Remiantis „McKinsey“ skaičiavimais, nuo praėjusio dešimtmečio pradžios logistikos sąnaudos prekybininkams išaugo maždaug 5 procentiniais punktais, todėl prekių paskirstymui reikalingi kaštai šiuo metu sudaro apie 12–20 proc. visų mažmenininkų pajamų. Tikėtina, kad šis skaičius ir toliau augs dėl vis didesnio sandėlių bei darbuotojų trūkumo, taip pat bendrai augančių kainų.
Vienas iš populiariausių biudžeto taupymo būdų – partnerystė su trečiųjų šalių logistikos bendrovėmis, kurios siūlo dinamiškas logistikos paslaugas. 3PL bendrovės padeda optimizuoti logistikos operacijas, nusidera dėl palankiausių vežimo tarifų, be to, prekybininkai sutaupo, nes jiems nereikia investuoti į atskirus sandėlius, transporto parkus ar technologijų sistemas.
Visas pridėtinas išlaidas dalijasi įmonės, kurios kartu naudojasi kompleksinės logistikos bendrovių paslaugomis. Svarbiausia, 3PL vykdomos operacijos įprastai būna didesnio masto nei konkrečios bendrovės, todėl tokiu būdu prekybininkai gali būti arčiau kliento: sutrumpėja pristatymo laikas, išauga kokybė, didėja vartotojų pasitenkinimas.
3PL paslaugomis naudojasi savo klientą jau suradę el. komercijos prekių ženklai, tarptautinę prekybą vystančios bendrovės bei sezoninės įmonės, kurių paklausa svyruoja priklausomai nuo metų laiko. 3PL įmonių vaidmuo ypač atsiskleidžia tarp tų verslų, kurie eksportuoja prekes į užsienio rinką. Priešingai nei vietiniame lygmenyje prekiaujantys mažmenininkai, tarptautiniai prekeiviai susiduria su visa eibe iššūkių, susijusių su papildomu transportavimu. Pavyzdžiui, vežant prekes jūriniais konteineriais prekių galiojimo terminas sumažėja bent penkias savaites, be to, atsiranda papildomų transportavimo kaštų, reikia rūpintis išmuitinimo procedūromis bei, žinoma, pačių produktų ir jų pakuotės lokalizavimu.
Verslininkų apklausos duomenimis, 73 proc. krovinių siuntėjų (3PL paslaugų vartotojų) mano, kad patnerystė su 3PL paslaugas teikiančia įmone leido atrasti naujų būdų, padedančių pagerinti logistikos efektyvumą. Dar daugiau siuntėjų (86 proc.) apklausoje sutiko, kad naudojimasis kompleksinės logistikos paslaugomis leido sutaupyti.
Svarbiausi iššūkiai ir kaip juos spręsti
Tikimasi, kad šiais metais el. prekybos rinkos pajamos turėtų pasiekti 3,64 trln. JAV dolerių, o per artimiausius metus vidutiniškai augs po 11,17 proc. kasmet ir 2027-aisiais viršys 5,56 trln. JAV dolerių. Todėl el. komercijos ir 3PL bendrovių plėtra yra neišvengiamai susijusi. Daugeliui sėkmingai veikiančių el. parduotuvių 3PL partneriai yra vienas iš svarbiausių sėkmės veiksnių tvarkantis su prekių tiekimo iššūkiais.
Kita vertus, politinio nestabilumo laikai, gamtinės nelaimės, žmogiškųjų išteklių trūkumas ir reguliavimo iššūkiai kelia atsinaujinančių problemų visai logistikos rinkai. Tiekimo grandinės sutrikimų pasitaiko vis dažniau: rinkos specialistai teigia, kad visą pasaulį paveiksiančių tiekimo krizės sutrikimų galime tikėtis maždaug kas ketverius metus.
