Feisbuke Birutė Jakučionytė rėžė atvirai:
„Užuojauta visiems senjorams ir šiaip vyresnio amžiaus žmonėms, kuriems naujus dalykus mokytis nėra jau taip paprasta.
Užuojauta visiems bomžams ir nekalbantiems lietuviškai.
Užuojauta visiems tėvams, auginantiems du ir daugiau, perkantiems daugiau, o kartais tai darantiems su vaikais, nes jeigu esi vieniša mama, tai taip, dažnai eini su vaikais į parduotuvę drauge.
Savitarnos kasos atsirado IKI prieš, berods, penkiolika metų. Pamenu, nes tuo metu kovojom kovą už atskiras kasas prekybcentriuose nėščioms ir su mažais vaikais. IKI tokių kasų neįrengė ir argumentavo, kad jie įrengė alternatyvą – savitarnos kasas. Penkiolika metų audžiau mintį, bet taip ir nesupratau, KAIP mamai su dviem, trim ar net vienu vaiku, kuri perka daug, apsitarnauti savitarnos kasoj. Visad norėjau IKI valdžiai nusiųst linkėjimą: „O jūs patys bent kartą pabandykit su pora vaikų pilną prekių vežimėlį nuskenuot, bl!“
Nuo to laiko ir nekenčiu savitarnos kasų. Nes visada būdavau su 3–4 mažais vaikais ir vienu ar dviem prekių vežimėliais – gyvenom kaime, pirkdavau savaitei.
Tikrai esu kelis kartus patyrus psichologinę traumą tose kasose: jautiesi kaip durnė, pypsina, stringa, pagalbininkė ateina kokius šešis kartus, prakaituoji, atrodo, visi žiūri į tave, prekės nu kiekaip netelpa ant tų svarstyklių, griūna, vaikai lipa, zyzia. Tuomet nuo svarstyklių vienu ypu dar viską reikia į maišelius ir atgal į vežimą sudėt.
Nežinau, gal tarp skaitančių ir yra įvaldžiusių šį apsipirkimo būdą, bet man nepavyko – savitarnos kasų vengiu kaip tik įmanoma.
Džiaugiuosi, kad UK kol kas visose parduotuvėse aplink mane yra pasirinkimas ir gali prekintis senuoju būdu, kai pardavėja skanuoja prekes, o tu tik dedi. Tai paguodžiu save, nu, kad mane lietuviškos problemos mažai liečia... o bet tačiau, šią vasarą palietė dar ir kaip. Perku stovykloms maistą dažniausiai su dviem vežimėliais. Šią vasarą uždarė Maxima bazę. OK, pirksim kažkur kitur. Tai patyriau visko: ir pilną vežimą norėjau palikti, nu nes atvažiavęs prie uždarytų kasų tiesiog suvoki, kad savitarnoje užsilenksi; ir nuolat diskutavau su pardavėjom – sako, nėr kam dirbt, todėl kasos uždarytos; bandžiau aiškintis normalių kasų darbo laiką ir pataikyt apsipirkt, kai jos veikia – ne visada pavykdavo. Galų gale pasilikau prie savo mažutės Trakų IKI ant kalno ir džaigiausi, kad ten nėra savitarnos. Neilgai džiaugiausi – bitutes pastatė prieš kelias savaites. Šiandien užsukau, susinervinau, bet ne daug pirkau tai kažkaip įveikiau tą užduotį. Dievaži, prakaituojančia bitute prie kasos būt nenoriu. Gerai, kad stovyklos jau baigėsi. Nors vis tiek reiks pirkt nemažais kiekiais, nes Gervių lizde būna daug savanorių, mano vaikai...
O kaip jums sekasi prie savitarnos kasų? Gal aš čia viena tokia nenormali ir nemoku būt pardavėja? Gal čia aš viena senamadiška ir atsilikus nuo pokyčių?“
Po įrašu netruko įsiplieksti arši diskusija
Ši tema gana retai keliama, todėl panašu, kad daug kam pasirodė lyg trūkęs pūlinys, tad puolė išlieti savo nuoskaudas prekybos tinklams.
