nuo 0,020 iki 1,574 km kapitalinis remontas“ apimtį. Šis projektas parengtas, suderintas su visomis suinteresuotomis šalimis, statybą leidžiantis dokumentas gautas 2023 m. spalį. Nors finansinės galimybės šio projekto rangos darbams yra ribotos ir artimiausiu metu nėra numatytos, pabrėžiame, kad projekto įgyvendinimas yra galimas tik pilna apimtimi, taip, kaip jis parengtas ir suderintas. Iš dalies įgyvendinti projekto (t. y. įrengti tik vieną nuovažą) nėra galima, šis sprendimas neatitiktų suderinto ir patvirtinto projekto.
Vis dėlto, pabrėžiame, jog patekimas į nurodytą sklypą šiuo metu yra užtikrintas (iš Dariaus ir Girėno gatvės).