Šiandien „Sourcery for Kids“ akademijoje, kuri skirta 7–12 metų vaikams, visoje Lietuvoje jau mokosi 516 vaikų iš įvairiausių šalies miestų, Klaipėdos, Kauno, Šakių, Plungės, Raseinių, Pasvalio ir Alytaus. Technologinio raštingumo poreikį puikiai iliustruoja triženkliai, kasmet sparčiai augantys, norinčiųjų patekti į akademiją skaičiai. Vis dėlto, nemokama akademija negali pakviesti visų norinčiųjų mokytis, todėl aktyviai siekia ne tik prisidėti prie skaitmeninio raštingumo puoselėjimo šalyje, bet ir įgyvendinti pokytį švietimo sistemoje – įtraukiant programavimo pamokas į formalųjį ugdymą ir užtikrinant jų prieinamumą visiems Lietuvos vaikams.
„Devbridge“ viceprezidento ir „Sourcery“ akademijos įkūrėjo Viktoro Gurgždžio teigimu, technologinis raštingumas yra persmelkęs visas sritis ir ateityje išliks bet kurios perspektyvios profesijos sėkmės pagrindu.
„Naujos galimybės atsiveria vaikams, kuriems programavimo disciplina dar pradinėse klasėse daugelyje ne tik tokių pažengusių Europos šalių, kaip Švedija, Jungtinė Karalystė, bet net ir kaimyninėje Estijoje, vis dažniau įtraukiama į mokymų programų privalomųjų dalykų sąrašą. Lietuvai tapti pažangiu IT centru vis dar yra įmanoma, tačiau tik didesnis proveržis patiems užsiauginti IT talentus šalies viduje, galėtų išspręsti tiek specialistų trūkumą, tiek ir ateityje skatintų konkurencingų užsienio investicijų pritraukimą į Lietuvą“, – akcentuoja V. Gurgždys.
Programuoti mokosi sostinės ir uostamiesčio pradinukai
Šiais metais nuo rugsėjo 1–os dienos kartu su Vilniaus miesto savivaldybės atstovais, „Teachers Lead Tech Lietuva” bei Švietimo pažangos centru „Devbridge” inicijavo projektą, įtraukusį 27–ias inovatyvias sostinės mokyklas, kuriose pradinukai šiuo metu yra mokomi informatikos ir technologijų pagrindų.
Originalų projektą itin palankiai priėmė pradinių klasių mokytojai – pilotinėje „Informatikos ir technologinės kūrybos ugdymo programoje“ šiuo metu dalyvauja 143 mokytojai, kurie ne tik veda tokią pamoką bent kartą per savaitę, bet ir stiprina savo asmeninius informatikos ir technologinės kūrybos įgūdžius. Sostinės mero teigimu, technologinio raštingumo stiprinimas – ilgalaikė Vilniaus strategija ir ambicija.
„Džiugina pradinių klasių ir informacinių technologijų mokytojų iniciatyvumas ir įsitraukimas – tai padės pradinukams su dideliu smalsumu ir noru mokytis naujos – informacinių technologijų – kalbos. Investuodami į mokytojų įgūdžių ugdymą ir pasitikėjimo stiprinimą, galime pasiekti greitesnį ir tvaresnį pokytį švietimo ir technologijų srityse“, – sako Remigijus Šimašius.
Proveržis būtinas ir ugdymo turiniui
Nors Lietuvoje, ypač didmiesčiuose, užsiėmimų supažindinančių vaikus su technologijomis, vis daugėja, tačiau įpročio išmaniuosius prietaisus naudoti kūrybiškai, jais ne tik vartoti turinį, o ką nors įdomaus ir naudingo sukurti, vaikams vis dar stinga. To pasigenda ir Panevėžio Juozo Balčikonio gimnazijos informacinių technologijų mokytoja bei Kauno technologijos universiteto Informatikos fakulteto docentė Renata Burbaitė.
Mokytojos teigimu, technologinės kūrybos pamokos yra reikalingos ir turėtų būti privalomos pradedant nuo pradinių klasių visose mokyklose, tačiau ypač svarbu, kad regionai neliktų nuošalyje ir technologinio raštingumo iniciatyvos pasiektų ne tik vaikus mažesniuose miestuose, bet ir mokytojus, pasirengusius juos išmaniai ugdyti.
„IT žinios ir įgūdžiai būtini įvairiomis sritimis besidomintiems moksleiviams. Vaikams durys į IT pasaulį turėtų būti atvertos kiek kitaip nei tai daroma dabar. Tam būtina ne tik keisti ugdymo turinį, bet ir požiūrį į technologijas. Jei vaikai nuo mažumės užsiima technologine kūryba, tinkamai supažindinama su technologijų galimybėmis, ugdomas loginis ir kompiuterinis (algoritminis) mąstymas, formuojamas atsakingas ir kūrybiškas požiūris į darbą. Vaikus reikia ne tik sudominti, parodyti kryptį, bet ir skatinti nebijoti bandyti ir klysti. Jeigu mes praleidžiame šį momentą, vėliau sudominti vyresnius mokinius būna daug sunkiau. Labai svarbu, kad ne tik didžiųjų miestų, bet ir regionų vaikai turėtų vienodas galimybes užsiimti technologine kūryba“, – teigia R. Burbaitė.
Regionai seka didmiesčių pavyzdžiu
Šių metų pavasarį, pirmojo karantino metu, buvo pradėtas unikalus pilotinis projektas ir Klaipėdoje. Uostamiesčio pradinukai mokėsi kūrybinių technologijų. „Devbridge“ lektoriai nuotoliniu būdu vedė užsiėmimus didžiausioje Klaipėdos Gildijos pradinėje mokykloje. Vaikai mokėsi programuoti su „Scratch“ programa. O projektui sėkmingai pasibaigus ir sulaukus prašymų iniciatyvą tęsti, nuspręsta ieškoti būdų, kaip informatikos pamokas integruoti į formalųjį švietimą, kad kuo daugiau vaikų galėtų lavinti skaitmeninio raštingumo pagrindus.
„Sourcery for Kids“ akademijos iniciatyvos tikslas ir idėjinė misija – mažinti technologinę atskirtį regionuose, todėl neatsitiktinai daugiausia akademijų įkurta mažesniuose miestuose, tokiuose kaip Šakiai, Alytus, Pasvalys, Plungė, Raseiniai. Gerosios praktikos pradėtos inicijuoti ir Tauragėje bei Alytaus mokyklose, kur pradinių klasių moksleiviai taip pat jau sėkmingai mokosi programavimų pagrindų.
Mokydamiesi informatikos ir technologinės kūrybos, vaikai smalsumą technologijoms paverčia praktiniais įgūdžiais – įvaldo įvairias skaitmeninės kūrybos priemones, tokias kaip kūrybinis programavimas ar virtualios realybės kūrimas, išbando ir dirbtinio intelekto kūrimo pagrindus, ugdo problemų sprendimų įgūdžius, stiprina kritinį bei loginį mąstymą.
Publikuotas straipsnis yra parengtas įmonės ar organizacijos, kuri pateko į „Atsakingo požiūrio“ apdovanojimus.
„Atsakingo požiūrio“ apdovanojimai – iniciatyva, skirta pagerbti prie Lietuvos gerovės kūrimo prisidedančias įmones ir verslininkus.
Už straipsnio turinį atsako juos atsiuntę asmenys ir jų atstovaujamos organizacijos.
Palaikykite savo atsakingiausiąjį! BALSUOK!