„Pas mus „Iki“ jei perki daugiau nei maišelį prekių, tiesiog netelpa ant tos lentynos, kur reikia dėti nuskenavus, krenta vis kas nors, po to dar laukti nežinia kiek, kol prieis pardavėja, jei kas užstringa, kažkoks cirkas...„
„Kai po savarankiško apsipirkimo „Maximoje“ parsinešėme neišmagnetintą keptuvę, buvo reikalų, kol patys tą daiktą pašalinome. Pirko vaikas, nepastebėjo, einant pro vartus nepypsėjo, o gyva darbuotoja irgi nepasiūlė jo nuimti“
„Man tas čaižus pypsėjimas eina per nervus – tai ne ten ir ne taip prisilietei, tai ne taip padėjai, tai neprisiminei, kokios tiksliai rūšies obuolys buvo... Jei perki nukainotą prekę, būtinai reikia kviesti pagalbą. Žodžiu, jautiesi ištisai nevykėlis ir kaltas“.
„Iki“ savitarna iš viso kažkoks nesusipratimas. Jei atėjęs iki kasos būsi pamiršęs, kaip vadinasi bandelė, kurią perki, tai viskas – be pagalbos neišsiversi... Čia tik vienas pavyzdys...“
„Vienintelis laaaabai užknisantis dalykas tose kasose, kai be priežasties kasai kas nors nepatinka ir reikia tos tikros kasininkės, kad su savo žetonu patvirtintų ar „pakoreguotų“ trikdžius. Na ir tas limituotas vietos plotas. Jei perki daug prekių, tikrai reikia kaip tetrį statyt, kad viskas tilptų. Bet jei vežimas didelis, tai be šansų. Nors fiksuok 2 kvitus. O tada dėliojimo dar daugiau.“
„Lidlas“. Vežimėlis pilnas. Netelpa produktai prie savitarnos kasos, užsilenkinėja sistema, nes jau per daug prikrauta. Viskas krenta, nervas ima. Važiuoju namo ir galvoju: kodėl turiu patirti tiek streso lygioje vietoje????“
„Labai nemėgstu savitarnos kasų. Manau, tokiose kasose perkant turi būti nuolaida, kad žmonės būtų motyvuoti ten kankintis savo noru…“
„Atidirbi savo darbo dieną, ateini į parduotuvę ir tave siunčia į savitarną! Kodėl aš turiu dirbti už pardavėją? Jei po apsipirkimo duotų nuolaidą pirkinių krepšeliui, gal kitaip galvočiau??!! „
„Neinu į savitarnos kasa visai. Einu tik į kasą, bendrauju su kasininku, susidedu prekes tiesiai į maišus, kad vėl nereikėtų perdėlioti prie mašinos, dažniausiai atsiskaitau grynais, niekad neskubu, nes labai saugau jau nusipirktą prekę, kad nebūtų sumaitota. Kadangi viskas įskaičiuota į prekės kainą, tai, logiškai mąstant, savitarnoje turėtų būti mokama mažiau. O čia išeina, kad ir pats apsitarnauji ir dar už tai užsimoki! Jei parduotuvės darbuotojas bando nukreipti į savitarną, atsakau, kad noriu išsaugoti jam darbo vietą. O kas liečia pardavėjų trūkumą, manau, kad mes patys juos ir išstumiam, žavėdamiesi visokiais skeneriais ir savitarnom.“
„Aš į savitarnos kasas neinu iš principo, mokėdama už prekes moku ir už aptarnavimą, kai pati viską atliksiu, man nuolaidos nepadarys, kad atlikau pardavėjos darbą, ir šiaip man patinka gyvas bendravimas“.
Tačiau panašu, kad „nekentėjų“ išsakyti nusiskundimai ir vargai kai kam visai nekliudo – savitarnos kasos turi ir didžiulį gerbėjų ratą, kurie tokiam apsipirkimui teikia pirmenybę.
