Tyrimo duomenys rodo, kad 80 proc. Lietuvoje dirbančių specialistų yra iš esmės patenkinti savo darbdaviu. Tarp informacinių technologijų (IT) srities specialistų šis rodiklis yra didesnis: įmone, kurioje dirba, yra patenkinti 90 proc. IT srityje dirbančių lietuvių ir estų, bet kiek mažiau latvių – 82 procentai. Tačiau paklausus, ar rekomenduotų savo darbdavį draugams ir pažįstamiems, teigiamai atsakė tik daugiau negu 30 proc. darbuotojų Lietuvoje ir Estijoje bei kiek daugiau negu 20 proc. – Latvijoje. Tai rodo, kad darbu iš esmės yra patenkinta didelė dalis profesionalų. Tačiau jie mato ir trūkumų, todėl nerekomenduotų savo darbdavio kitiems. Kodėl taip nutinka? Pasirodo, keičiantis visuomenei, keičiasi ir prieraišumo prie organizacijos, kurioje darbuotojai dirba, kriterijai.
Keičiantis visuomenei, keičiasi ir lojalumą skatinantys veiksniai
Vienas svarbiausių klausimų, nuolat kirbantis įmonių vadovų ir personalo specialistų galvose – kokie veiksniai lemia, kad į vieną organizaciją darbuotojai veržiasi patys, o į kitą net ir geriausi atlyginimai ar papildomi priedai darbuotojų nevilioja. Svarbu pabrėžti, kad ši traukos aspektų skalė kinta – keičiantis žmonių įpročiams ir įsitikinimams, padėčiai pasaulyje, ekonomikai ar darbo rinkai, kinta ir darbuotojams svarbūs aspektai.
SEB užsakymu atliktas tyrimas rodo, kad 2023 metų pabaigoje Baltijos šalyse dirbantiems specialistams svarbiausia buvo stabilumas (40–45 proc. apklaustųjų), nepriklausomybė ir savarankiškumas (35–42 proc.) bei darbo ir asmeninio gyvenimo pusiausvyra (daugiau kaip 30 proc.). Be to, ryškėja vienas skirtumas analizuojant IT srities specialistų atsakymus: daugiau negu 40 proc. šių darbuotojų nori tobulinti ir gilinti IT kompetenciją savo srityje. Akivaizdu, kad mokymai ir kitos profesinio tobulėjimo galimybės yra svarbus aspektas, kurio verta nepalikti savieigai.
Skirtumai Baltijos šalyse: kas svarbu IT specialistams Lietuvoje?
Gebėjimą pritraukti darbuotojus lemia daugybė įvairių veiksnių, kuriuos galima suskirstyti į keturias grupes: įmonės reputacija, atlyginimas (įskaitant įvairias papildomas išmokas), darbo aplinka ir kolegos, darbo sąlygos. Kurie iš jų svarbesni, gali priklausyti ne tik nuo darbuotojo individualių poreikių, bet ir nuo šalies, kurioje jis gyvena. Pavyzdžiui, darbuotojams Lietuvoje svarbiausia yra lanksčios darbo sąlygos, didelio atlygio perspektyvos ir darbo bei laisvalaikio pusiausvyra, o Estijoje rinkos specialistams šiuo metu svarbesnis veiksnys yra saugumo jausmas, Latvijoje – pagarba darbuotojams.
Skirtumų galima pastebėti ir atsižvelgiant į profesinę sritį. Nors atlyginimas ir lankstus darbo grafikas yra vieni svarbiausių veiksnių visose darbo srityse, IT specialistai Lietuvoje labiausiai vertina galimybę dirbti naudojantis naujausiomis technologijomis.
Didelė darbuotojų kaita – viena iš verslo plėtros ir stabilumo kliūčių, todėl svarbu analizuoti darbuotojus motyvuojančius veiksnius ir stebėti, kaip jie keičiasi. Apsibrėžę darbuotojų vertybių skalę ir radę bendrų sąlyčio taškų su jūsų įmonės kultūra ir įgyvendinama personalo politika bei strateginiais verslo tikslais, galėsite lengviau pritraukti naujų darbuotojų ir dar svarbiau – išlaikyti patyrusius savo srities profesionalus, kurie jau pasirinko darbą jūsų komandoje.
* SEB užsakymu tyrimą atliko darbdavio įvaizdžio agentūra „Universum“. Apklausoje dalyvavo 1200 įvairaus amžiaus įvairių sričių Lietuvos, Latvijos ir Estijos įmonių darbuotojų.