Nebereikia jų nuomotis, atsirado daugiau laisvės, o kartu padidėjo ir atsakomybė. Alytaus rajone, Talokiuose veikiančiame ceche ir prekybiniuose salonuose (Kaune, Vilniuje ir Alytuje) dabar dirba 27 darbuotojai, gaminamas gan platus prekių asortimentas: roletai, tinkleliai nuo vabzdžių, žaliuzės, romanetės, vertikalios diena-naktis užuolaidos, širmos, markizės, fasado žaliuzės. O juk viskas prasidėjo viename tipiškame Alytaus garaže.
Sėkmės variklis
„Jei reikėtų atsakyti į klausimą, kas svarbiau versle – universiteto suteiktos teorinės žinios, ar praktinė patirtis, gal akcentuočiau patirtį. Mano galva, geri derybiniai įgūdžiai ir aukšti pardavimų rodikliai leido įsilieti į verslo pasaulį, plėstis, tobulėti, išeiti iš garažo ir įdarbinti daugiau žmonių“, – atvirauja kartu su šio verslo įkūrėju Robertu Vyšniausku koja kojon žengianti jo padėjėja, įmonės „Roletas“ pardavimų vadovė Saulė Aida Dilijonaitė.
„Dirbu su Robertu gana seniai, jis turi universitetinį technologijų išsilavinimą. Verslo pradmenų ar specifikos universitete nedėstoma. kuriant specifinį verslą turi mokytis iš praktinės patirties. Robertas dirbo samdomu darbuotoju analogiškoje įmonėje.
Stebėjo procesus, įgijo kompetencijų, kol pagaliau išdrįso pradėti dirbti sau. Manau, kad versle jam padeda labai geri derybiniai įgūdžiai – bendravimas su klientu, gebėjimas pelnyti jų pasitikėjimą, suderinti kainą – tai jo talentas ir sėkmės variklis. Juk žmones įtikinti pirkti, pasitikėti būtent tavimi irgi yra menas“, – pasakoja pašnekovė.
Pirmieji verslo žingsniai žengiami buvo asmeniniame garaže, Alytuje, kur pradėti gaminti tinkleliai nuo vabzdžių. Pirmasis produktas pagamintas savo reikmėms, vėliau draugams, o po to ir jų draugams.
Verslo idėja pasiteisino:. užsakymų ir gamybos apimtys augo, teko samdytis „gamybos žmones“, kad patenkinti didėjančią paklausą. Augant verslui, teko atsisveikinti su garažu.
Uždarius garažą, išsinuomotos didesnės gamybinės patalpos. Tai pareikalavo didesnių sąnaudų, tad galvoje kirbėjo mintis plėsti veiklą, nes tinkleliai nuo vabzdžių gana sezoniška prekė, paklausi tik ankstyvą pavasarį ir dalį vasaros. Pradėti gaminti ir roletai. „Drąsos pradėti verslą reikėjo pačioje pradžioje, kai įsivažiuoji, pati veikla tarytum įtraukia“, – teigia „Roleto“ vadovas Robertas Vyšniauskas.
Mokytis tenka kasdien
„Aš dalyvavau visuose įmonės procesuose dar net nebūdama darbuotoja. Mačiau, kaip buvo gaminami pirmieji tinkleliai garaže, kaip tik po kelių metų veiklos pradėtas kurti įmonės logotipas, prekės ženklas. Garaže nebuvo stalų – jie būdavo konstruojami iš to, ką randi po ranka. O juk pasaulyje sukurtos technologijos gerokai palengvina darbą. Šioje veikloje gana daug rankų darbo.
Pirmuosius dvejus metus viskas, kas uždirbta, keliavo į gamybos plėtrą: kad atsirastų stalai, su įmontuotu slankmačiu, gamybos peiliu, kad paspaudus vos vieną mygtuką – įranga nupjautų taip, kaip reikia. Kurdami verslą – žmonės valandų neskaičiavo. Viskas, kas uždirbta – grįždavo į įmonę.