„Kadangi įprastos kasos man varo stresą (kai pardavėja viską stumia ir grūda, aš sakau neskubėkite, vis tiek nemokėsiu, kol nesusidėsiu, tai nebus greičiau!), tai aš tikra savitarnos kasų profė. Jei perku daug, yra gudrybė – pakviesti darbuotoją, ji ten kažką rakteliu paburia ir tipo nuima svorį, tada ramiai nusikeliu kas jau nuskenuota ir dedu toliau. Nereikia tetrinti ir aš lėtai ramiai ir tvarkingai viską susidedu. Perku daug, tai įprasta kasa man atima nervus. Išvis stengiuosi išvengti parduotuvių, jei tik įmanoma, viską užsakau internetu. Šiemet mane labai gelbėja „Rimi“, nes veža prekes net į mano vienkiemį! O jei labai norisi, pavyzdžiui, „Maximos“, renkuosi atsiėmimą punkte ir nei vargstu surinkdama, nei sukraudama prekes. Dar nebuvo atvejo, kad įdėtų ką nekokybiško ar pan. Nekenčiu apsipirkimo, tai va taip gelbėju savo nervų sistemą.“
„Man jos patinka, kai turi daug vaiko sutaupytų smulkių. Tada ramia sąžine beriu aš tas „kapeikėles“ į skyrelį monetoms ir neraudonuoju, kad kažkas turi knistis ir skaičiuoti“
„Nedaro jokių kliūčių man, kur laisva, ten einu. Pačiai patinka skenuotis, nes iškart susidėlioju į krepšius prekes taip, kaip man patogu. Niekada nedarau sau dvigubo darbo, nuskenuotą prekę dėti šalia, o po to į krepšius. Darau tai iš karto.“
„Na, aš prisipažinsiu, man tai yra labai gyvenimą palengvinantis dalykas. Dažniausiai SKUBU, todėl nereikia stovėti ilgoje eilėje ir deginti žvilgsniu visų besikrapštančių, skenuoju, turbūt, greičiau už kasininkę. Na bet žinoma, niekada nepirkau daug ir niekada neturėjau nė vieno vaiko pašonėje. Todėl, turbūt, geriausia būtų, kad visos parduotuvės derintų ir vieno, ir kito tipo kasas.“
„Labiausiai patinka parduotuvės (ne Lietuvoje), kur nuskenuoji viską telefonu, įsidedi į vežimėlį ir sumoki telefonu – jokių kasų, eilių.“
Birutės Jakučionytės komentaras
– Savo FB įraše labai aštriai pasisakėte prieš savitarnos kasas. Kodėl jos Jums sukelia tiek nepatogumų? Gal galite paminėti konkrečius atvejus?
– Daug įvairių atvejų yra buvę apsiperkant tiek Anglijoje, kur gyvenu, tiek Lietuvoje: nenuskenuoja prekės barkodo; sudėtinga surasti sveriamą prekę ar konditerijos gaminį sąraše; prekė buvo su nuolaida ir reikėjo įvesti prekės kodą, nes barkodas netiko. Tas kodas buvo tokiais mažais skaičiukais, kad reikėtų lupos jį įžiūrėti, o pirkau penkis vienodus daiktus ir tą kodą reikėjo suvesti vis iš naujo kiekvienai prekei. Atėjusi konsultantė parodė, kad reikia įvesti virš dešimties skaičių kodą, bet aš atsisakiau tai daryti, nes tiesiog nesugebėjau tų skaičių įžiūrėti ir laikiau ją prie savęs tol, kol pati suvedė visus tų penkių prekių kodus. Tuomet abi su konsultante nervinomės. Esu daugiavaikė mama, todėl perku penkiems ir dažniausiai visai savaitei, aišku, tiek prekių niekada netelpa ant svarstyklių.
– Atskirai, turbūt, reikėtų pakalbėti ir apie psichologinį momentą. Dažnai taip atsiskaitant iškyla įvairiausių problemų ir tenka pagalbon kviestis konsultantą, kartais ir ne po vieną kartą.
