Tačiau IT industrijoje darbuotojų trūkumas jaučiamas ne tik dėl baimės keisti darbovietę. Lietuvoje ugdymo įstaigos neparuošia tiek specialistų, kiek jų reikia turbulencijas išgyvenančiai IT rinkai. Universitetai paruošia apie tūkstantį specialistų per metus, kai šiuo metu iš viso jų šalyje trūksta apie 14 tūkstančių.

Tad kaip padaryti, kad tokioje rinkoje ir darbdaviai, ir darbuotojai būtų laimingi – darbdaviai susirastų sau reikiamus darbuotojus, o darbuotojai būtų patenkinti darbdaviu ir nenorėtų pakeisti darbovietės?

Darbdaviai keičia požiūrį į darbuotojus, juos ugdo ir augina, vertina „minkštuosius“ įgūdžius

Darbdaviai po truputį praplečia IT specialisto sąvoką. Jeigu anksčiau specialistu laikydavome žmogų, kuris yra pabaigęs universitetą, įgijęs specialybę, tai dabar yra prasiplėtęs suvokimas, kas yra „specialistas“. Įmonės turėtų keisti požiūrį, nuleisti kartelę ir sumažinti lūkesčius potencialiems darbuotojams. Šiuo metu atsiranda vis daugiau žmonių, norinčių tapti IT specialistais, kurie patys mokosi programuoti, stebi mokomuosius vaizdo įrašus internete ir taip įgyja programavimo pagrindų.

Vis dėlto Lietuvoje dar yra nemažai įmonių, kurios ieškodamos IT talentų dėmesį telkia ne į „minkštuosius“ gebėjimus, o į techninius. Tokioms įmonėms reikėtų pamiršti techninius įgūdžius, nes darbuotojus per tam tikrą laiką galima visko išmokyti. „Minkštieji“ įgūdžiai atskleidžia, kiek žmogus yra linkęs mokytis naujų dalykų, kokia jo motyvacija, kiek atitinka jo ir organizacijos vertybės. Technines žinias galima įgyti laikui bėgant, tad darbdaviai turėtų ieškoti dar nedaug patirties turinčių žmonių, tačiau kultūriškai atitinkančių organizaciją, ir daugiau investuoti į jų ugdymą.

Dažniausiai didžiausia dar tik karjerą IT srityje pradedančių žmonių vertybė yra ta, jog jie turi didžiulę motyvaciją, siekia tobulėti ir mokytis, yra lankstūs. O tai yra labai svarbu augančioms ir nuolatos besikeičiančioms IT įmonėms. Darbdaviams reikėtų apsvarstyti, jog gal labiau verta pusę metų auginti specialistą, nei pusę metų jo ieškoti.

Kitas svarbus aspektas darbdaviams yra ir tas, jog jie turėtų orientuotis ne tik į darbuotojų pritraukimą, bet ir į išlaikymą. Jei žmogus greitai išeina iš įmonės, vadinasi, neatitiko jo ir organizacijos vertybės, jis nebesijaučia vertinamas, praranda motyvaciją. Be to, darbuotojai, pasiekę tam tikrą atlygio ribą, pinigų nebevertina kaip pagrindinio faktoriaus, lemiančio darbovietės pasirinkimą. Jiems aktualūs tampa vertybiniai aspektai ir organizacijos kultūra.

Rekomendacijos darbuotojams įkaitusioje IT rinkoje – atkreipkite dėmesį į organizacijos kultūrą

IT rinkoje vykstant intensyviai talentų medžioklei, darbdaviai įvairiais būdais bando išsikovoti specialistų dėmesį. Potencialūs darbuotojai kasdien sulaukia po kelias žinutes „Linkedin“ socialiniame tinkle, gauna po kelis darbo pasiūlymus, kai kurie „galvų medžiotojai“ kandidatams siunčia personalizuotus pasiūlymus prisijungti prie jų komandos. Įkaitusioje rinkoje IT specialistams svarbu neskubėti ir gerai įsivertinti, ką potencialus naujasis darbdavys iš tiesų gali suteikti ir ar žmogus ten jausis laimingas.

Pirmiausia, darbo ieškantiems žmonėms rekomenduojama ieškoti tokio darbdavio, kurio vertybės sutaptų su jų. Prieš renkantis darbdavį reikėtų pasidomėti, ar įmonė investuoja į žinias ir tobulėjimą, kaip vertina darbuotojus, ypač dar be patirties, kokia vidinė įmonės kultūra, su kokiomis technologijomis dirbama įmonėje ir t. t. Daugelis įmonių iš tiesų vis dar ieško vyresniojo lygio specialistų, tad reikėtų atkreipti dėmesį, ar potencialus darbdavys yra linkęs auginti ir mokyti darbuotojus, ar skiria dėmesį ne tik darbuotojų, bet ir vadovų, kurie vėliau ir dirbs kartu su specialistu, ugdymui.

Ne mažiau svarbu dar ir tai, kad dar patirties neturintiems žmonėms, jau pradėjus mokytis techninių dalykų, jie nepradėtų mokytis visko iš karto. Aš rekomenduočiau, visų pirma, įgyti bazinių technologijų žinių, pavyzdžiui – technologijų architektūros, kuri padėtų suprasti, kaip apskritai veikia technologijos, ir padėtų pamatyti platesnį vaizdą. Taip bus paprasčiau startuoti naujoje darbo vietoje.

Galiausiai, darbuotojui patarčiau ir nebijoti pripažinti, jog kažko nežino, nes žinoti viską yra neįmanoma – mes visi esame nuolatiniame mokymosi procese. Aplinka, ypač technologijos, labai greitai keičiasi. Jei trūksta kokių nors žinių, reikėtų drąsiai pasikalbėti su darbdaviu apie tobulėjimo galimybes.

Lietuvos IT industrija: vyrams darbo paieškose vis dar lengviau nei moterims?

Europos Sąjungos (ES) ir „Eurostat“ pateikiamais duomenimis, informacinių ir ryšių technologijų (IRT) srityje visoje ES 2020 m. 81,5 proc. dirbančiųjų sudarė vyrai ir tik 18,5 proc. – moterys. Ir nors per pastarąjį dešimtmetį moterų skaičius IRT sektoriuje augo po 5,6 proc. per metus, šis augimas nėra pakankamas.

Palyginti su ES vidurkiu, moterų, dirbančių IT sektoriuje, Lietuvoje sparčiai daugėja, tačiau palyginti su kitomis valstybėmis narėmis, dar smarkiai atsiliekame. Džiugu tai, jog šiemet Lietuvoje į IT sektorių įstojusių studenčių moterų skaičius šoktelėjo 71 proc., palyginti su praėjusiais metais. Tačiau nepaisant to, rinkoje vis dar vyrauja požiūris, kad programavimas yra labiau vyrams skirta profesija. Tenka pripažinti, kad kai kuriose IT įmonėse moterims gauti darbą sunkiau nei vyrams, jos dažniau pralaimi kaip kandidatės.

Vis dėlto Lietuvoje atsiranda vis daugiau vakarietiškų įmonių, norinčių įdarbinti moteris. Tokios įmonės vertina žmonių įvairovę ir supranta jos svarbą organizacijai. Kuo daugiau vienoje organizacijoje turėsime skirtingų rasių, amžiaus, lyties, tautybės darbuotojų, tuo organizacija turės platesnį požiūrį ir geriau konkuruos rinkoje.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją