Tiesa, ne visiems ūkiams internetinės prekybos šuolis reiškė ir bendros apyvartos šuolį, rašoma pranešime.
Didieji prekybos centrai ir elektroninės parduotuvės gruodį skelbė apie 50-80 proc. išaugusių užsakymų į namus didėjimą. Užsisakyti maisto prekių į namus iš didžiųjų tinklų e.prekybos platformų prieš Kalėdas spėjo ne visi, o regionuose ši galimybė ne taip plačiai išvystyta, tad į internetinės prekybos traukinį spėję įšokti ūkiai tapo alternatyva norintiems saugiai apsipirkti.
Tai net keletą kartų išaugino ir smulkių bei vidutinių ūkių ar jų produkcija prekiaujančių regioninių mažmeninių prekybos tinklų prekybos internetu apimtis.
Pandemija apvertė tendencijas
Štai ekologiškai ūkininkaujantis Ilzenbergo dvaras jau per pirmąjį karantiną fiksavo spartų pirkėjų persiorientavimą į internetinę prekybą. Tuomet per pirmą karantino savaitę prekybos internetu apyvarta buvo lygi viso vasario mėnesio pardavimams, o kai kurių prekių paklausa tuomet išaugo šešeriopai.
Maisto prekių pristatymo į namus paslaugą dvaro ūkis pradėjo siūlyti dar 2013 m., tačiau jų produkcijai vis gausiau užpildant mažų ir didelių parduotuvių lentynas, individualių užsakymų skaičius sumenko. Prasidėjusi pandemija šią tendenciją apsuko priešinga kryptimi.
Augimas pastebimas ir antrojo karantino metu. Daugiausiai dėmesio iš dvaro produkcijos sulaukia mėsa, pieno produktai ir duona bei konditeriniai gaminiai.
„Gruodžio mėnesį įvedus griežtesnius karantino ribojimus mėsos gaminių užsakymų internetu skaičius išaugo 30 proc., labai didelio dėmesio sulaukia konservuoti mėsos gaminiai. Duonos ir konditerinių gaminių fiksavome net 50 proc. pakilimą. Tai iš dalies ne tik karantino, bet ir kalėdinio laikotarpio įtaka, kai žmonės galvojo ir apie tai, ką padovanoti, ir ką padėti ant šventinio stalo“, – sakė Ilzenbergo dvaro ir ūkio direktorė Diana Jokimčienė.
Maisto prekes į namus dvaro ūkis pristato visoje Lietuvoje. Nepaisant ūgtelėjusių užsakymų į namus apimčių, papildomų pajėgumų išvežioti krepšelius įmonei neprireikė. D. Jokimčienės teigimu, tik Žemaitijoje prekes pristato logistikos partneriai, o kitur dvaras išsiverčia pats.
E.parduotuvę sukūrė per 2 savaites
Suvalkijoje įsikūręs, 63 krautuves 12-oje savivaldybių turintis parduotuvių tinklas „Gulbelė“ prekybą internetu pradėjo tik pavasarį, paskelbus pirmąjį karantiną. Kaip sako UAB „Gulbelė“ vadovas Arūnas Tarnauskas, pandemija ir noras padėti Suvalkijos regiono gyventojams apsirūpinti maisto prekėmis tapo papildoma motyvacija kolektyvui.
Klientų patogumui prijungta ir statybos bei namų prekėmis prekiaujanti „Gulbelės prekyba“. Dabar prieš beveik metus įsikūrusioje internetinėje prekybos tinklo platformoje galima rasti beveik 12,5 tūkst. pavadinimų prekių.
„Vietiniams ūkininkams esame bene vienintelis prekybos kanalas internete, tad tai šiokia tokia pagalba ir jiems. Vasarą pardavimai e-parduotuvėje nebuvo įspūdingi, tačiau jau turime klientų, kurie įvertino paslaugos teikiamą patogumą ir naudojosi nepriklausomai nuo pandeminės situacijos“, – tikina A. Tarnauskas.
„Paskelbus antrą karantiną e.prekybos apyvarta išsaugo 4-5 kartus, tačiau pirkinių krepšelio lyderiais liko rūkyti mėsos gaminiai, o juos kiek mažesniu skirtumu vejasi rauginti kopūstai, lietuviškos bulvės, „Gulbelės kepyklėlės“ ruginė duona ir kaimiški sausainiai, sviestas“, – apie internetinės prekybos tendencijas sakė įmonės vadovas.
Neteko mugių ir parodų
Į internetinę prekybą persiorientavo ir ne maisto prekes gaminantys ūkininkai. Netoli Vilniaus įsikūręs nedidelis Mindaugo Makutėno šeimos ūkis patys augina rožes, levandas, ramunėles, medetkas, kurias naudoja rankų darbo muilo, eterinių aliejų gamyboje.
„Muilo ūkis“ nuosavų fizinių parduotuvių neturi, bendradarbiauja su ekologinių ir natūralių prekių tinklu „Livinn“, o iki pandemijos aktyviai dalyvaudavo parodose, mugėse, kur parduodavo didžiąją dalį savo produkcijos.
„Tai yra niša, turime kažkokį pranašumą prieš pramoninę produkciją. Mūsų produktas brangesnis, todėl pirmas kontaktas su klientu visada vykdavo gyvai. Dalyvaudavome daug mugių, parodų, tačiau per karantiną to netekome, tad tie klientai, kurie mūsų produktą jau žinojo, persikėlė į internetą. Čia prekyba karantino metu išaugo kelis kartus. Tačiau bendra apyvarta sumažėjo“, – sako „Muilo ūkio“ bendrasavininkas.
Jis pastebi, kad prekyba internetu vyko ir iki pandemijos. M. Makutėno šeimos ūkio produkciją būdavo galima rasti ekologiniame ūkininkų turgelyje, Kaziuko mugės metu, Kernavėje per archeologijos dienas ar kitus panašius renginius, tad internetu pirkdavo žmonės iš tolesnių miestų ar tie, kurie tuo metu negali dalyvauti tokiuose renginiuose.
Kilstelėjo ir bitininkystę
Tuo tarpu Žemaitijoje, Plungės rajone įsikūręs Donato Abručio bitininkystės ūkis mugių ir renginių nepasigenda. Kaip sako pats Donatas, iki pandemijos į turgų ar muges produkcijos niekada nevežiojo, produkcija prekiaudavo tik iš namų.
„Mums dabartinis laikotarpis, COVID-19 atnešė didžiulius pokyčius į gerąją pusę. Prekyba kilo ženkliai. Pastaruoju metu daugiausiai buvo dovanų rinkinukai, medaus mišiniai, bičių duona, žiedadulkės. Medaus paklausa kilo, bet ne tiek smarkiai“, – pasakojo ūkininkas.
Jo nuomone, didesnio susidomėjimo bitininkystės ūkio produkcija sulaukė dėl žmonių rūpesčio savo imunitetu ir susidomėjimo internetine prekyba apskritai. Žmonės, bijodami kontaktų, dabar parašo žinutę ar paskambina, o Donatui telieka užsakytą gaminį išsiųsti.
„Bitininkai, kurie pamatė šitą kryptį, tai išnaudoja. Šių produktų prekybai internetu rinka yra, to nebuvo prieš trejus metus“, – įžvalgomis dalinosi D. Abrutis.