Didžiulė gerų, specifines kvalifikacijas ir gebėjimus turinčių darbuotojų paklausa verčia darbdavius ne tik ieškoti galimybių prisivilioti talentus siūlant jiems išskirtines sąlygas, bet ir gerokai pasistengti norinti išlaikyti svarbiausius įmonėje jau dirbančius žmones. Vienas iš galimų būdų tai padaryti – sudaryti sąlygas didelę vertę įmonėje kuriantiems darbuotojams tapti jos dalininkais.
Akcijų opcionai gali tapti puikia priemone, skatinančia samdomus darbuotojus stengtis dėl įmonės rezultatų, o kartu likti jai lojaliems, tvirčiau su ja susisieti. Tiesa, kaip ir bet kurį kitą darbuotojų motyvavimo būdą, akcijų opcionus reikėtų naudoti apgalvotai ir tinkamomis aplinkybėmis. Priešingu atveju ši priemonė gali neduoti norimo rezultato.
Trumpai – akcijų opcionas arba kitaip – pasirinkimo sandoris yra finansinis instrumentas, suteikiantis asmeniui teisę per tam tikrą numatytą laiką ar konkrečiu metu įsigyti apibrėžtą kiekį bendrovės akcijų už iš anksto nustatytą kainą. Taigi akcijų opcionai darbuotojui daugiausia naudos gali atnešti tuo atveju, kai įmonės vertė bėgant laikui auga. Tokia perspektyva labiau suinteresuoti tampa ne tik bendrovės savininkai, bet ir opcionus turintys samdomi darbuotojai, kurie įgyja teisę pretenduoti į nebūtinai labai didelę, tačiau bet kokiu atveju apčiuopiamą, dalį jį samdančios įmonės.
Kita priežastis, kodėl opcionai gali paskatinti juos turinčius darbuotojus prisirišti prie įmonės ilgesniam laikui, yra tokio sandorio galiojimo trukmė. Paprastai realiai įgyti numatytas akcijas į jas pretenduojantis asmuo gali tik po keleto metų nuo pasirinkimo sandorio sudarymo. Dažniausiai praktikoje taikomas trejų metų terminas. Tokį laikotarpį rekomenduoja ir teisininkai. Taigi tam tikra prasme darbuotojas – pavyzdžiui, įmonės vadovas – gauna trejus metus bendrovės vertei kaip galima labiau padidinti, o sėkmės atveju gali pelnytai atsiriekti sau priklausančią pyrago dalį.
Tiesa, gana ilgas laikotarpis, iki kol darbuotojas realiai pajunta opcionų naudą, gali ir mažinti šios priemonės patrauklumą – ypač jauniems specialistams, kurie nori savo darbo vaisius susirinkti nieko nelaukę. Be to, juk nėra jokių garantijų, kad įmonės akcijos po trejų metų nebus vertos mažiau, nei už jas įsipareigoja sumokėti opciono suteikta teise pasinaudojantis asmuo.
Panaudoti akcijų opcionus darbuotojų lojalumo didinimui ar naujų talentų pritraukimui norinčios įmonės visuomet turėtų atsižvelgti į geidžiamų specialistų poreikius, jų vertybes ir amžių. Skaičiuojama, kad iki 2025 metų į darbo rinką bus įsilieję jau daugiau nei ketvirtadalis (27 proc.) vadinamosios Z kartos atstovų. Praėjusio amžiaus pabaigoje ir šio pradžioje gimusiems jaunuoliams treji metai, praleisti vienoje įmonėje, dažnai atrodo kaip labai ilgas, o kartais netgi sunkiai įsivaizduojamas laiko tarpas, tad galimybė abstrakčioje ateities perspektyvoje įgyti savo darbovietės akcijų jaunosios kartos specialisto gali ir visai nevilioti.
Maža to, prognozuojama, kad darbuotojų polinkis prisirišti prie vienos įmonės ateityje tik mažės ir tai taps vienu iš pagrindinių iššūkių darbdaviams, kurie turės rasti būdų prisitaikyti prie didėjančios darbuotojų kaitos, migruojančių ir vienoje vietoje užsibūti nemėgstančių specialistų. Sąlygas didesniam darbuotojų mobilumui ir darbo santykių lankstumui numato ir kol kas vis dar svarstomas naujasis Darbo kodekso projektas. Taigi personalo specialistams įmonėse greitai gali tekti daug labiau paplušėti stengiantis suburti ir išlaikyti efektyviai dirbančias darbuotojų komandas. Kurti visapusiškai patrauklaus darbdavio įvaizdį ir reputaciją tokioje situacijoje gali būti daug efektyviau nei suteikti darbuotojams vieną ar kitą papildomą motyvavimo priemonę.
Nepaisant to, akcijų opcionų, kaip darbuotojų lojalumą skatinančios priemonės, šiandien, o ir artimiausiu metu, toli gražu negalima nurašyti. Ši darbuotojų skatinimo priemonė gali būti ypač naudinga jaunoms perspektyvioms įmonėms šiuo metu dar neturinčioms didelių finansinių resursų, kuriuos galėtų pasitelkti talentingiems specialistams pritraukti. Akcijų opcionai joms gali tapti puikia alternatyva piniginėms premijoms ar kitoms brangiai kainuojančioms darbuotojų motyvavimo priemonėms.
Daugeliui specialistų yra labai svarbu žinoti ir jausti, dėl ko dirbama ir stengiamasi. Kai tai nėra tik mažai ką darbuotojui asmeniškai reiškiantys vadovų ar akcininkų iškelti tikslai, motyvacija ir dedamos pastangos yra daug didesnės. Turimi opcionai leidžia darbuotojui žinoti, kad dirbama dėl įmonės, kurios dalelė gali priklausyti ir jam pačiam, sėkmės. Todėl akcijų opcionų siūlymas svarbiausiems ir didžiausią vertę kuriantiems įmonės specialistams visuomet gali būti svarstomas kaip vienas iš būdų jų lojalumui ir motyvacijai didinti.