Daugelį metų analizuoju vartotojų elgseną, todėl noriu pasidalyti, kokios priežastys lemia visuotinį „juodojo penktadienio“ entuziazmą ir kokią reikšmę jis turi tiek vartotojams, tiek pardavėjams.
Baimė nepasinaudoti nuolaida
Juodojo penktadienio patrauklumo pagrindas – pažadas gerokai sutaupyti. Mažmenininkai dažnai siūlo dideles nuolaidas – kartais viršijančias 70 proc. – įvairiems produktams: nuo elektronikos iki drabužių. Tai sukelia skubos jausmą vartotojams, kurie Juodąjį penktadienį suvokia kaip galimybę įsigyti brangių prekių už mažesnę kainą. Šiuo atveju vartotoją veikia baimė prarasti ir nepasinaudoti galimybe, dar vadinamu FOMO (išvertus iš anglų kalbos – baimė kažką prarasti) psichologiniu efektu.
Sumedžioti nuolaidą
Daugeliui pirkėjų Juodasis penktadienis reiškia ne tik taupymą, bet ir medžioklės jaudulį. Jaudulys ieškant pasiūlymų, varžantis su kitais pirkėjais ir atrandant paslėptus lobius suteikia nuotykių. Dėl šio žaidimo jausmo apsipirkimas tampa kasdiene užduotimi. Daugeliui pirkėjų Juodasis penktadienis – tai ne tik taupymas, bet ir medžioklės azartas. Jaudulys ieškant pasiūlymų, varžantis su kitais pirkėjais ir atrandant paslėptus lobius suteikia nuotykių. Šis žaidimo jausmas paverčia apsipirkimą įtraukiančiu užsiėmimu ir skatina vartotojus iš anksto planuoti savo strategijas, dažnai iš anksto sudaryti pirkinių sąrašus.
Pirkimo terapija
Svarbus vaidmuo tenka „pirkimo terapijai“. Daugelis vartotojų apsipirkinėja norėdami įveikti stresą, o Juodojo penktadienio įspūdžiai padeda laikinai pabėgti nuo kasdienio spaudimo. Didelių santaupų ir apsipirkimo įspūdžių derinys gali sukelti euforiją, todėl daugeliui tai yra patraukli išeitis.
Įjunkime P-A-U-Z-Ė-S mygtuką
Svarbu nepasiduoti apėmusiai emocijai „čia ir dabar“. Paklauskite savęs, ar tikrai reikia šio pirkinio. Kritiškai paklauskite savęs, ką sako tokia didelė nuolaidą apie prekę, kurią jūs perkate. Taip pat supraskite, kodėl pardavėjas taip stipriai ragina pasirinkti būtent šį pasiūlymą. Gal tai prekė, kuri nėra aukštos kokybės, jei ją vis dar naudinga parduoti taikant net 75 proc. nuolaidą. O gal pardavėjas intriguoja didele nuolaida, prieš tai gerokai padidinęs pasiūlymo kainą. Padarykite pauzę. Pagalvokite, ar tikrai visų šių prekių man reikia. Paklauskite savęs, kokią emociją iššaukia šis nesuvaldomas noras pirkti prekes su nuolaida. Laimę? Džiaugsmą? Gal yra kitų būdų šias emocijas pažadinti, neeikvojant savo uždirbtų pinigų?
Nieko nepirkimo diena
Juodasis penktadienis išlieka viena aktyviausių apsipirkimo dienų per metus – vien 2024 m. į parduotuves ateis milijonai Juodojo penktadienio pirkėjų. Svarbu paminėti, kad apimti pirkimo karštinės žmonės darosi agresyvūs, todėl didžiojo išpardavimo metu pasaulyje skaičiuojamos žmonių žūtys, ištinkančios spūstyse, taip pat ir sužeidimai. Pirkimo internetu populiarėjimas labai pakeitė Juodojo penktadienio tendencijas. 2023 m. 68 proc. pirkėjų planavo apsipirkti internetu, o tai rodo platesnę skaitmeninio vartotojiškumo tendenciją. Jis taip pat sustiprina socialines ir aplinkosaugos problemas, pavyzdžiui, darbuotojų išnaudojimą ir atliekų susidarymą.
Nieko nepirkimo diena – tai 1992 m. prasidėjęs pasaulinis judėjimas, skatinantis žmones susilaikyti nuo Juodojo penktadienio pirkimų, protestuoti prieš pernelyg didelį vartotojiškumą ir susimąstyti apie tvarų gyvenimą.