Nebus spartaus elektromobilių augimo
Ne naujiena, kad paskutinius metus itin daug buvo kalbama apie elektromobilius. 2021 m. pirmą kartą Lietuvos istorijoje metų automobiliu tapo elektra varoma transporto priemonė. Specialistai prognozavo, kad tokių automobilių populiarumas Lietuvoje tik didės. Vis dėlto pastebima, kad 2022 m. pabaigoje nemažai verslų, kurie ieškojo galimybių įsigyti transporto priemones, dėl nestabilios elektros kainos bent kuriam laikui atsisakė elektromobilių. Kadangi situacija dėl elektros kainos ir toliau išlieka neaiški, tikėtina, kad panaši tendencija bus ir 2023-iaisiais. Kad elektromobiliai šiemet nebus dažniau matomi mūsų gatvėse, lems ir trūkinėjančios tiekimo grandinės.
Neretai tenka išgirsti, kad dabar naujos elektra varomos transporto priemonės reikia laukti nuo metų iki dvejų. Mano nuomone, ryškesnis atsigavimas įsigyjant elektromobilius geriausiu atveju bus juntamas 2024 m. pirmąjį ketvirtį. Todėl labiausiai tikėtina, kad šiais metais daugiausia bus nupirkta hibridinių ir vidaus degimo variklius turinčių transporto priemonių.
Bankai bus griežtesni, bet ir pats verslas žvelgs atsargiai
Remiantis dabartinėmis tendencijomis galima drąsiai prognozuoti, kad 2023-ieji nebus lengvi metai tiek transporto priemonių pardavimams, tiek finansavimui.
Atsižvelgiant į nestabilius 2022-uosius ir tebesitęsiančią įtampą šalies ekonomikoje, kurią kelia didėjanti infliacija, tikėtina, kad finansų įstaigos 2023-iaisiais griežtins kreditavimo sąlygas verslams. Jos dar atidžiau vertins, kam gali būti suteiktas finansavimas.
Verta atkreipti dėmesį ir į tarpbankinių palūkanų rodiklį „Euribor“, kuris pastaruoju metu kilo. Ir prognozuojama, artimiausiu metu dar labiau didės. Tad ir mėnesio įmokos verslams, norintiems įsigyti ar jau turintiems transporto priemonę, palaipsniui tik augs. „Finpro“ vidiniai duomenys rodo, kad, pavyzdžiui, dabar verslas, savo reikmėms įsigijęs automobilį už 30 tūkst. eurų ir sumokėjęs 15 proc. pradinį įnašą, vidutiniškai kas mėnesį mokėtų po 440 eurų. Kai maždaug prieš metus būtų mokėjęs vidutiniškai po 390 eurų per mėnesį.
Iš kitos pusės, galima prognozuoti, kad 2023 m. dėl sunkiau nuspėjamos ateities dalis verslų vangiau svarstys naujų transporto priemonių įsigijimą. Pirma, dėl to, kad kai kuriems verslams nauja transporto priemonė nėra pirmos būtinybės prekė, kuri padėtų įmonei augti greičiau. Antra, dalis verslų gali nenorėti prisiimti papildomų rizikų ir patirti papildomų išlaidų.
Sprendimų gali rasti visi
Žvelgiant į besikeičiančią situaciją ir augančias palūkanas verslams, visų pirma, reikia nepamiršti, kad turint įsipareigojimų būtina įmokas mokėti laiku. To nedarant gali nukentėti įmonės kredito istorija ir kredito reitingas, dėl ko vėliau verslui būtų apskritai sunku ar net neįmanoma gauti finansavimą.
Tikėtina, kad „finansinių lašinių“ sukaupusiems verslams padidėjusios paskolų įmokos nebus labai reikšmingos. Tiems, kuriems sunkiau ir, pavyzdžiui, padidėjusi įmoka už transporto priemonę gali tapti nepakeliama našta, panikuoti irgi neverta. Išeičių jiems taip pat siūloma.
Vienas iš paprastesnių variantų – parduoti turimą transporto priemonę ir įsigyti šiek tiek senesnę bei pigesnę. Kodėl? Dėl trūkinėjančių tiekimo grandinių bei trūkstamų detalių visiškai naujų automobilių reikia laukti bene metus, o kai kurių net ilgiau. Toks ilgas laukimas, o ypač verslams, nėra palankus. Todėl rinkoje šiuo metu senesnių automobilių paklausa yra gerokai išaugusi.
Teko analizuoti vienos iš automobiliais prekiaujančių bendrovių pardavimų duomenis Baltijos šalyse. Jie parodė, kad nuo 2022 m. sausio iki rugpjūčio, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu 2021 m., mažai naudotų automobilių paklausa išaugo beveik 20 procentų.
Dalis pinigų bus „įdarbinti“
Įtampai šalies ekonomikoje vis dar neišsisklaidžius, tikėtina, kad 2023-iaisiais vienu pirkimu išleisti kelias dešimtis tūkstančių eurų naujo automobilio įsigijimui daliai smulkių ir vidutinių įmonių bus per daug rizikinga. Todėl transporto nuoma ar lizingas verslams bus viena iš opcijų. Kadangi papildomi pinigai, išleidžiami automobilį perkant iš karto, gali būti „įdarbinti“ bendrovės augimui – gamybos apimtims didinti, žaliavoms pirkti ir panašiai.
Ne veltui sakoma, jog tam, kad ką nors padarytume, reikia ne tiek ir daug pastangų. O štai nuspręsti, kas darytina, jų reikia daug daugiau. Tad visais 2023 m. arba bent jau iki tol, kol stabilizuosis rinkos, prieš įsigyjant automobilį rekomenduočiau neskubėti bei gerai apsvarstyti galimybes. Būtent taip priimtas sprendimas Jūsų verslui atneš ne nuostolių, o didelės naudos.