„Dėl pasikeitusios situacijos darbo rinkoje ir esant darbuotojų trūkumui šiuo metu kandidatai darbo skelbimų turiniui kelia didesnių reikalavimų nei anksčiau. Pastebime, jog itin trumpi ir lakoniški skelbimai sulaukia mažiau dėmesio nei su išsamesniais aprašymais, kuriuose pateikiama daugiau konkrečios informacijos,“ – pastebi portalo CVbankas.lt vadovas Tomas Toleikis. – Kuo išsamiau bus parengtas darbo skelbimas, tuo kandidatams bus aiškesni reikalavimai ir būsima darbo pozicija.“
Darbdavio įvaizdžio ekspertė Janina Sabaitė Melnikovienė mano, jog nemaža dalis darbo skelbimų yra gana abstraktūs, bendriniai, neįvertinant, kaip pateiktus teiginius, reikalavimus supras potencialus kandidatas, ar jam užteks informacijos priimti sprendimą nusiųsti savo gyvenimo aprašymą. Todėl natūralu, jog kai kurie metų metus pasikartojantys darbo skelbimų punktai šiandien sukelia kandidatų nepasitikėjimą ar netgi klaidingą įspūdį apie įmonę.
Daugiausia kandidatų abejonių sukeliantys darbo skelbimų teiginiai:
1) „Laiku sumokamas darbo užmokestis ir visos socialinės garantijos“. Darbo skelbimuose vis dar dažnai nurodomas punktas – laiku mokamas atlyginimas, kaip ir už darbuotoją mokami mokesčiai – negali būti traktuojami kaip darbdavio privalumas, nes tai yra darbdavio įstatyminė pareiga. Šiais laikais darbo ieškantieji puikiai žino savo teises, todėl tokio „privalumo“ pateikimas tik sukelia nereikalingų abejonių.
Nepaisant to, vis dar šimtuose skelbimų šios frazės yra nurodomos kaip darbuotojams suteikiami privalumai. Portalo CVbankas.lt vadovo Tomo Toleikio teigimu, šį reiškinį lemia ir tai, jog darbdaviai nusižiūri skelbimų tekstus vieni iš kitų, o šios frazės yra universalios ir tinkamos visiems darbdaviams.
2) „Trys viename“ darbo pozicijos“. Pasitaiko atvejų, kai mažos įmonės ieško vieno darbuotojo atlikti platų skirtingų funkcijų darbus. Pavyzdžiui, ieškoma biuro administratorė, kuriai teks ir klientų aptarnavimo, ir socialinių tinklų administravimo, o gal dar ir dalis įmonės apskaitos atsakomybių.
Nors tokia situacija gali būti puiki galimybė įdomiam darbui ir įvairiapusei patirčiai įgyti, tačiau kyla rizika, kad tokiu atveju darbdavys atrodys kaip linkęs išnaudoti darbuotojus bei užkrauti gausybę darbų. Todėl daug atsakomybių bei reikalavimų būtina sieti su atitinkamu skaičiumi kandidatui siūlomų privalumų bei adekvataus dydžio atlyginimu.
3) „Reprezentatyvi išvaizda“. Darbdaviai turėtų vengti subjektyvių reikalavimų darbo skelbimuose. Tai, kas susiję su asmens išvaizdos, charakterio ar gyvenimo būdo vertinimu, grindžiamu išankstinėmis nuostatomis, prielaidomis ar interpretacijomis, vadinama subjektyviais veiksniais, skatinančiais neįsisąmonintą šališkumą. Pastebima, jog išvaizdą apibūdinančių reikalavimų dabar pasitaiko jau išties retai, portale CVbankas.lt yra vos keletas darbo skelbimų su tokiais kriterijais.
4) „Atsparumas kritikai ir stresui, gebėjimas atlikti kelias užduotis vienu metu, gebėjimas spręsti konfliktines situacijas.“ Tokie reikalavimai gali būti pagrįsti, jei darbo pobūdis neišvengiamai susijęs su stresinėmis ir konfliktinėmis situacijomis: pvz., darbas klientų aptarnavimo srityje. Tačiau jei darbas nėra susijęs su konfliktų sprendimu (pvz., finansų sritis, biuro administravimas ar pan.), perskaičius tokius reikalavimus būsimam kandidatui kyla įspūdis, jog įmonėje didelis streso lygis, darbuotojai sulaukia daug kritikos.
Tokie reikalavimai skelbimuose pasitaiko taip pat gana retai ir dauguma atvejų atitinka darbo specifiką – tai yra darbas klientų aptarnavimo srityje, kur neretai tenka profesionaliai spręsti iškilusias konfliktines situacijas.
5) „Jaunas kolektyvas“. Toks teiginys transliuoja žinutę, jog darbdavys vertina jaunesnio amžiaus darbuotojus, taigi gali susidaryti įspūdis, jog į vyresnio amžiaus kandidatus bus žiūrima ne taip palankiai. Šitokio privalumo pateikimas skelbime taip pat yra nykstantis reiškinys – šiuo metu vos keliolika darbo skelbimų kolektyvo amžių pateikia kaip privalumą.
Į rengiamą darbo skelbimą ekspertai rekomenduoja pažiūrėti tarsi iš naujų klientų paieškos perspektyvos. Anot CVbankas.lt vadovo T. Toleikio, darbo skelbimai gana dažnai verslui gali pasitarnauti kaip papildoma įmonės reklama, kuri gali sukurti teigiamą pirmąjį įspūdį apie organizaciją, produktą ar prekės ženklą, o potencialūs kandidatai gali tapti ir produkto vartotojais. Ir atvirkščiai – abejotinos darbo skelbimų formuluotės blogina ne tik įmonės kaip darbdavio, bet ir bendrą kompanijos įvaizdį.
Darbdavio įvaizdžio specialistė J. S. Melnikovienė tikina, kad kuo išsamiau įmonės pateiks siūlomos darbo pozicijos aprašymą, kuo tiksliau identifikuos būsimo darbuotojo profilį, pradedant vertybėmis, požiūriu ir baigiant norima patirtimi, keliamais reikalavimais, tuo bus daugiau tikslinių kandidatų.