GRYNAS.lt jau rašė, kad Pilaitės mikrorajone esančios Varnės gatvės gyventojai dėjo labai daug pastangų, kad Aplinkos apsaugos agentūros specialistai ištirtų orą, kuriuo jie kvėpuoja.

„Naujosios šiaurinės Pilaitės“ bendruomenės atstovė Neringa piktinosi, kad praėjo labai daug laiko, kol buvo atsižvelgta į gyventojų prašymą. Moteris teigė, kad sunerimta tuomet, kai prie dulkančio kelio gyvenančių šeimų vaikai dažnai ėmė sirgti kvėpavimo takų ligomis.

Dulkių daugiau nei leidžia ES

Pašnekovė teigė jau seniai įtarusi, kad gatvėje, kurioje ji gyvena, gali būti viršyta leistina kietųjų dalelių koncentracijos norma. Mobilioje laboratorijoje rugpjūčio 26-27 d. atlikus oro taršos tyrimą paaiškėjo, kad Neringos nuogąstavimai nebuvo be pagrindo. Gyventojus pasiekęs Aplinkos apsaugos agentūros atsakymas – nedžiuginantis.
Citata
Tyrimų rezultatai rodo, kad šiltuoju metų laiku dėl šia gatve pravažiuojančių automobilių nuo smėliu ir žvyru padengto paviršiaus keliamų dulkių, oro užterštumas žymiai padidėja. Didelė tikimybė, kad gali būti viršyta ES ir Lietuvos teisės aktuose nustatyta norma.

Maždaug 5 metrų atstumu nuo kelkraščio mobilioje laboratorijoje 29 valandas vykę stebėjimai atskleidė, kad kietųjų dalelių vidurkio vertė tyrimų laikotarpiu svyravo nuo 153 iki 180 µg/m3. Ir viršijo vidutinei paros normai taikomą ribinę vertę 3-3,6 karto. Didžiausia koncentracija užfiksuota dieną: pravažiavus sunkiosioms transporto priemonėms ji siekė 500-700 µg/m3. Tačiau nuo 23 val. iki kitos dienos 8 val. ryto kietųjų dalelių koncentracija tesiekė 3-8 µg/m3.

GRYNAS.lt primena, kad pagal Europos Sąjungos ir Lietuvos teisės aktuose nustatytus reikalavimus, kietųjų dalelių vidutinė paros koncentracija negali viršyti ribinės vertės (50 µg/m3) daugiau kaip 35 dienas per metus.


Padėtis blogesnė nei judriausiose Vilniaus gatvėse

Varnės gatvėje kitų teršalų – sieros dioksido, ozono – koncentracija per visą matavimų laikotarpį buvo nedidelė, o anglies monoksido, azoto dioksido norma kai kuriomis valandomis buvo mažesnė už aptikimo ribą.

„Tyrimų rezultatai rodo, kad šiltuoju metų laiku dėl šia gatve pravažiuojančių automobilių nuo smėliu ir žvyru padengto paviršiaus keliamų dulkių, oro užterštumas žymiai padidėja. Didelė tikimybė, kad gali būti viršyta ES ir Lietuvos teisės aktuose nustatyta norma. (...) Savivaldybės vykdomoji institucija turi imtis reikiamų priemonių, kad ribinės aplinkos oro užterštumo vertės nebūtų viršytos“, - teigiama Aplinkos apsaugos agentūros išvadose.

Įdomu tai, kad tuo metu, kai Varnės gatvėje buvo matuojama oro tarša, keturiose stacionariose Vilniaus oro kokybės tyrimų stotyse kietųjų dalelių koncentracijos viršijimų neužfiksuota. Jei rugpjūčio 27 d. Varnės gatvėje 14 val. ji siekė 153, tai tuo pat metu Žirmūnuose koncentracija nesiekė 31, Savanorių prospekto teritorijoje – 11, Lazdynų mikrorajone – 6 µg/m3. Taip pat tyrimo metu nustatyta, kad gatve per parą pravažiuoja maždaug 600 mašinų. Iš jų 3 proc. – sunkvežimiai.

Specialistė: baimė dėl sveikatos – pagrįsta

Paprašyta pakomentuoti rezultatus, Aplinkos apsaugos agentūros Oro kokybės vertinimo skyriaus vedėjo pavaduotoja Zita Šilienė tikino, kad Varnės gatvėje kietųjų dalelių koncentracija žymiai didesnė nei kone judriausiose Vilniaus vietose. Anot jos, gyventojai dėl savo sveikatos jaudinasi pagrįstai. Pašnekovė atskleidė, kad kai kietųjų dalelių koncentracija viršija leistiną normą, pavojus susirgti visada yra. Tačiau šią problemą spręsti turi Vilniaus miesto savivaldybė, kadangi, Z. Šilienės žodžiais tariant, kaip tik ji yra atsakinga už savo teritorijos oro taršą.

„Toje vietoje yra užterštumas dėl neasfaltuotos gatvės. Kai pravažiuoja automobiliai, pakeliamos dulkės. Žinoma, kad pavojinga, kai viršijama ribinė vertė. Dėl to gyventojai ir jaudinasi. Savivaldybė turi imtis priemonių. Ji turi nuspręsti ką daryti: riboti ar visai uždrausti eismą. Arba tiesiog galima išasfaltuoti gatvę“, - dėstė skyriaus vedėjo pavaduotoja.


Gyventoja: pirksime dujokaukes

Varnės gatvėje gyvenanti Neringa aiškino, kad dulkėse skendinčių namų gyventojai nuo dulkių, Aplinkos apsaugos agentūros darbuotojų pamokyti, saugosi piko metu neidami į lauką, be reikalo nepraverdami langų ir durų. O labiausiai žmonės laukia rudeninio lietaus, kuris neleis pakilti dulkėms.
Citata
Planuojam pirkti dujokaukes. Pirkti urmu pigiau. Pasiruošime kitai vasarai. Per žiemą derėsimės dėl kainų.

Gyventojai su prašymu apriboti eismą kreipėsi į savivaldybę, tačiau atsakymo jie dar iki šiol negavo. Neringa sakė, kad asfalto nebus tol, kol nebus nutiestas vandentiekis. Jos teigimu, darbai turėjo būti atlikti iki 2013 m., tačiau dėl pašnekovei nežinomų priežasčių galutinis projekto įgyvendinimo terminas buvo atidėtas.

„Mūsų gatve naudojasi visas miestas. Tokiu būdu nuodijami gyventojai. Todėl prašome, kad kol nebus surasta veiksmingesnių priemonių, kelias būtų uždarytas. Netoli yra asfaltuoti keliai. Mašinos turėtų važiuoti jais. Gatvėje stovi ženklas, draudžiantis važiuoti didesniu nei 40 km/h greičiu. Tačiau žmonės vis tiek važiuoja tokiu greičiu, kokiu važiavo iki tol“, - teigė pašnekovė.

O norint dar geriau apsisaugoti nuo dulkių moteris pusiau juokais pusiau rimtai sakė, kad gatvės gyventojai lauks akcijų ir pirks dujokaukes. „Planuojam pirkti dujokaukes. Pirkti urmu pigiau. Pasiruošime kitai vasarai. Per žiemą derėsimės dėl kainų“, - pasakojo Neringa.