Šiandien transporto sektoriaus poreikiai toliau auga. Tuo pat metu dar sparčiau didėja tvaraus transporto paklausa, todėl gebėjimas rasti pažangius inžinerinius sprendimus tapo svarbesnis nei kada nors anksčiau.
Iš Švedijos visam pasauliui
Lygiai prieš 65 metus iš užsienio klientų „Scania“ gaunami užsakymai pirmą kartą viršijo gaminių paklausą vidinėje Švedijos rinkoje. Dar prieš Antrąjį pasaulinį karą suplanuota įmonės plėtros strategija jos istorijos pusiaukelėje ėmė duoti norimų rezultatų.
„Scania“ pastatė naujų gamyklų skirtinguose žemynuose. Pasirinkta tinkama veiklos kryptis leido įsitvirtinti daugiau nei 100 šalių rinkose ir užtikrino pasaulinio prekių ženklo statusą.
1950 m. buvo įkurtas pirmasis bendrovės eksporto padalinys. Jam vadovavo buvęs guolių gamintojo SKF vyriausiasis finansininkas Gunnaras Samzelius. Iš pradžių jam talkino vos du kolegos, o 1954-aisiais šiame padalinyje jau triūsė 25 žmonės. Duodamas interviu vietinio leidinio žurnalistams vadovas išdidžiai pareiškė, jog per ketverius metus jiems pavyko eksporto apimtis padidinti 10 kartų.
Nuoseklus bei pelningas augimas būdingas ir šių dienų bendrovei „Scania“, pasauliniu mastu skatinančiai pereiti prie tvaraus transporto. Dabartinėje transporto industrijoje „Scania“ gali būti apibūdinta kaip daugialypė įmonė, kurios gamybos ir logistikos tinklas apima visą pasaulį. Su švedų įmone bendradarbiauja daugiau nei 1 000 tiekėjų, o įvairiose šalyse veikia daugiau kaip 1 500 atstovybių ir techninės priežiūros centrų. Pats žodis „eksportas“ tokioje globalioje rinkoje neteko prasmės.
Sėkmės raktas – unikali modulinė sistema
130 metų trunkančioje „Scania“ istorijoje gausu reikšmingų pasiekimų, kurie buvo svarbūs ne tik pačiai bendrovei, bet ir visai transporto industrijai: pradedant 1897-aisiais pristatytu pirmuoju vien Švedijos specialistų pagamintu automobiliu ir baigiant transporto industriją pakeitusia moduline sistema.
Unikali modulinė „Scania“ sistema leido įmonei sukurti itin plačią produktų gamą naudojant santykinai nedaug skirtingų komponentų. Modulinės konstrukcijos yra viena seniausių ir geriausiai integruota „Scania“ gamybos filosofija. Pirmieji šios srities išradimai buvo pritaikyti praėjusio amžiaus ketvirtajame dešimtmetyje projektuojant naujus variklius.
1921 m. visą pasaulį užklupus finansinei krizei „Scania“ buvo likviduota, o vėliau veiklą su nauja vadovų komanda pradėjo „Scania-Vabis“ įmonė. Vykdomasis direktorius Gunnaras Lindmarkas ir vyriausiasis inžinierius Augustas Nilssonas nusprendė glaudžiai bendradarbiauti su perspektyviausiais klientais. Pastarieji išdėstė labai konkrečius naujoms transporto priemonėms keliamus reikalavimus.
Su klientais tiesiogiai bendraujantiems bendrovės inžinieriams buvo keliami vis nauji iššūkiai, kuriuos įveikti buvo įmanoma tik pasitelkus nestandartinius sprendimus. Tokia strategija lėmė įmonės išlikimą ir padėjo suformuoti kertinius, klientų poreikius atliepiančios veiklos principus.
Gebėjimas pristatyti naujoviškus gaminius jau praėjusio amžiaus ketvirtajame dešimtmetyje suteikė bendrovei tvirtą vertybinį pagrindą. „Scania-Vabis“ ėmė garsėti kaip į ateitį žvelgianti įmonė, kurioje dirba įgudę inžinieriai.
A. Nilssonas labiausiai vertino dyzelinius variklius, tad jo iniciatyva buvo pristatyta nauja jėgos agregatų gama. Skirtingi varikliai buvo gaminami su vienodais mazgais, įskaitant variklių galvutes, stūmoklius, švaistiklius, guolius ir išmetimo kolektorius. Tai leido racionalizuoti gamybą ir supaprastino detalių tiekimą.
Penktajame dešimtmetyje ir vėliau prie modulinės sistemos tobulinimo prisidėjo daugybė įmonės darbuotojų. Šeštajame, septintajame ir aštuntajame dešimtmečiuose pagal tokį patį principą pradėti gaminti ir kiti komponentai, įskaitant rėmus, ašis ir pavarų dėžes.
