„Nesvarbu kokioje pozicijoje dirbate, jūsų įvaizdis neturi nukreipti dėmesio nuo jūsų darbo rezultatų ir žinių. Profesinėje aplinkoje turite atrodyti profesionaliai“,– sako tarptautinės personalo valdymo ir atrankų kompanijos „Soprana Personnel International“ vadovė Diana Blažaitienė.
Kaip atrodyti einant į darbo interviu?
Pirmojo įspūdžio svarbos nuvertinti tikrai nereikėtų, ypač einant į darbo interviu. Sena liaudies išmintis byloja, kad „sutinka pagal drabužį, pagal protą palydi“, todėl labai svarbu per pokalbį atrodyti tinkamai.
Nepriklausomai nuo to, į kokią poziciją kandidatuojate, minimalūs išvaizdos kriterijai vienodi visiems: drabužiai turi būti išlyginti ir švarūs bei tinkamo dydžio, plaukai ir nagai tvarkingi, papuošalų ir aksesuarų – saikingai.
Dažnai kyla klausimų, ar galima rengtis ryškiau, jei kandidatas nori išsiskirti? D. Blažaitienė išskiria 4 spalvas, kurios turėtų dominuoti aprangoje – mėlyna, balta, pilka ir juoda. Mėlyna spalva laikoma patikimumo simboliu, asocijuojasi su loginiu, analitiniu mąstymu. Balta spalva asocijuojasi su švara, žmonėmis, kurie mėgsta tvarką ir puikiai organizuoja darbus.
Vengti reikėtų raudonos, oranžinės ir rudos spalvos drabužių. Raudona spalva laikoma agresyvia, galios spalva, todėl tokios spalvos apranga gali transliuoti žinutę, kad kandidatas linkęs maištauti ir dominuoti. Nors ruda spalva asocijuojasi su ramybe, tačiau tokios spalvos rūbai gali sukurti įspūdį kad žmogus pasyvus ir sunkiai priima pokyčius. Oranžinė spalva atrodys nenuobodžiai, bet neprofesionaliai.
Ekspertė pataria dėvėti neutralaus kolorito spalvas, tokiu būdu jūsų išvaizda neblaškys darbdavio ir nenukreips dėmesio nuo jūsų turimų gebėjimų.
Moterims rekomenduojama dėvėti kostiumėlį arba suknelę, paprastų klasikinių kirpimų ir neutralių spalvų. Švarkelis ir marškiniai - klasika, kuri visada bus tinkama į darbo interviu. Atkreipkite dėmesį į batus – jie turėtų būti uždara nosimi, tai reiškia, venkite sandalų, basučių ar sportbačių. Nepadauginkite makiažo ir kvepalų. Ilgi, ryškūs nagai taip pat nėra pageidaujamas elementas darbo pokalbyje.
Minimaliausias reikalavimas einant į darbo pokalbį vyrui – marškiniai. Priklausomai nuo to, į kurią poziciją kandidatuoja, gali prireikti ir kostiumo, tačiau bandant gauti vidutinės ir žemesnės kvalifikacijos darbą rekomenduojama dėvėti marškinius. Plaukai turėtų būti tvarkingai sušukuoti, o batai uždara nosimi, būtina avėti kojines.
Atrankų ekspertė išvardino ko nereikėtų dėvėti darbo pokalbio metu: palaidinių su paveikslėliais, stambiais užrašais arba raštais; laisvalaikio drabužių ir sportbačių; labai ryškių spalvų drabužių bei aksesuarų; stambių, blizgių papuošalų; specialiai ar ne plėšytų drabužių, kepurių ir skarų.
Verslo pasaulio apranga
Aukštas pareigas užimantys žmonės greičiausiai žino, kad aprangos etiketas yra labai svarbus ir reikšmingas elementas verslo pasaulyje. Ekspertė išskiria tris populiariausius įvaizdžio tipus.
