Nuo 2025 metų įsigaliosiantys Prieinamumo direktyvos reikalavimai įpareigoja įmones užtikrinti, kad visomis dabartinėmis paslaugomis ir produktais galėtų naudotis visi klientai, nepriklausomai nuo jų gebėjimų. Pavyzdžiui, verslo paslaugos ar produktai turės būti prieinami silpnaregiams, turintiems judėjimo ar motorikos negalią, kurtiesiems arba neprigirdintiesiems, turintiems kognityvinę negalią. 2025 metais bus taikomi griežtesni prieinamumo kriterijai – atsakingos institucijos galės taikyti sankcijas, jei įmonių produktai ir paslaugos neatitiks šių kriterijų.
Kūrybingo ir lankstaus specialisto svarba
Norėdamos atitikti direktyvą, įmonės turės peržiūrėti jau dabar gaminamus ar tiekiamus produktus, teikiamas paslaugas ir naujų kūrimo procesus. Tam darbuotojams reikės žinių, ar prieinamumo kriterijus atitinka teisiniai dalykai, dizainas, technologijos. Procese dalyvaus įvairių sričių specialistai: teisininkams tai gali reikšti sutarčių pakeitimus – sutartys turės būti suprantamos įvairių gebėjimų turintiems klientams.
Nekilnojamojo turto įmonių atstovams gali tekti pasukti galvą dėl naujų architektūrinių sprendimų, IT specialistai turės sukurti naujus skaitmeninius sprendimus ar papildyti naujomis funkcijomis jau veikiančias sistemas. Nesvarbu, kokio verslo srities bebūtų, daug įmonių privalės laikytis prieinamumo principų kurdamos naujus produktus ir paslaugas ar juos tobulindamos.
Ne tik pritaikyti, bet ir edukuoti
Nors direktyvoje kalbama apie gaminius ir paslaugas, daugėja ir kitų iniciatyvų, skatinančių didesnę įtrauktį ir įvairovę visuomenėje. Pavyzdžiui, Lietuvoje įsigaliojus žmonių su negalia užimtumo reformai, nuo šių metų viešajame sektoriuje bus stengiamasi įdarbinti nors 5 proc. neįgaliųjų. Nors tai galioja tik viešajam sektoriui, savaime suprantama, kad ir privatus verslas atkreips dėmesį į situacijas, kai žmonės jaučiasi neįtraukti į veiklą ar socialiai atskirti. Ypač svarbu, kad įmonės ne tik skirtų dėmesio produktų ir paslaugų pritaikymui, bet ir darbuotojų edukacijai. Įmonėse turėtų atsirasti įtraukties ir įvairovės politika, kuri būtų įgyvendinama ir praktiškai.
2025 metais įsigaliosiantys reikalavimai bus postūmis atkreipti dar didesnį dėmesį į visuomenės įtraukimą ir edukaciją. Įmonėms tai reikš ir dar didesnį darbuotojų švietimą. Tai kelionė, kurios rezultatus pamatysime ilgainiui. Svarbu, kad šioje kelionėje tiek įmonės, tiek visuomenė ne lėtintų, o spartintų žingsnį įtraukties, įvairovės ir prieinamumo link.
Komentaro autorė yra Kristina Astrauskienė, SEB banko Personalo departamento vadovė.