Kai 2005 m. įmonė „Roletas“ vykdė plėtrą Kaune, aš prisijungiau prie komandos. Teko daug ko išmokti. Atsiradus keliems roletų pjaustymo stalams – prasiplėtė gamybos apimtys. Šiandien jau galime pagaminti 80-100 roletų per dieną. Vystant verslą mokytis reikia kasdien.
Viena, kai komandoje 5-7 žmonės, procesus gali sukontroliuoti būdamas viename mieste, kita – kai komanda plečiasi, auga. Diegiame naujoves, stengiamės užimti savo nišą ir internetinėje erdvėje. Siekiame, kad atsidaręs tinklalapį žmogus, pats, be mūsų konsultantų pagalbos, galėtų užsisakyti norimą produktą. Dabar gavome paramą iš Europos Sąjungos fondų.
Šiuo metu yra vykdomas Europos sąjungos projektas: „Skaitmeninių technologijų diegimas UAB „Roletas“. Tai padės atnaujinti tinklalapį, didinti įmonės žinomumą. Sukurtos gaminių matavimo instrukcijos, sukelti audinių katalogai, klientui suvedus matmenis ir kiekį internetu iš karto paskaičiuojama kaina ir jis gali užsakyti norimą prekę“, – pasakojo pardavimų vadovė Saulė.
Mokesčiai Lietuvoje – „super geri“?
Pašnekovės nuomone, nėra nė vieno įmonės vadovo, kuris pasakytų, kad mokesčiai Lietuvoje yra „super geri“ ir, kad viskas versle labai lengva. Be abejo, smulkiajam verslui įsilieti į rinką gerokai sunkiau. Daug kalbama apie smulkaus verslo skatinimą valstybiniu lygmeniu. Tačiau viskas labiau priklauso nuo regiono, kuriame vykdai veiklą.
Nuolat kintanti mokestinė sistema, jos pakeitimai smulkiam verslui naudos neprideda ir stabilumo nekuria.
„Mums su naujų patalpų įsigijimu ir verslo plėtra Alytaus rajone padėjo Alytaus rajono savivaldybė, kuri prisidėjo kompensuodama dalį infrastruktūros gerinimui išleistų lėšų. Taip pat teikia subsidijas iš rajono įdarbintiems gyventojams skatinti. Gauname ir pagalbos, bet įsilieti į pasaulio ir Lietuvos rinką tikrai nėra lengva. Manau, kad Lietuvoje bet kokia įmonė veiks sėkmingai, jei dirbsi sąžiningai ir norėsi nuoširdžiai padėti – klientas vertins tavo pastangas, patarimus. Taip pat svarbu ir pagarba darbuotojams. Mūsų žmonės žino, kad vadovas leis užsidirbti ir jei dėsi pastangas, jos bus įvertintos. Tą parodo ir nedidelė įmonės darbuotojų kaita. Žmonės pas mus dirba 7-8 metus. Matyt yra kažkas, kas motyvuoja juos grįžti į darbą“, – pasakojo pardavimų vadovė Saulė.
Ji tikino daug dirbanti su darbuotojų motyvacija ir stebinti skirtingus žmones. Pasak jos, yra žmonių, kurie turi pašaukimą verslui, kurie turimą idėją gali išauginti, o yra ir tokių, kurie verčiau rinksis samdomą darbą dėl saugumo, patogumo, ar tiesiog vengdami rizikos.
„Verslas tai nėra vien tik uždirbamas pelnas. Yra ir streso kupinų situacijų, kai tu jau turi mokėti mokesčius, ar atlyginimus darbuotojams, o su tavimi stambių projektų klientai dar neatsiskaitė. Nepaisant visko, jei žmogus turi idėją, su ta idėja gyvena, ji jį veža, jis būtinai turi išbandyti save versle“, – akcentavo Saulė.
Gera vieta
Ji pasakojo, kad bendrovės „Roletas“ gamyba vyksta rajone, o gaminiai iškeliauja pas klientus po visą Lietuvą. Rajono privalumas tas, kad pristatant gaminį užsakovui, nereikia vykti per miestą, keliai geri, tad Talokiai strategiškai gera vieta įmonei.