Nuo pat pradžių bendrovė laikėsi savitos filosofijos: užuot mėginus pagaminti tokį produktą, kokio reikia vienam klientui, inžineriškai suprojektuoti sistemą, leidžiančią patenkinti kuo didesnio vartotojų skaičiaus poreikius. Taip pat buvo stengiamasi pristatyti naujus produktus ir funkcijas, apie kurių egzistavimą klientai anksčiau nežinojo ir nė nenumanė, kad jiems to reikia.
1969 m. buvo pristatytas naujas 350 AG galios, 14 litrų, V8 tipo variklis su turbokompresoriumi. Labai greitai „Scania“ gaminami V8 konfigūracijos varikliai transporto sektoriuje įgijo kultinį statusą.
Pirmasis variklis buvo galingiausias tokio tipo jėgos agregatas Europoje. Be to, kartu su jo sukūrimu užgimė „Scania“ žemųjų sūkių filosofija: kurti itin didelį sukimo momentą žemuose perdavimuose išvystančius variklius.
Kaip buvo sukurta moderni modulinė sistema
XX amžiaus septintojo dešimtmečio antroje pusėje pasirodė nauja modulinės konstrukcijos sunkvežimių koncepcija. Nuosekliai plušantys Tyrimų ir plėtros padalinio specialistai per trumpą laiką padarė įspūdingą pažangą. Aštuntąjį dešimtmetį inžinieriai praleido ruošdami transporto priemonių sistemas ir komponentus, kurie paskatino svarbius pokyčius.
Kryptingas komandinis darbas leido bendrovei 1980 m. pristatyti pirmąją modulinių sunkiųjų komercinių automobilių gamą – GPRT. Visos transporto priemonės buvo komplektuojamos su „Scania“ pagamintomis kabinomis ir rėmais. Natūralu, kad pastarosios dalys taip pat tapo modulinės konstrukcijos filosofijos dalimi.
Kabinų struktūra buvo bendra – variklis buvo įrengtas apačioje, galimi trys skirtingi aukščiai (G, P, ir R). Analogiškas komplektavimo būdas buvo pritaikytas ir T serijoms sunkvežimiams su priekyje montuojamais varikliais.
Visuose modeliuose buvo naudojama vienoda važiuoklės konfigūracija, pagal kurią buvo įmanoma montuoti skirtingus variklius, pavarų dėžes ir ašis. Be to, remiantis ankstesnių tyrimų duomenimis ir įmonės patirtimi, GPRT gama buvo išskirstyta į tris pagrindines apkrovos klases (vidutinės apkrovos M, didelės apkrovos H ir itin didelės apkrovos E).
Taikant tokią pat metodiką ant tų pačių linijų buvo surenkamos skirtingos versijos, todėl daugeliu atžvilgių gamyba tapo paprastesnė. Dėl modulinės konstrukcijos naujieji sunkvežimiai pasiekė aukščiausią įmanomą pritaikomumą.
„Scania“ sumažino pagrindinių komponentų kiekį, tačiau tuo pat metu galėjo sukurti kone neribotą sunkvežimių variantų skaičių. Kiekvienas modelis buvo gaminamas taip, kad kuo geriau atitiktų individualius klientų poreikius.
GPRT gamos debiutas buvo svarbus įvykis komercinio transporto sektoriuje. Daugeliui konkurentų toks inžinerinis pasiekimas buvo visiškai netikėtas.
Modulinė konstrukcija – mąstymo būdas
Nuo tada, kai buvo pristatyta visiškai modulinė GPRT sunkvežimių gama, „Scania“ smarkiai patobulino šį unikalų inžinerinį išradimą. Per ilgą laiką daugybė kompanijos specialistų prisidėjo prie to, kad modulinė konstrukcija taptų įmonės darbuotojų mąstymo būdu. Dabar šis veiksmingiausias naujų produktų kūrimo ir tobulinimo būdas yra „Scania“ tapatybės ir verslo kultūros dalis.
Šiandien pradinis modulinės konstrukcijos gaminio planas ir galutinis rezultatas vis dar labiausiai priklauso nuo kliento. Dabar greta visų kitų galimybių kiekvienam profesionalui galima pasiūlyti optimaliai pritaikytų tvaraus transporto priemonių. Pavyzdžiui, modulinė sistema padidina gamybos lankstumą, todėl tokios naujos technologijos kaip hibridinėmis jėgos sistemomis (HEV) ir elektra varomi sunkvežimiai (BEV) rinkai pristatomi itin greitai.
Siekiant įveikti nuolatos kintančio pasaulio metamus iššūkius, modulinė sistema nuolatos tobulinama. Unikalios naujos idėjos, ypatingą dėmesį skiriant modulinei konstrukcijai, ir ateityje išliks svarbia įmonės strategijos dalimi.