– Žinau, kad daug kam bus juokinga, bet aš prie savitarnos kasų išgyvenu labai neigiamas emocijas, nepatogumą, sutrikimą, erzelį, jaučiuosi nevykėle. Yra tekę konsultantą kviesti ir laukti šešis kartus, na, nes prekių buvo pilnutėlis vežimas. Prie savitarnos kasų mane dažnai apima neviltis ir net pyktis, kurį, deja, išlieju ant konsultantų. Ne, nerėkiu, žinau, kad prekybos centrų darbuotojai nekalti, tiesiog man viduje kunkuliuoja emocijos ir aš kaskart prisiekiu sau, kad daugiau niekada nesinaudosiu savitarnos kasomis.
– Ar teko išbandyti nešiojamus prekių skenerius?
– Tai pats puikiausias, man labiausiai tinkantis apsipirkimo būdas, kuris sutaupo daug laiko. Juo naudojuosi Anglijoje. Tikrai labai patogu – iš karto prekes susidedi vežimėlyje į krepšius, gali judėti savo tempu, susitaupo daug laiko, nes nereikia prekių iškrauti prie kasos. Žinau, kad yra keletas parduotuvių, įdiegę tokią sistemą ir Lietuvoje, bet tos parduotuvės labai toli nuo mano gyvenamosios vietos.
– Kai vieni savitarnos kasas peikia ir jų vengia, kitiems, priešingai, jos visai patinka. Kaip manote, kodėl?
– Turbūt tai įpročio, patirties reikalas. Daugelis žmonių perka po nedaug, dažnai lankosi parduotuvėse, todėl yra išmokę net skirtingų prekybos centrų savitarnos kasų niuansus. Aš iš esmės nemėgstu apsipirkinėti, todėl stengiuosi tai daryti kuo rečiau. Gaunasi, kad vienu kartu ir perku daugiau.
– Ar pastebėjote tendenciją, kad savitarnos kasų daugėja, o kai kuriose parduotuvėse gyvų kasininkų iš viso neliko?
– Taip, tikrai pastebėjau tai Lietuvoje, ypač šią vasarą. Gyvenu Trakų rajone ir džiaugiausi, kad Trakuose atsidarė didelė IKI po renovacijos. Tik džiaugsmas truko neilgai – iki pirmojo privažiavimo prie kasų su pilnutėliu vežimėliu. Įprastos kasos buvo uždarytos, veikė tik savitarnos. Norėjau palikti pilną vežimą ir važiuoti į kitą prekybos centrą, nes iš karto supratau, kad aš neįveiksiu viso vežimėlio prekių savitarnoje. Išgelbėjo salės darbuotoja, kuri viską nuskenavo. Aš jai išsakiau savo nuomonę, kad prekybos centrai nenori daug perkančių pirkėjų, atrodo, tyčia daro viską, kad žmonės pirktų kuo mažiau. Iš jos išgirdau: „Žinokit, tikrai labai mažai pas mus būna žmonių, kurie pirktų didelei šeimai.“ Na, tai gal aš čia mažuma su savo poreikiais. Juk verslas žino, ką daro, pasiskaičiuoja.
– Ne vienas teigia, kad atidirbęs darbą ir norėdamas išleisti savo pinigus prekybos centre yra priverstas dar nemokamai dirbti kasininko darbą – mano, kad už tai pirkėjams turėtų būti kažkokios nuolaidos, kad ir minimalios.
– Na, jeigu savitarnoje būtų nuolaidos, tai būtų tarsi savotiškas atlygis už kasininko darbą. Gal tada ir aš išmokčiau nesierzindama kasininkės darbą dirbti.
Prekybos centrų komentarai
MAXIMA.
Komentuoja Liusana Krivonė, prekybos tinklo „Maxima“ Prekybos ir maisto gamybos departamento direktorė
– Kokį procentą Jūsų tinkle sudaro savitarnos kasos ir kiek procentų pirkėjų jose atsiskaito?
