Nepriklausomas analitikas Benedictas Evansas elektroninės prekybos istoriją apibūdina kaip naujo lygmens ieškojimą – kokiu mastu ji pajėgi įsiskverbti į bendrą mažmeninę rinką? Nepanašu, kad ji nustos augti, bet ir visos mažmeninės rinkos, tikėtina, neabsorbuos.
Tačiau ji absorbuos daugiau elektros sandėliams, daugiau kuro prekių pristatymo transporto priemonėms ir daugiau informacijos apdorojimo energijos paieškoms, rekomendacijoms ir operacijų vykdymui. Visa tai gali būti traktuojama kaip praradimų krizė kiekvienoje šiuolaikinio gyvenimo sferoje, nuo visos planetos masto (anglies dvideginio emisijų) iki hiperlokalių (per išmetamąjį vamzdį išmetamų teršalų gatvėse) padarinių. Šia prasme, daugiau elektroninės prekybos – daugiau visokio blogio.
Ir tai realu, nebent bendrovės imtų keisti savo veiklos taktiką. Bet remiantis tuo, ką jos jau yra nuveikusios ir ką ketina nuveikti, tokio masto padariniai nebūtinai taps neišvengiamybe.
Duomenų centrų elektros suvartojimas nuo 2010 metų padidėjo tik 6 proc., nors metiniai duomenų srautai ir išaugo daugiau nei 1 700 proc., rodo „Cisco Systems Inc. Technology“ kelerius metus vykdyti skaičiavimai, ir elektroninės prekybos įmonės dabar reguliariai atranda švarios elektros šaltinį savo duomenų centrams ir sandėliams. Jos konstruoja savo elektrines pristatymo transporto priemones. Jos prisiima nelengvus įsipareigojimus pasiekti nulinės šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijos lygį.
Pirkėjai galbūt nėra natūraliai pasirengę optimaliems sprendimams. Užtat tam pasirengusios korporacijos, nes toks kelias joms svarbus. Siekis pažinti kiekvienos parduotos prekės anglies dioksido pėdsaką – ir vietinio transporto priemonių srauto bei akustinį poveikį, – yra neatskiriama tokių pastangų dalis. Sulig kiekvienu pirkiniu siejama galimybė bent kiek pagerinti situaciją emisijų srityje.
Pavyzdžiui, dar iki tol, kai tokia politika Nepertraukiamo maitinimo šaltinių (UPS) sistemoje tapo oficiali, vienos prekių pristatymo bendrovės vairuotojai buvo išsiugdę tokį „neoficialų supratimą“ apie kairiuosius posūkius: „Kairieji posūkiai siejami su tuščiąja eiga, jie pailgina maršruto laiką“, – rašoma bendrovės tinklalapyje. – Dešinieji posūkiai greitesni. Dešinieji posūkiai sutaupo kuro.“
Ta pati logika, jei būtų taikoma kiekviename mažmeninės prekybos segmente, nuo prekių pakavimo iki pristatymo į namus, galėtų sumažinti produkto anglies pėdsaką. Tai pasaulis, kuriame vengiama kairiųjų posūkių ir kurio galutinis tikslas – nulinė emisija vis dar besiplečiančioje mažmeninių pardavimų rinkoje.