Svarbiausi įvykiai „Scania“ istorijoje:
1891 m.: Įkurta įmonė „Vabis“ (šved. „Vagnfabriksaktiebolaget“). Pagrindiniai jos gaminiai buvo atviri krovininiai, uždari bagažo ir keleiviniai vagonai, taip pat arklių traukiami tramvajai. Šiaurinėje Sioderteljės miesto dalyje, Saltskogo įlankoje, pastatyta gamykla ir dirbtuvės.
1897 m.: Pirmasis visiškai švedų gamybos automobilis.
1900 m.: 1896-aisiais Anglijos dviračių gamintojas „Humber & Co“ įkūrė padalinį Malmėje (Švedija). Po ketverių metų ją perėmė neseniai veiklą pradėjusi Švedijos įmonė „Maskinfabriksaktiebolaget „Scania“ („Scania“ – lotyniškas labiausiai į pietus nutolusios Švedijos provincijos „Skåne“ pavadinimas). Įmonė praplėtė siūlomų produktų gamą ir greitai ėmė gaminti sunkvežimius.
1902 m.: Sukonstruotas pirmasis sunkvežimis. Jis galėjo vežti iki 1,5 tonos sveriantį krovinį ir išvystyti 12 km/val. didžiausią greitį.
1905 m.: Stokholme (Švedija) dirbančiai ugniagesių brigadai pristatytas pirmasis pramoninis „Scania“ variklis. 24 AG galią išvystantis 4 cilindrų agregatas buvo prijungtas prie vandens siurblio.
1911 m.: Susijungus Malmėje veikiančiai „Maskinfabriksaktiebolaget Scania“ ir Sioderteljėje įsikūrusiai „Vagnfabriksaktiebolaget“ įmonėms įsteigta nauja „Scania-Vabis“ bendrovė. Pagrindinis biuras, kuriame buvo tobulinami ir gaminami varikliai, asmeninės paskirties automobiliai ir lengvieji komerciniai modeliai, perkeltas į Siodertelję. Malmėje buvo gaminami sunkvežimiai ir kitas sunkusis komercinis transportas.
1921 m.: Finansiniai sunkumai. Po Pirmojo pasaulinio karo prasidėjusi ekonominė krizė pastebimai paveikė ir „Scania-Vabis“ įmonę. Išsigelbėjimu tapo sėkmingiausių to meto Švedijos pramoninkų, Wallenbergų šeimynos, kapitalas. Jei tiksliau – šiai šeimai priklausantis Stokholmo bankas „Enskilda“.
1932 m.: Pirmasis „Bulldog“ autobusas su varikliu po kabina. Ketvirtajame dešimtmetyje smukus sunkvežimių pardavimams „Scania-Vabis“ persiorientuoja į autobusų gamybą. Taip pat surenkami pavieniai sunkvežimiai ir parduodami pramoniniai varikliai.
1934 m.: Paskutiniai nuostolingi metai įmonei „Scania“. Jau daugiau nei aštuonis dešimtmečius „Scania“ veikla yra pelninga.
1939 m.: Pirmasis unifikuotos konstrukcijos „Royal“ variklis. Tai pirmasis jėgos agregatas, kurio konstrukcijoje buvo naudojamos standartinės detalės, todėl tai gali būti laikoma „Scania“ modulinės sistemos plėtojimo pradžia.
1951 m.: Įmonė „Scania-Vabis“ tapo pirmąja dyzelinių variklių gamintoja, serijiniams pramoniniams ir laivininkystėje naudojamiems varikliams pritaikiusia turbokompresorius.
1961 m.: „Scania-Vabis“ pradėjo gaminti pirmąjį 10 litrų sunkvežimio variklį su mechaniniu kompresoriumi, DS10. Keliuose pasirodė pirmieji „Super“ ženkliukais pažymėti 75 serijos sunkvežimiai.
1969 m.: Pristatytas pirmasis greitai etalonu tapęs V8 tipo variklis. 350 AG galią išvystantis 14 litrų darbinio tūrio jėgos agregatas su turbokompresoriumi buvo galingiausias europietiškame sunkvežimyje įmontuotas variklis.
1969 m.: „Scania-Vabis“ susijungus su Švedijos lengvųjų automobilių ir orlaivių gamintoju „Saab“ sukuriama nauja „Saab-Scania“ bendrovė. Sunkvežimių ir autobusų sektoriams pirmą kartą oficialiai pristatytas naujas prekių ženklas SCANIA.
1980 m.: Pristatoma GPRT gama (2 serijos modeliai). Tai pirmoji įmonės visiškai modulinės konstrukcijos sunkvežimių gama.
1989 m.: Pirmieji etanoliu varomi autobusai. Devintojo dešimtmečio pabaigoje Europoje įvesti pirmieji išmetamųjų dujų emisijos standartai. „Scania“ inžinieriai suprojektavo etanoliu varomą variklį, kurio veikimo principas buvo toks pat kaip dyzelinio.