– Lietuviškame prekybos tinkle „Maxima“ šiuo metu veikia 1100 savitarnos kasų, kurios sudaro apie pusę mūsų parduotuvėse esančių kasų. Atkreipdami dėmesį, kad mūsų pirkėjai – apie 50 proc. lankytojų, vis dažniau naudojasi savitarnos kasomis, jų patogumui šiemet nusprendėme įdiegti dar 400 tokių kasų ir tam skyrėme 0.5 mln. eurų lėšų.
– Ar yra tokių parduotuvių, kur atsiskaityti galima tik savitarnoje, o įprastinės kasos neveikia?
– Siekdami, kad mūsų pirkėjai galėtų pasirinkti, kokio tipo kasose jiems patogiau ir maloniau apsipirkti, „Maximos“ tinkle tokių parduotuvių, kuriose veiktų tik savitarnos kasos, neturime. Tiesa, esant ankstyvesniam rytiniam ar vėlyvesniam vakariniam laikui, kuomet pirkėjų srautas yra nedidelis, dažnai veikia tik savitarnos ir informacijos kasos. Tačiau tokiais atvejais, kai lankytojas naudojasi savitarnos kasa ir jam iškyla klausimų, jis visuomet drąsiai gali kreiptis į darbuotoją arba už prekes atsiskaityti tiesiog informacijos kasoje.
– Dėl ko pirkėjai vertina savitarną?
– Savitarnos kasos ypač išpopuliarėjo Covid – 19 pandemijos laikotarpiu. Tuo metu didelė dalis mūsų pirkėjų iš reguliarių kasų „emigravo“ į savitarnos kasas. Apsipirkimas jose lankytojams tapo patrauklesnis dėl žmogiškojo kontakto nebuvimo. Tai viena iš priežasčių, dėl ko ir dabar pirkėjai vis mieliau pasinaudoja savitarnos kasomis: vieni įžvelgia privalumą, kad gali apsipirkti savarankiškai, kitiems patinka išmaniosios technologijos, o labiausiai šių dienų, skubantis ir laiką skaičiuojantis žmogus savitarnos kasose vertina tai, kad gali apsipirkti greitai. Tiesa, savitarnos kasos labai patinka ir vaikams. Jose jie gali tapti kone pardavėjais – žaisti kasininką.
– Kokie dažniausi nusiskundimai dėl jų ir kaip juos sprendžiate?
– Kasdien mūsų prekybos tinklą renkasi ir jame apsiperka daugiau nei 400 tūkst. pirkėjų. Tad suprantama, kad dėl savitarnos kasų ir jų veikimo kartais tenka išgirsti įvairių pastebėjimų. Dažniausi jų – lankytojai prašo įrengti dar daugiau savitarnos kasų. O kartais klientams nepavyksta nuskenuoti brūkšninio barkodo, įvyksta ir techninių nesklandumų. Tačiau tokiais atvejais pirkėjams pagalbos ranką ištiesia mūsų darbuotojai. Tiesa, savitarnos kasose kartais atidesni turėtų būti ir patys lankytojai, kad netaptų nesusimokėjusiais pirkėjais. Mat savitarnos kasose mokant banko kortele, bankas kartais mokėjimą atmeta, o klientai, nesulaukę mokėjimo patvirtinimo ir atspausdinto fiskalinio kvito, išeina. Tuomet mes turime leistis tarsi į medžioklę ir pakviesti pirkėją už prekes susimokėti dar kartą. Tikimės, kad klientai atkreips į tai dėmesį, nes tuomet jiems nereikės gaišti laiko atvykstant ir susimokant iš naujo.
