Pirmiausia – mokėti vadovauti

Transporto ir logistikos įmonėje „Girteka“ beveik ketverius metus dirbanti, dar neseniai projektų komandos vadove tapusi Indrė Kapočė pastebi, kad turimos darbo pozicijos keitimas į aukštesnes pareigas pradžioje gali sukelti išgąstį dėl didesnės atsakomybės, komandos valdymo įgūdžių trūkumo ar per didelio jautrumo sprendžiant įvairius klausimus ir išlaikant darbuotojų motyvaciją. Nepaisant to, psichologinis nusiteikimas ir mokymasis iš kitų vadovų leidžia lengviau priimti sprendimą tapti vadovu ir pasirengti naujai pozicijai, rašoma pranešime.

„Kai man pasakė, kad tikčiau vadovo pozicijai, išsigandau. Iškart ėmiau svarstyti, ar pavyks prisiimti atsakomybę už tiek žmonių, atsakyti į visus jų kasdienius klausimus, į kuriuos aš ir pati kartais neturiu atsakymo. Tikrai reikėjo laiko, kad galėčiau psichologiškai tam nusiteikti. Per tą laikotarpį stebėjau kitų grupių vadovų veiksmus, bendravimą su kolegomis. Galiausiai supratau, kad visos situacijos yra išsprendžiamos, kad galiu susitvarkyti, ir nutariau kandidatuoti į vadovo poziciją“, – prisimena I. Kapočė.

Darbo pozicijos keitimas į aukštesnes pareigas dažnu atveju reiškia santykių su kolegomis sugriežtinimą, nes turi išmokti vadovauti asmenims, su kuriais ilgą laiką buvo kuriami draugystės ryšiai. Anot E. Laurinaičio, norint būti gerais vadovais būtina ieškoti asmeninio komandos valdymo stiliaus.

„Turi mokytis jiems vadovauti, o ne būti jų draugas, ir tai yra sunku. Nutraukti tam tikrus ryšius ir kurti kitokius, kurie nėra tokie artimi, draugiški ir šilti, sudėtinga ir dėl to kyla įvairiausių nuogąstavimų ir pačiam žmogui, kuris daro šį pokytį, – dėsto profesorius. – Tačiau juk priešu gali tapti tik tuomet, jei darai savo kolektyvui ką nors blogo. Svarstau, kad vis dėlto norint būti gerais vadovais reikia ieškoti asmeninio stiliaus, pagalvoti, kaip toliau galiu išlikti draugiškas, – ne draugas, o draugiškas, – ir vis dėlto vadovauti taip, kaip reikalauja organizacinė drausmė.“

Psichoterapeuto teigimu, reguliariai iš kelių dešimčių per savaitę priimamų pacientų keli jų ateina su tokio pobūdžio išgyvenimais. Dažniausiai tai yra vadovai nuo 30 metų iki 50 metų. Pasak E. Laurinaičio, žmonės visada turi savybių, atsineštų iš biografijos, tačiau labai daug dalykų galima išmokti.

Svarbu organizacijos palaikymas

Ieškant asmeninio valdymo stiliaus ir stengiantis išlaikyti draugiškus ryšius su kolegomis, ypatingą vaidmenį turi asmenį supančios komandos palaikymas, pagalba ir mokymai, siekiant suteikti visą reikiamą informaciją stiprinant vadovo pozicijai būtinus įgūdžius. I. Kapočė pastebi, kad būtent kolegų palaikymas ir profesionalų pagalba lėmė tvirtesnį asmeninį pasirengimą ir artimesnio ryšio su savo grupės nariais užmezgimą.

„Man labai padėjo mano dabartinis vadovas, jis visada buvo pavyzdys man, ekspertas, patarėjas. Paskui vyksta išoriniai mokymai, kuriuose aš ir mano kolegos gauname tiek pagrindus, tiek papildomą informaciją psichologiškai pasiruošti – būdus užmegzti asmeninį kontaktą su savo grupės nariais, juos motyvuoti, nubrėžti ribas. Jaučiu, kad tai labai naudinga, nes kalbamės apie įvairius scenarijus, galimus problemų sprendimo būdus. Tad palaikymą tikrai jaučiau tiek iš įmonės vidaus, tiek iš išorės“, – pasakoja ji.

„Mūsų organizacijoje net 70 proc. vadovo poziciją užimančių asmenų yra darbuotojai, kurie pakilo į aukštesnes pareigas įmonės viduje, ir tik 30 proc. vadovų įdarbinti iš išorės, taip pat yra gana panašus vyrų ir moterų vadovių pasiskirstymas. Kiekvienam šias pareigas einančiam asmeniui organizuojami penkių dalių pusdienio mokymai, siekiant įtvirtinti organizacinę kultūrą, suvienodinti lūkesčius. Mokymų programoje akcentuojama naujų vadovų savivoka, komandiškumas ir tinklaveika tarp vadovų“, – sako „Girtekos“ projektų komandos vadovė.

Mokymų svarbą pabrėžia ir I. Kapočė – anot jos, daug skirtingų asmenybių jungiančioje komandoje retkarčiais sudėtinga atskleisti kiekvieno darbuotojo potencialą, tačiau mokymuose įgyta informacija padeda sistemingai judėti teigiama linkme: „Šiuo metu mano pagrindinis iššūkis yra išmokyti savo komandos narius savarankiškumo sprendžiant sudėtingas situacijas. Šiuo atveju man padeda minėti mokymai ir suvokimas, kad kiekvienai situacijai spręsti gali padėti ir dalinis atsiribojimas, ir moralinio kompaso pasitelkimas.“