Geriam sultis? Geriam
Pastaruosius kelerius metus Lietuvoje sulčių, nektarų ir sulčių gėrimų pardavimai augo.
2021 m. „Covid-19“ pandemijai persiritus į ramesnę fazę, sulčių, nektarų ir sulčių gėrimų pardavimai Lietuvoje augo 4 proc., augusią sulčių paklausą šalyje pajuto ir „Eckes-Granini Baltic“. Įmonės produkcijos pardavimai išaugo 12 proc. 2022-ieji, nepaisant Rusijos karo Ukrainoje keliamo nerimo rinkose, taip pat įmonei nebuvo prastesni ir leido pasiekti 14 proc. augimą.
Iššūkiai tik pildosi
Sulčių gamintojams didžiausiu iššūkiu išlieka pakilusios energetinių išteklių kainos, nes sulčių gamybai reikalingų vaisių perdirbimui naudojamos ir dujos, ir elektra.
Kitas iššūkis, su kuriuo susiduria viso pasaulio sulčių gamintojai, yra klimato krizės lemiamas vaisių derlius. Dėl klimato kaitos augimvietės patiria smarkiai svyruojančią temperatūrą, kenkėjų atakas, dėl to užauginama mažiau kokybiškų vaisių.
Belieka pasidžiaugti, kad pandemijos pradžioje kilę tiekimo grandinių trikdžiai jau yra sumažėję, tačiau logistikos kainos į buvusį lygį nesugrįžo ir tikėtis jų mažėjimo kol kas nėra pagrindo.
Vartotojai rinksis laiko patikrintus produktus
Sulčių gamintojams belieka optimizuoti veiklos sąnaudas ir turimą asortimentą. Deja, poreikis mėgautis išskirtinėmis, egzotinių vaisių sultimis atsiranda tik, jei vartotojo gyvenimo lygis yra geras, o pajamos – pakankamos. Brangstantys maisto produktai ir energetiniai ištekliai jau dabar kerta per šalies gyventojų perkamąją galią, tad ne vienam gamintojui teks susitaikyti, kad kai kurie jų produktai gali tapti ne tokie paklausūs.
Vis dėlto, vartotojų susidomėjimas sveikesne, augaline mityba niekur nedingo. Pandemijos metu kilęs susirūpinimas savo sveikata išlieka viena aktualiausių temų daugeliui Lietuvos gyventojų. Todėl mažėjant vartojimui labai tikėtina, kad pirkėjai vis dažniau rinksis patikimus prekių ženklus ir tuo pačiu – bazinius poreikius tenkinančius maisto produktus. Sulčių atžvilgiu tai būtų apelsinų, įvairių vaisių bei pomidorų sultys – Lietuvoje populiariausių sulčių trejetukas nesikeičia jau gerą dešimtmetį.
Tikiu, kad 2023-ieji neprilygs 2009 m. ekonominės krizės sukeltam sunkmečiui. Šalies ekonominė situacija yra kur kas geresnė, kaip ir vartotojų perkamoji galia bei gyvenimo sąlygos. Taip pat ir gamintojai, nuolat didinantys veiklos efektyvumą ir laiku reaguojantys į rinkoje vykstančius pokyčius, turėtų 2023-iuosius įveikti be didelių nuostolių. Tačiau šiais metais planuoti augančius pardavimus būtų pernelyg drąsu – jei pardavimai išliks praėjusių metų lygio, tai laikysime geru rezultatu.