Primename, kad mes visada laukiame kiekvieno pirkėjo pasiūlymų ir pasidalinimų patirtimi apsipirkus mūsų tinkle. Jau daug metų veikiančioje klientų aptarnavimo linijoje išgirstame ir gerų žodžių apie mūsų darbuotojus, ir pastabų, kur turėtume pasitempti. Į pastebėjimus reaguojame, nagrinėjame ir už juos lankytojams esame dėkingi, nes tik taip galime tobulėti ir suteikti savo klientams maksimaliai gerą apsipirkimo patirtį.
– Ne paslaptis, išlaikyti savitarnos kasą yra nepalyginamai pigiau, nei kasininką. Ką atsakytumėte tiems pirkėjams, kurie mano, kad tokiose kasose apsiperkantys realiai atlieka kasininko darbą ir už tai turėtų gauti bent jau nuolaidą prekių krepšeliui? Ypač tose parduotuvėse, kur nėra kito pasirinkimo.
– Kadangi visose mūsų tinklo parduotuvėse veikia tiek reguliarios, tiek savitarnos kasos, pirkėjas pats gali nuspręsti ir išsirinkti tą kasą, kurioje apsipirkti jam priimtiniau. Jei ne piko metu – rytais ar vėlyvais vakarais, parduotuvėje veikia tik savitarnos ir informacijos kasos, lankytojai prekių gali įsigyti jose arba naudojantis savitarnos kasomis ir prireikus pagalbos, jos sulaukti iš informacijos kasoje dirbančio darbuotojo.
LIDL
Komentuoja „Lidl Lietuva“ atstovė ryšiams su visuomene Lina Skersytė:
„Matome, kad naudojimasis savitarnos kasomis auga ir jas renkasi vis daugiau pirkėjų. Viena iš priežasčių, kodėl savitarnos kasų populiarumas auga – greitesnis apsipirkimas, o tai padeda greičiau valdyti pirkėjų eiles.
Galima sakyti, kad yra dvi kategorijos pirkėjų ir jos pasiskirsčiusios beveik po lygiai – tie, kurie apsiperka įprastose kasose ir tie, kurie renkasi savitarnos.
Lietuvos pirkėjai, lyginant su daugeliu kitų Europos ar pasaulio šalių, maisto prekių parduotuvėse yra linkę lankytis dažniau. Įprastai – kelis kartus per savaitę. Tuo pačiu ir klientų prekių krepšelis Lietuvoje būna kiek mažesnis, O pagrindinis savitarnos kasų privalumas – galimybė atsiskaityti itin greitai, ypač perkant mažesnį kiekį prekių. Lietuvą jau esame įpratę vadinti greito ir kokybiško interneto šalimi, o prekybos srityje Lietuvą galima vadinti ir mėgstančia savitarnos kasas šalimi. Tą lemia tiek apsipirkimo įpročiai, tiek ir tai, jog esame greitai naujoves ir technologijas įsisavinančių žmonių šalis.
Būtent todėl pirkėjai jau yra įpratę naudotis savitarnos kasomis, tad atsiskaitant kylantys klausimai – pavieniai. Savitarnos kasose įdiegta patogi sistema, kuri pirkėjams leidžia apsipirkti sklandžiai ir gretai, taip pat savitarnos kasų zonoje kilus klausimams, galima kreiptis į darbuotoją, kuris padės ir atsakys į kylančius klausimus.
