Jei reikėtų atspėti, kada varnos lizdai paplito po burlaivius, kokį amžių nurodytumėte? Iš tiesų, nors pavienių apžvalgos pozicijų būta ir anksčiau, plačiau varnos lizdai paplito tik 19 amžiaus pradžioje. Ir tai yra šiek tiek keista, tačiau anksčiau jūreiviai dažnai žvalgydavosi tiesiog užsilipę ant stiebų.

Legenda teigia, kad toks pavadinimas šiai apžvalgos pozicijai sugalvotas todėl, kad vikingai kadaise aukštai savo burlaiviuose įkurdindavo varnas, kurios būdavo paleidžiamos įsivyravus rūkui. Varnos skrisdavo link kranto ir kapitonui tereikėdavo jas sekti. Tačiau greičiausiai tai tik mitas.

Tikroji tokio pavadinimo priežastis tikriausiai yra tik vizualinis panašumas. Seras Williamas Scoresby statinės formos varnos lizdą išrado 1807 metais. Tai buvo pakankamai saugi apžvalginė aikštelė, nes jūreivis joje tarsi paskęsdavo iki pažastų ir negalėjo iškristi. Aišku, užlipti į varnos lizdą vis tiek nebuvo paprasta teko lipti virvinėmis kopėčiomis ar sliuogti stiebu.

Didesni varnų lizdai buvo pakankamai dideli ir porai žmonių. Jie turėdavo žvalgytis priešiškų laivų ar piratų. Na, aišku, nebent kalbame apie piratų laive įrengtą varnos lizdą tuomet atviroje jūroje buvo ieškoma grobio. Tiesa, šis darbas buvo labai varginantis ir įgulos nariai jį dažnai užsitarnaudavo kaip bausmę.

Taip aukštai įrengta apžvalgos pozicija stipriai siūbavo į šalis. Taigi, kai kiti jūreiviai ramiai miegojo savo hamakuose, žvalgytis pasiųsti vyrai turėjo kovoti su jūros liga. Aišku, vėlesni varnų lizdai buvo montuojami prie garlaivių kaminų, todėl buvo šiek tiek stabilesni.

Didžiausias pasaulyje garlaivis "Queen Mary 2"

Varnų lizdai buvo naudojami iki pat 20 amžiaus antrosios pusės, o kartais yra naudojami ir šiandien. Juose įsitaisę žmonės padeda ledlaužiams, vykdo paieškų operacijas, padeda plaukti pro labai siaurus kanalus. Tačiau varnų lizdai naudojami ne tik laivyboje.

Tuo pačiu vardu vadinamos ir kitos apžvalginės pozicijos aukšti medžiotojų bokšteliai, gelbėtojų postai, apžvalginiai kupolai traukiniuose. Tai yra paprastas, bet kartu ir patikimas būdas apžvelgti situaciją. Nors radarai dabar laivams padeda pastebėti pavojingus ledkalnius, pamesti jūriniai konteineriai yra ne taip lengvai išvengiama kliūtis. Kita vertus, šiuolaikinių laivų kapitonų tilteliai ir taip yra įrengti pakankamai aukštai ir turi panoraminius langus.