1993 m.: Į sunkiojo transporto istoriją įrašytas „Scania“ lėtintuvo debiutas. Prietaisų skydelyje įrengta rankena arba stabdžių pedalu valdoma automatinė greičio kontrolės sistema važiuojant nuokalne palengvino darbą daugybei vairuotojų. Technologija leido iki 75 proc. sumažinti stabdžių naudojimą.
1995 m.: Pristatyta 4 serijos modelių gama. Ypač gerų atsiliepimų sulaukė modernus šių sunkvežimių stilius. Tokie gamintojai kaip „Scania“ tokio masto produktų pakeitimus pristato maždaug kas 15 metų.
1995 m.: „Scania“ vėl tapo nepriklausoma. Jungtinė „Saab-Scania“ įmonė buvo padalyta į dvi bendroves. Modernizuotas klasikinis „Scania“ logotipas su stilizuota dviračio pedalų tvirtinimo vieta ir grifo galva.
2004 m.: Pristatomi R serijos sunkvežimiai ir PRT gama. Prasideda naujas laikotarpis, kuriuo aiškiau atskiriami modeliai su skirtingomis kabinomis.
2006 m.: Plati naujos kartos autobusų gama. „Scania“ gamina miestui, priemiestiniams ir tarpmiestiniams maršrutams bei turistams transportuoti skirtus autobusus. Nauji modeliai gali būti varomi tiek dyzelinu, tiek ir iš atsinaujinančių šaltinių gaminamais degalais.
2011 m.: Į visas Europoje parduodamas „Scania“ transporto priemones standartiškai pradedama montuoti „Scania Communicator“ įranga. Naujoji jungiamumo technologija pastebimai praplėtė „Scania“ klientams teikiamų paslaugų spektrą, įskaitant nuotoliniu būdu teikiamą techninę pagalbą, patarimus vairuotojams ir transporto priemonių parko valdymą. Palengvėjo ir klientų bendravimas su „Scania“ specialistais, kai prireikia suderinti techninę priežiūrą ar remontą.
2011 m.: Likus dvejiems metams iki bus įvesta „Euro 6“ emisijos norma, „Scania“ pristatė pirmuosius Europoje ją atitinkančius sunkvežimius. Sprendimas visiškai pasiteisino – padidėjo užimamos rinkos dalis, o „Scania“ dar plačiau tapo žinoma kaip tvarius transporto sprendimus siūlanti bendrovė.
2014 m.: „Scania“ tapo „Volkswagen Group“ dukterine įmone.
2016 m.: Pristatyti naujos kartos sunkvežimiai. Ankstesniuosius „Top-line“ modelius pakeitusiose naujosios S serijos kabinose įrengtos lygios grindys, tad vairuotojai gali išnaudoti maksimalią erdvę kojoms ir įvertinti suteikiamą komfortą.
2017 m.: Pristatoma XT gama. Šie itin tvirti sunkvežimiai skirti tokioms sritims kaip miškininkystė ar statybos. Sukurtos ir naujos kabinos, įskaitant P ir G serijos modelius. Kad būtų lengviau įlipti, kabinos ant važiuoklės sumontuotos dar žemiau.
2018 m.: Siekdama paspartinti transporto industrijos elektrifikaciją, „Scania“ paskelbė apie naują partnerystę su Švedijos baterijų gamintoju „Northvolt“. Į šį projektą įmonė investavo 10 mln. eurų.
2018 m.: 2015-aisiais „Volkswagen AG“ įkūrė „Volkswagen Truck & Bus“ padalinį, į kurį įtraukė „Scania“, MAN ir „Volkswagen Caminhões e Ônibus“ prekių ženklus. 2016 m. šį sąrašą papildė bendrovė RIO, o nuo 2018-ųjų „Volkswagen Truck & Bus“ įmonė pervadinta į „Traton Group“.
2020 m.: „Scania“ pademonstravo pirmąjį vien elektra varomą sunkvežimį. Viena įkrova nuvažiuojamas atstumas siekė 250 km.
2021 m.: „Scania“ pradėjo hibridinių sunkvežimių (HEV) ir iš tinklo įkraunamųjų hibridinių sunkiasvorių (PHEV) gamybą. Šiose transporto priemonėse montuojamos skirtingos jėgos sistemos, užtikrinančios lanksčias galimybes papildyti energijos atsargas. Tokius sunkvežimius galima naudoti įvairiose srityse, įskaitant šaldytų gaminių transportavimą, betono maišykles bei krovinių vežimą vietiniais ir regioniniais maršrutais. Priklausomai nuo veiklos pobūdžio, hibridinės technologijos leidžia iki 40 proc. sumažinti degalų sąnaudas.