Visada atsižvelgiame į pirkėjų poreikius, tad, pavyzdžiui, Vilniuje, Gedimino 9 įsikūrusioje „Lidl“ parduotuvėje neseniai atnaujinome kasų zoną. Atsižvelgiant į pirkėjų poreikius, savitarnos kasų zona nuo 6 kasų buvo padidinta iki 12, kadangi šioje parduotuvėje pirkėjai yra linkę naudotis būtent savitarnos kasomis, kurios leidžia jiems apsipirkti greičiau. Tai ypač pasiteisina pietų metu, kada pirkėjai turi ribotą laiką apsipirkti ir įsigyti maisto pietums. Visgi visose 69-iose „Lidl“ tinklo parduotuvėse pirkėjai turi galimybę pasirinkti, kadangi visur veikia tiek įprastos, tiek ir savitarnos kasos. Visose naujai atidaromose parduotuvėse savitarnos kasos yra įdiegiamos iškart, tai planuojama ir ateityje.“
RIMI
Komentuoja Eglė Krasauskienė, Ryšių su visuomene ir korporatyvinės atsakomybės vadovė
Plėtra įvairiose srityse – mūsų strateginė kryptis. Šie metai ne išimtis. Šiais metais plėtėme savitarnos kasų zonas, kur kasos yra su didesnėmis svarstyklėmis, tad pirkėjai gali privažiuoti su vežimėliu ir patogiau susidėti didelį pirkinių krepšelį ant svarstyklių. Šiuo metu turime išvis apie 300 savitarnos kasų savo prekybos tinkle. Savitarnos kasos jau yra daugelyje mūsų tinklo parduotuvių, bet kiekvienoje parduotuvėje yra veikianti kasa su kasininku. Mūsų tikslas atliepti kliento lūkesčius ir suteikti galimybę pasirinkti jam patogiausią apsipirkimo būdą.
Nuolat kuriame rytojaus apsipirkimo patirtį – kaip rodo, įvairūs tyrimai, šiais laikais žmonės nebėra prisirišę prie vieno apsipirkimo būdo, jie mėgsta juos miksuoti. Kartais apsiperka internetu, kartais fizinėje parduotuvėje, kartais renkasi kasininko pagalbą, kartais apsiperka savitarnos kasose. Visgi pastebime, kad savitarnos kasos kasmet vis labiau populiarėja, tai įrodo, kad žmonės vis labiau jas prisijaukina, jiems tai nebėra nesuprantama naujovė. Priešingai – jie įžvelgia privalumus. Jiems apsipirkti pavyksta greičiau, išvengia ilgesnių eilių prie įprastų kasų.
Kaip minėjau, kadangi nuo 2016 metų mūsų pirkėjai gali naudotis savitarnos kasų funkcija – jie jas prisijaukino, tad klausimų kyla vis rečiau. Be to, visuomet prie savitarnos kasų yra parduotuvės darbuotojas, kuris operatyviai gali pagelbėti kilus neaiškumams.
Taip pat vasaros pradžioje net 20 parduotuvių startavome su mobiliuoju skenavimu, kuomet fizinėje parduotuvėje žmogus gali tiesiog savo telefono ir „Mano Rimi“ programėlės pagalba nuskenuoti prekes ir už jas greitai atsiskaityti savitarnos kasoje. Tai ne tik modernus ir patogus apsipirkimo būdas – bet ir draugiškas aplinkai, kadangi šiai funkcijai nereikia papildomo prietaiso, kiekvienas gali naudotis išmaniaisiais telefonais, kuriuos šiuolaikinis žmogus turi kone visuomet su savimi. Be to, tokiu būdu išvengiama papildomo prekių krovimo į pirkinių vežimėlį ar krepšelį, ant prekystalio, o tik po to į pirkinių maišą – nuskenavus prekes galima dėti tiesiai į savo pirkinių maišą.
IKI
Komentuoja Vaida Budrienė, „Iki“ komunikacijos vadovė.
– Kokį procentą Jūsų tinkle sudaro savitarnos kasos ir kiek proc. pirkėjų jose atsiskaito?
– Esame pirmasis tarp prekybos tinklų savitarnos kasas „Bitutė“ įdiegęs tinklas. Šiuo metu turime daugiau nei 800 savitarnos kasų. Tęsiant aktyvų parduotuvių atnaujinimą visoje Lietuvoje, planuojama, kad šiais metais savitarnos kasų skaičius pasieks 940. Galima teigti, kad prekybos tinkle kas antra kasa yra savitarnos kasa. Atsiskaitymas jose auga – apie 60 proc. mūsų pirkėjų atsiskaito savitarnos kasose. Beje, amžiaus grupė yra labai įvairi – nuo jaunų žmonių iki senjorų.
– Ar yra tokių parduotuvių, kur atsiskaityti galima tik savitarnoje, o įprastinės kasos neveikia?
