Nuo rekordinių aukštumų prie įprasto augimo
Tyrimų organizacijos „Statista“ duomenimis, mobiliųjų žaidimų žaidėjų skaičius 2020 m., palyginti su 2019-aisiais, išaugo net 272 mln., o 2021 m. – dar 179 mln. Nuo 2018-ųjų iki 2019-ųjų žaidėjų skaičius augo tik 97 mln. Tačiau pandemijai atleidus savo gniaužtus, šiemet pirmą kartą prognozuojamas žaidėjų skaičiaus mažėjimas. Jis gali siekti beveik 5 proc. Tai reiškia, kad šiemet pasaulyje bus apie 80 mln. žaidėjų mažiau nei pernai.
Vis dėlto tai nekeičia prognozuojamos ilgalaikės žaidimų rinkos augimo dinamikos. „Statistos“ pateikiamos prognozės rodo, kad jau kitąmet žaidėjų skaičius turėtų išaugti dešimtadaliu. Be to, net ir sumažėjus žaidėjų, vienam žaidėjui tenkančios sektoriaus pajamos toliau augo. Šiemet, išankstiniais duomenimis, jos sieks 87,32 JAV dolerio ir bus 14 proc. didesnės nei pernai. Bendras prognozuojamas metinis rinkos pajamų augimas sieks 9 proc., o rinkos dydis – 152,5 mlrd. JAV dolerių.
Pandemija sektoriui išties buvo aukso amžius, kai rinka fiksavo rekordus. Tačiau tokių augimo tempų kaip 2020 m. nuolat išlaikyti neįmanoma. Natūralu, kad suvaržymams pasibaigus žmonės grįžo ir prie kitų pramogų. Tiesa, daug žaidimus per pandemiją atradusių žmonių ir toliau juos žaidžia. Bendrai situaciją rinkoje galima vertinti kaip grįžimą prie normalaus ritmo ir augimo tempų, kuriuos pandemija buvo kiek išpūtusi. Klausimas, kokią įtaką augimo trajektorijai turės ekonomikos situacija – infliacija ir prognozuojama recesija. Žaidimų ekonomika kol kas yra gyvybinga, nepastebime, kad žaidėjai ribotų išlaidas ir generuotų mažiau pajamų.
Investicijų kol kas neužsisuka
Investicijos į pasaulinį žaidimų sektorių taip pat išlieka aukšto lygio. Šią rinką analizuojančios organizacijos „InvestGame“ duomenimis, per pirmą šių metų pusmetį žaidimų sektoriuje fiksuoti 172 įgyvendinti investiciniai sandoriai, kurių bendra vertė siekė 31 mlrd. JAV dolerių. Įgyvendintų ir paskelbtų sandorių vertė – net 99,8 mlrd. JAV dolerių. Lietuvoje šiemet taip pat įsteigtas pirmasis žaidimų kūrimui finansuoti skirtas fondas „Gamedev Fund“, kuris padės augti ir stiprėti šalies gamedev sektoriui. Šiemet finansavimas iš šio fondo bus skirtas dviem trims studijoms.
Tačiau ekonomikos situacija ir didėjantis investuotojų atsargumas artimiausiu metu gali turėti įtakos tiems žaidimų kūrėjams, kurie dar nėra įgyvendinę sėkmingų projektų, galinčių išlaikyti įmonę, todėl priklauso nuo išorinio finansavimo.
Keičiasi žaidimų tendencijos
Taip pat noriu atkreipti dėmesį į tai, kad per pandemiją itin plačiai auditorijai skirtų (angl. hyper casual) mobiliųjų žaidimų rinka, galima vertinti, persisotino – žaidėjus tapo sunkiau išlaikyti, tai pareikalavo daugiau pastangų. Tad tokie žaidimai evoliucionuoja, tampa sudėtingesni ir pereina į hibridinių (angl. hybrid casual) kategoriją. Kitaip tariant, paprasti žaidimai vis rečiau tampa pagrindiniu žaidimų studijų arkliuku, nors apie hyper casual žaidimų eros pabaigą kalbėti tikrai dar per anksti.
Įdomu, kad žaidimų tendencijoms įtakos turėjo ir dabartinė geopolitinė situacija. Karo Ukrainoje pradžioje krito karo tematikos žaidimų populiarumas. Kita svarbi tendencija – NFT žaidimų burbulas, regis, ima bliūkšti. Mažėja investuojančių į primityvius NFT (angl. non-fungible token) žaidimus ir juos kuriančių, turint siekį pasipinigauti iš pastaraisiais metais stebėto sujudimo dėl web3. Tai gali pagaliau suteikti erdvės kokybiškiems žaidimams su NFT integracija kurti. Juose NFT yra ne tikslas savaime, o vienas iš pridėtinę vertę suteikiančių elementų. Manau, artimiausiu metu rinkoje tikrai galėsime išvysti tokių žaidimų. Prie vieno jų dirbame ir mes – Vilniaus „Estoty“ komanda.
Neapibrėžtumo laikotarpiu darbuotojams – papildomas dėmesys
Nors mobiliųjų žaidimų sektoriaus augimo pikas jau praeityje, bendrai rinka yra gyvybinga ir turi geras galimybes toliau didėti. Tai tinka ir kalbant apie Lietuvą – nors pastaruoju metu buvo ir duris užvėrusių studijų, tvarius veiklos modelius turinčių, ilgiau veikiančių įmonių perspektyvos išlieka geros. Tiesiog tenka prisitaikyti prie naujų ekonominių realijų.
Jos gali kiek pakoreguoti ir situaciją darbo rinkoje – jei žaidimų ir technologijų sektoriuje plėtros tempai sulėtės, o tvirto pagrindo neturinčios studijos užsidarys, stipriems rinkos dalyviams galimybės pasamdyti reikiamų specialistų taps šiek tiek geresnės. Vis dėlto fundamentali talentų trūkumo problema ir toliau išliks. Tad ir darbdavių pastangos užtikrinti darbuotojams kuo geresnes sąlygas niekur nedings.
Rūpinantis darbuotojų gerove vienas šiuo laikotarpiu aktualių klausimų yra augančios gyvenimo išlaidos. Reaguodami į tai ir mes peržiūrėjome bei koregavome dalies darbuotojų atlyginimus, kad jie neatsiliktų nuo augančių kainų. Be to, visi esame žmonės, tad ir žaidimų kūrėjų neaplenkia visuomenėje tvyranti nerimo, nežinomybės atmosfera. Tai skatina įmones dėti dar daugiau pastangų užtikrinti tokią darbo aplinką, kurioje visi darbuotojai galėtų jaustis fiziškai ir psichologiškai gerai. Savo darbuotojams taip pat vis primename apie galimybę nemokamai gauti psichologo konsultacijas. Rūpinimasis vieni kitais padeda, nepaisant iššūkių, į ateitį žvelgti optimistiškai.