Įsivaizduokite, kad jūs esate įmonė, kuri nori kitai įmonei parduoti savo paslaugas, šiuo atveju žinias, gebėjimus ir laiką. Kodėl iš visų rinkoje veikiančių įmonių, t. y. kitų kandidatų, turi pasirinkti būtent jus? Pagalvokite, ką iš tikrųjų perka ši įmonė, kokias užduotis ji nori išspręsti pasamdydama jus, kokia reali šių sprendimų kaina?
Štai kelios esminės rekomendacijos, kaip kokybiškai ir profesionaliai pateikti savo kandidatūrą būsimam darbdaviui.
Pažinkite save ir savo galimybes, analizuodami pasiekimus kitose darbovietėse. Pasistenkite juos paversti konkrečiais skaičiais arba kitais lengvai suprantamais dydžiais. Tuomet užduokite sau klausimą: kaip šie pasiekimai gali padėti šiai įmonei? Kokias tiksliai užduotis jūs galite išspręsti ir kiek jums tai užtruks? Vadovai dažnai neturi laiko, todėl pasistenkite konkretizuoti savo pasiekimus ir galimybes neįsiveldami į ilgus pasakojimus.
Ruošiantis susitikimui ar jo metu, atminkite vieną svarbią tiesą – atsakomybė kainuoja. Verslas nesamdo darbuotojų šiaip sau dėl skaičiaus. Kiekvienas darbuotojas atlieka konkrečias funkcijas t. y. perima atsakomybę už kokybišką ir savalaikį šių funkcijų vykdymą. Jeigu esate įsitikinę, kad galite 100% perimti šią atsakomybę, tuomet prašykite atitinkamos kainos ir darbdavys ją sumokės.
Būtinai peržiūrėkite, kaip jus viešoje erdvėje mato potencialus darbdavys. Jeigu turite CV keliuose darbo paieškos portaluose – įsitikinkite, kad informacija juose sutampa, kad ji išdėstyta aiškiai ir suprantamai. Peržiūrėkite savo socialinius tinklus, komentarų bei pranešimų turinį ir pan. Įmonė nori pasamdyti profesionalą ir tikisi, kad kandidatas apie savo sritį nuolatos komunikuoja viešoje erdvėje.
Rekomendacijos parduoda geriausiai, todėl sudarykite sąrašą žmonių, kurie galėtų jus parekomenduoti kaip savo srities specialistą. Tai gali būti jūsų esami ar buvę kolegos, skyrių ar įmonių, kuriose jūs dirbote, vadovai. Galite netgi paprašyti atsiliepimų iš savo klientų, su kuriais turėjote bendrų projektų ir padėjote juos sėkmingai įgyvendinti. Pakaks viso labo kelių sakinių, kad įmonė suprastų, jog kiti žmonės jumis pasitiki ir su jumis galima bendradarbiauti. Jeigu dar nesate sukaupę rekomendacijų, pats laikas pradėti jas rinkti.
Pagalvokite, ką galite pasiūlyti čia ir dabar. Išskirkite du arba tris darbdaviui naudingus savo privalumus, kuriuos galėtumėte greitai ir kokybiškai išnaudoti per artimiausią laiką. Tai gali būti jūsų pažinčių ratas su potencialiais klientais, patirtis įgyvendinant pelningą projektą, kurio įmonė dar nėra dariusi ir t. t. Parodykite įmonei, kad jūs ne tik suprantate jų verslą, bet ir sugebate ieškoti naujų galimybių bei esate lygiavertis partneris, su kuriuo verta dirbti.
Pokalbio metu inicijuokite reikalavimų kandidatui peržiūrą. Parodykite iniciatyvą viską nuodugniai išsiaiškinti ir „sudėlioti visus taškus ant i“. Darbdavys tikrai įvertins tokį žingsnį ir supras, jog jūsų ketinimai yra rimti tiek įmonės, tiek ir savo paties atžvilgiu. Be to, pasitaiko atvejų, kai dalis reikalavimų yra tiesiog pertekliniai arba iš tikrųjų neturi didelės reikšmės. Nuodugniai peržiūrėdami reikalavimus, pasistenkite kartu su darbdaviu išsiaiškinti jų tikrąją svarbą. Negali būti taip, kad visi reikalavimai vienodai svarbūs. Vieni bus daugiau svarbūs, kiti mažiau. Jūsų užduotis – nustatyti, kurie reikalavimai prioritetas, ir dėmesį bei savo galimybių ir patirties pristatymą sutelkti į juos.
Būkite pozityvūs ir atviri – tai sėkmingo pardavimo paslaptis. Profesionalūs pardavėjai naudoja šį patarimą ir džiaugiasi aukštais pardavimų rezultatais. Daugelis žmonių, net ir be papildomų kūno kalbos ar emocijų skaitymo mokymų, sugebės pamatyti, jeigu jiems meluosite ar vaidinsite. Todėl nusiteikite pozityviai, būkite atviri, pademonstruokite pasitikėjimą savimi, užkrėskite savo pašnekovus gera emocija.
Čia jums padės „atsarginis nusileidimo takas“ – planas B: kita organizacija, su kuria irgi norėtumėte dirbti, kita pozicija jūsų dabartinėje darbovietėje ir pan. Visada turėkite „atsarginį nusileidimo taką“ ir jums nereikės vaidinti pasitikėjimo.
Būtinai paruoškite klausimus darbdaviui. Tai turėtų būti 5–7 esminiai, aiškūs ir trumpi klausimai. Ruošdami šiuos klausimus prisiminkite pagrindinę taisyklę: jeigu užduodate klausimą – privalote tiksliai žinoti, ką darysite sulaukę atsakymo. Klausimai svarbūs dėl dviejų priežasčių. Pirma – jūs parodysite savo kompetenciją, nes iš klausimų darbdavys supras jūsų ekspertiškumo lygį. Antra – kas užduoda klausimus, tas ir valdo pokalbį. Nepamirškite, kad jūs lygiaverčiai partneriai, tačiau didelius pinigus jums mokės tik tuo atveju, jeigu ir kita pusė tai pripažins.
Pabaigai – pats svarbiausias patarimas: gauname ne tiek kiek esame verti, o tiek, kiek sugebame išsiderėti. Todėl gilinkite savo žinias derybose ir pardavimų psichologijoje, tai jums pravers ne tik ieškant gerai apmokamo darbo, bet ir kasdieniame gyvenime.