Gaminamas didžiulis asortimentas, roletų rinka žengia koja kojon su naujausiomis technologijomis. Jau nebereikia žmogui atsikelti nuo sofos ir tampyti virvelę, kad į kambarį įleisti šviesos, galima viską valdyti pulteliu.
„Turime gaminių, kurių audiniai yra atsparūs drėgmei, o reikalui esant galima ir išskalbti. Šiuo metu lietuviai savo namuose kuria pilką, ar baltą skandinaviško stiliaus namų interjerą, tad taikomės prie šio skonio. Rinkoje vyrauja pastelinės ir pilkos spalvos, o mano nuomone, tamsus audinys lange atrodo išties įspūdingai“, – ragino nebijoti įsileisti ne vien pilkas spalvas į savo namų interjerą specialistė.
Anot jos, kol kas ne visas naujoves galime siūlyti Lietuvos rinkai, nes ji gan maža, o tendencijos taip greitai nesikeičia. Dažniausiai tai, kas pristatoma parodose, mus pasiekia per dvejus, trejus metus ir tai tik labai maža dalis. Naujo produkto įvedimas į rinką turi būti gana apgalvotas ir pasvertas.
Ji džiaugėsi, kad pernai pristatyta naujovė diena-naktis užuolaida labai pasiteisino. Šis gaminys sudarytas iš paskirų juostelių su dvigubu audiniu, kurios viena juostelė atstoja tiek dieninę, tiek naktinę funkcijas. Tai ir praktiškas ir puošnus produktas.
Tam, kad išliktų Lietuvos rinkoje svarbus kokybės ir kainos santykis.
„Klientai neperka gaminio, kuris tarnaus metus, ar du, jie orientuoti į ilgalaikiškumą. Mūsų gaminiai: tiek žaliuzės, ar roletai, tinkamai juos prižiūrint, gali tarnauti netgi dešimt metų“, – apie Lietuvos rinkos ir vartotojų pirkimo ypatumus, savo patirtimi dalijosi pardavimų vadovė.
Būna ir nesėkmių
Bendrovės „Roletas“ atstovai atviravo, jog gamyboje būna ir nesėkmių.
Pikti klientai tikrai ilgam įstringa į atmintį. Laikui bėgant sugebi ir su šypsena pažiūrėti į buvusias situacijas, tačiau išgyventos emocijos įsirašo ilgam.
Jų nuomone, lietuviškos rinkos tendencija yra ta, jog padarius gerai – klientai suvokia, kad tai norma, jie tai vertina, nors ne visada padėkoja. Mūsų pašnekovė pardavimų vadovė Saulė atviravo, kad jos praktikoje buvo atvejis, kuomet transportuojant įbrėžtas vieno tinklo profilis. Klientas atvyko su pretenzija. Tačiau pabendravus buvo rastas kompromisas. Nuviltas klientas, išėjo patenkintas, o galiausiai jis davė savo mamos kontaktą, o rudenį pažadėjo grįžti su nauju objektu.
„Svarbiausia – atviras bendravimas. Mes pripažinome savo kaltę, ieškojome sprendimų“, – apie sunkumus aptarnaujant išrankius Lietuvos pirkėjus pasakojo Saulė.
Ji minėjo, kad kartais klientai užsisako gaminius be montavimo pagal savo pačių darytus išmatavimus. Pagamini gaminį, o jis netinka, nes visgi matmuo neteisingai nurodytas. Nepaisant to, kad netinkamus matmenis nurodė pats užsakovas, net ir tokiu atveju norisi, kad pirkėjui liktų kuo mažiau nusivylimo, dėl to ieškai išeities. Jei nurodyti per platūs matmenys – jie siaurinami gana paprastai, o jei siauri – reikia gaminti naujai. „Svarbiausia, kad nemalonios situacijos baigiasi gerai“, – sakė Saulė.
Pašnekovė apgailestavo, kad Lietuvoje nėra tekstilės pramonės, tad medžiagas roletams tenka vežtis iš kitų šalių. Ji vylėsi, kad laisva tekstilės rinkos niša kada nors užsipildys ir galės pradėti gaminti produkciją ir iš lietuviškų audinių. Norisi mūsų šalyje kurti savą, lietuvišką produktą.