Pasaulinių tyrimų duomenimis, didžiausią svarbą tai turi jauniausiems darbo ieškantiems žmonėms – Z kartai. Nuo jų nedaug atsilieka ir tūkstantmečio arba Y karta – daugiau patirties turintys, specialistais tapę darbuotojai. Esant dabartinei ekonominei situacijai darbuotojai turi nemažai pasirinkimo galimybių, o pandemijos metu vykęs atsistatydinimo vajus rodo, kad daugeliui tapo svarbu ne tik siūlomas atlygis. Darbuotojai vis dažniau suvokia savo veiksmų pasekmes aplinkai ir visuomenei. Dėl to jie kreipiasi į įmones, kurios labiau orientuotos į tvarumą.
Apklausos rodo, kad tvarios įmonės pritraukia ir išlaiko geriausius talentus, o to nesiimančios – rizikuoja potencialiais darbuotojais, ypač tais, kurie tik pradeda karjerą ir ieško darbdavio, galinčio suteikti tikslo jausmą. Jungtinės Tautos 2020-uosius pavadino „lemiamo dešimtmečio pradžia“ dėl ambicingų ir būtinų veiksmų tvariam vystymuisi užtikrinti.
Įmonės visame pasaulyje raginamos aktyviai siekti nulinio neigiamo poveikio gamtai: mažinti CO2 remisijas, siūlyti daugkartinio naudojimo prekes bei skatinti žiedinę ekonomiką. Tokie veiksmai ne tik prisideda sprendžiant aktualiausias pasaulio problemas, bet ir turi teigiamą įtaką prekės ženklo reputacijai, pritraukia daugiau klientų bei potencialių darbuotojų.
Tvarumas – svarbiau už didesnį atlygį
Rinkoje, kur sąlygas diktuoja darbuotojai, įmonės tvarumas ir poveikis aplinkai gali tapti lemiamais faktoriais priimant karjeros sprendimą. Deja, organizacijoms, rodančioms prastus rezultatus ekologiškumo srityje, tai gali tapti pražūtimi. Skirtingos apklausos parodė, kad net 69 proc. ieškančiųjų darbo atsižvelgia į įmonės tvarumą. Negana to, tūkstantmečio kartos atstovai, kurie šiuo metu užima didžiausią įdarbinimo rinkos dalį, būtų pasirengę sutikti su mažesniu atlyginimu, kad galėtų dirbti ekologiškai atsakingoje įmonėje.
Deja, HSBC banko ataskaitoje nustatyta, kad tik 27 % verslo lyderių pritaria, jog tvarumas yra svarbus norint pritraukti ar išlaikyti talentus. Visiškai akivaizdu, kad ilgainiui įmonės, kurios pirmauja prieš konkurentus tvarumo srityje, turės didesnį pranašumą ir darbo rinkoje. Įmonės neturėtų ignoruoti ateities lyderių kartos balso, kuri aiškiau nei ankstesnės kartos suvokia, kokį poveikį ketina padaryti pasauliui.
Meluoti apie tvarumą – didžiulė klaida
Tarptautiniai reikalavimai, investuotojų bei partnerių spaudimas ir klientų norai daugelį verslų skatina imtis bent kažkokių gamtai draugiškų veiksmų. Darbdaviai pradeda suprasti tvarios įmonės patrauklumą. Remiantis 2020 m. „Deloitte“ ataskaita, įmonės, kurios pagerina savo tvarumo rodiklius, sulaukia 40 % daugiau darbuotojų.
Gaila, bet kartais verslai daugiau kalba, negu daro ir tai yra didžiausia jų klaida. Nors įsipareigojimas gerinti tvarumą yra patrauklus darbuotojams, o darbdaviams suteikia konkurencinį pranašumą, jei įmonės pervertina ar nutyli savo tvaraus verslo pastangas siekdamos pelno, gaunamas priešingas efektas. Jauni darbuotojai ypač greit pastebi šią tendenciją ir praranda pasitikėjimą darbdaviu.
Nesąžiningi veiksmai klimato kaitos srityje gali pakenkti darbuotojų ir kandidatų nuomonei apie įmonę. Neseniai atliktas JK programinės įrangos bendrovės „Advanced“ tendencijų tyrimas parodė, kad 56 % 18–24 metų amžiaus žmonių pastebėjo, jog jų darbdaviai meluoja šiuo klausimu.
Tvarumas įtrauktas į beveik kiekvienos pramonės šakos ateitį ir yra darbo ieškančių bei esamų darbuotojų dėmesio centre. Tai puiki galimybė organizacijoms apmąstyti savo veiksmus ne tik dėl visus supančios aplinkos bei ateities, bet ir siekiant daugiau galimybių verslui bei ieškant profesionalesnių darbuotojų.
Tvari įmonė skatina darbuotojų motyvaciją
Besirūpinantys pasaulio ateitimi ne tik siekia dirbti įmonėse, kurios tiesiogiai gamina tvarią produkciją ar suteikia klimato kaitą lėtinančias paslaugas. Didžiuliu privalumu laikomos pastangos dirbti tvariai bet kurioje srityje, pavyzdžiui, įrengiant ekologiškesnį biurą, rengiant gamtos švarinimo akcijas ar taupiai naudojant energiją.
Tvarumo idėjų svarba nesibaigia įdarbinus žmogų. Žurnale „Journal of Organizational Behavior“ paskelbtas tyrimas parodė, kad įmonių, kurios savanoriškai ėmėsi tvarios praktikos, produktyvumas padidėjo 16 proc.
Kitas tyrimas nustatė, kad įmonėse, turinčiose tvirtas tvarumo programas, darbuotojų moralė yra 55 % aukštesnė, o lojalumas darbdaviams – 38 % didesnis nei konkurentų. Aplinką tausojantis požiūris daro įtaką viskam – nuo įmonės pelno iki jos darbuotojų moralės, ir joks vadovas ar organizacija negali sau leisti to nepastebėti.
„Bagfactory“, Lietuvoje aštuonerius metus gaminančios daugkartinio naudojimo tekstilinius ir popierinius maišelius, patirtis rodo, kad žmonės vertina darbą tvarioje įmonėje. Tam yra kelios priežastys. Pirma, matome, kad daugeliui mūsų kolegų svarbu prisidėti prie tvarios ateities kūrimo. Antra, dirbdami žmonės gali prisiliesti prie inovacijų, kurios keičia pasaulį. Trečia, galimybė dirbti su bendraminčiais, kuriems tvarumas yra ne mados klausimas, o gyvenimo norma.