„Business Formal“
Tai griežčiausias ir rimčiausias aprangos kodas, kuris egzistuoja verslo pasaulyje. Jis išsiskiria labai konkrečiais tiek kolorito, tiek drabužių stiliaus bei kokybės reikalavimais. Dažniausiai tokie aprangos standartai taikomi teisininkams, aukščiausio lygio vadovams, politikams.
Čia vyrauja griežto klasikinio kirpimo kostiumų ar kostiumėlių ir baltų marškinių deriniai. Taip pat nepriekaištingos šukuosenos ir manikiūras. „Besirengiantiems pagal šį standartą labai svarbi drabužių kokybė. Dažniausiai jie yra siuvami individualiai iš patogių ir itin kokybiškų audinių, siekiant tobulai priderinti prie žmogaus figūros “, – teigia D. Blažaitienė.
„Business professional“
Vienu laipteliu žemiau esantis aprangos kodas leidžia kiek didesnę spalvų ir medžiagų variaciją, tačiau pagrindiniai standartai išlieka tokie patys griežti. Dažniausiai būtent šis stilius suprantamas kaip tradicinis verslo aprangos standartas.
Rengiantis šiuo kodu vis dar dominuoja kostiumas, tačiau jis gali būti ne tik klasikinio kirpimo, bet ir kiek laisvesnis. Taip pat vyrams leidžiama didesnė marškinių spalvos įvairovė: burgundiški, žali, pilki ir kiti konservatyvūs atspalviai. Rekomenduojama dėvėti geros kokybės laikrodį.
Moterys gali pasipuošti labiau matomais, prabangiais papuošalais. Taip pat atsiranda daugiau drabužių spalvų – kūno spalva, žydra, rausva ar balta, ne tik tradicinės.
„Business casual“
Tai aprangos stilius, kuris leidžia daugiau individualumo, tačiau ankščiau įvardinti standartai turi būti išlaikyti.
Vyrams leidžiami visų spalvų kostiumai, tačiau jie neturėtų būti raštuoti, daugiaspalviai, taip pat ir kaklaraištis. Gali būti dėvimi megztiniai, tačiau po jais turėtų būti marškiniai. Kostiuminės kelnės gali būti pakeistos į tamsias tiesaus kirpimo kelnes.
Moterys gali derinti įvairesnės formos ir spalvų sijonus su palaidinėmis, ne tik marškiniais. Batai gali būti patogūs, nebūtinai aukštakulniai, bet jokių pirštus atveriančių basučių. Leidžiama ir daugiau nagų spalvų, ne tik pastelinės ir šviesios.
Tradicinio biuro ar startuolio įvaizdis?
Na, o pats įprasčiausias ir dažniausias yra būtent paprastas biuro darbuotojo įvaizdis, kuomet darbuotojas turi atrodyti tvarkingai. Tai klasikinės taisyklės, tokios kaip: sijonai neturi būti aukščiau kelių, gilios iškirptės ir tinklinės pėdkelnės yra tabu. Ekspertės D.Blažaitienės teigimu, startuolių kultūra ir taisyklės šiek tiek pakeitė nusistovėjusias normas.
„Tam tikri aprangos reikalavimai darbuotojams, tokie kaip, sijono ilgis, uždaras apavas ar netoleruojami megztiniai, po truputį švelnėja arba visai dingsta. Būtent startuoliai diktuoja visiškai laisvą aprangos stilių, kuriuose praktiškai nėra paisoma jokių reikalavimų – darbuotojai gali rengtis tai, kas jiems patinka ir patogu, todėl nyksta ir griežtas aprangos kodas ofisuose“.
„Bet kokiu atveju, prieš pradėdami darbą naujoje vietoje sužinokite, koks aprangos kodas yra įprastas įmonėje, tam, kad netektų vėliau jaustis nepatogiai,“ – pataria tarptautinės personalo valdymo ir atrankų kompanijos „Soprana Personnel International“ vadovė D. Blažaitienė.