Žinoma, kiekvienas verslas negali veikti taip, tarsi nepriklausytų nuo globalių rinkos judėjimų. Tačiau artimiausioms logistikos krizėms būtina pasiruošti iš anksto. Pasiryžimas diegti naujoves, keisti ir transformuoti tiekimo grandinės procesus yra būtina sąlyga siekiant užtikrinti efektyvius santykius su partneriais bei kitais rinkos dalyviais. Todėl pagrindiniai principai išlieka: naujausių technologijų diegimas, orientacija į klientą, gebėjimas užtikrinti kiek įmanomą platesnius tiekimo grandinės procesus bei duomenimis pagrįsti sprendimai turėtų išlikti tarp svarbiausių 3PL bendrovių strateginių uždavinių.
Trečiųjų šalių logistikos įmonės operuoja dideliais duomenų kiekiais, įskaitant informaciją apie visą tiekimo grandinę: prekių užsakymus, atsargų lygį, siuntų poreikį bei klientų reikalavimus. Todėl bendrovės turi investuoti į duomenų saugojimo bei tvarkymo sistemas, kurios leis užtikrinti aukštą klientų pasitenkinimą. Stipri veiklos analitika efektyvina visas veiklos sritis: užtikrina greitą ir kokybišką prekių pristatymą, tikslų prekių grąžinimą.
3PL paslaugų ateitis – „viskas įskaičiuota“ modelis
Kadangi vis daugiau įmonių siekia logistiką perduoti išorės paslaugų teikėjams, smarkiai išaugo konkurencija tarp 3PL paslaugas teikiančių bendrovių. Todėl inovatyviausios jų priverstos nuosekliai tobulėti bei siūlyti visiškai integruotas paslaugas.
Trečiųjų šalių logistikos bendrovės nuo šiol turėtų teikti platesnį paslaugų spektrą, kuris apima ne tik tradicines krovinių sandėliavimo bei transportavimo paslaugas. Nebegalima apsiriboti prekių užsakymų bei jų grąžinimo valdymu, pakavimu, kelias dienas trunkančiu prekių pristatymu.
Pažangiausios 3PL bendrovės turi prisitaikyti prie naujausių logistikos tendencijų ir dar griežtesnių partnerių bei vartotojų reikalavimų. Maksimalus duomenų skaidrumas bendraujant su partneriais, prekių ženklo atstovavimas užsienyje, produktų muitinimo paslaugos, įvairiapusės konsultacijos dėl verslo plėtros užsienyje ar nenutrūkstamas bendravimas su konkrečiam klientui paskirtu vadybininku – tikrai modernios 3PL įmonės sudedamosios dalys. Vertėtų paminėti ir specializuotas prekių siuntimo paslaugas per vieną dieną, produktų sandėliavimą kontroliuojamoje temperatūroje, taip pat unikalių matmenų prekių tvarkymą.
Todėl modernios kompleksinės logistikos įmonės pirmiausia išsiskiria smarkiai išaugusiomis atsakomybėmis bei ryšiu su savo partneriais. Tokios 3PL bendrovės užtikrina integruotus logistikos sprendimus, kurie apima visą tiekimo grandinę nuo pradžios iki pabaigos, pasitelkiant platų technologijų bei logistikos partnerių tinklą. Tai reiškia, kad trečiųjų šalių logistikos paslaugų tiekėjas tampa pagrindiniu kontaktiniu asmeniu, jam tenka gilesnė atsakomybė, apimanti išteklių, technologijų ir infrastruktūros valdymą.
Apibendrinant, trečiųjų šalių logistikos sektorius šiandien išgyvena itin įdomų laikotarpį, kuris sutampa su sparčiu augimu bei beprecedenčiais iššūkiais. Todėl rinkos laimėtojai bus tie, kurie gebės pasiūlyti ilgalaikę partnerystę, grįstą tarpusavio pasitikėjimu bei kompetencijomis, padėsiančiomis vystyti verslą kartu su besikeičiančia sektoriaus aplinka.