– Turime keturias pilnai autonomines parduotuves, kuriuose nėra ne tik įprastinių kasų, bet ir pardavėjų. Kitose parduotuvėse pagal vidines taisykles visuomet turi veikti bent viena įprastinė kasa. Tačiau mūsų darbuotojai kiekvieną kartą ragina nerimaujančius pirkėjus kaip jiems seksis su technologijoms, pabandyti atsiskaityti savitarnos kasose. Mūsų stebėjimų duomenimis, klientai pabandę tai padaryti, į paprastas kasas beveik nebesugrįžta.
– Dėl ko pirkėjai vertina savitarną?
– Mūsų apklausų duomenimis – dėl greičio, patogumo ir saugumo. Šiandien mūsų pirkėjai vertina savo laiką ir nori apsipirkti kuo greičiau, be jokių trikdžių. Savitarnos kasos tai padeda padaryti. Būtina paminėti ir tai, kad rugpjūčio mėnesį savitarnos kasose yra įdiegta funkcija, kad klientai patys gali spręsti ar spausdinti kvitą, ar ne. Džiugu, kad net 67 proc. pirkėjų pasirenka, kad jiems popierinio kvito nereikia, tad ir popieriaus sunaudojama mažiau.
– Kokie dažniausi nusiskundimai dėl jų ir kaip juos sprendžiate?
– Dažniausi nusiskundimai – dėl techninių sutrikimų ar nemokėjimo atlikti kokius nors veiksmus. Prekybos tinklo „Iki“ darbuotojai visuomet ateina tokiems klientams į pagalbą ir nusiskundimai greitai išsprendžiami.
– Ne paslaptis, išlaikyti savitarnos kasą yra nepalyginamai pigiau, nei kasininką. Ką atsakytumėte tiems pirkėjams, kurie mano, kad tokiose kasose apsiperkantys realiai atlieka kasininko darbą ir už tai turėtų gauti bent jau nuolaidą prekių krepšeliui? Ypač tose parduotuvėse, kur nėra kito pasirinkimo.
– Kaip ir minėjau, pas mus tik autonominėse parduotuvėse nėra tokio pasirinkimo. Tačiau autonominėse parduotuvėse nereikia ir suvedinėti savo krepšelio. Viską padaro už jus sistema. Tereikia patvirtinti, kad suma teisinga ir pinigai nuo kortelės nuskaitomi automatiškai. Savitarnos kasos yra šių dienų norma. Juk ir lėktuvo bilieto šiais laikais niekas mums neatspausdina – keleiviai užsiregistruoja patys. Vis dėlto dauguma mūsų klientų savitarnos kasas itin vertina, nes jiems tai greitesnė ir patogesnė apsipirkimo patirtis.
NORFA
Darius Ryliškis, „Norfos“ atstovas spaudai
2017 metais „Norfos mažmena“ savo prekybos centruose pradėjo diegti savitarnos kasas. Beveik visose naujai atidaromose (arba atnaujintose) „Norfos“ parduotuvėse savitarnos kasos dominuoja. 2022 metais „Norfose“ veikė 531 savitarnos kasos. Šiuo metu jų yra apie 580 (šiek tiek mažiau nei pusė visų kasų). „Norfos mažmena“ derinasi prie įvairių pirkėjų poreikių, todėl diegia mišrią sistemą, kai šalia savitarnos kasų yra statomos ir įprastinės kasos.
Dėl nuolaidų pirkėjams. „Norfos“ lojalumo kortelė yra viena populiariausių Lietuvoje. „Norfos“ nuolaidų kortelėmis naudojasi apie 710 tūkst. pirkėjų. Bendrovės apyvarta per nuolaidų korteles sudaro daugiau kaip tris ketvirtadalius visos įmonės apyvartos. 2022 m. „Norfos mažmena“ savo nuolatiniams pirkėjams, dalyvaujantiems „Norfos“ lojalumo programoje, suteikė 41,875 mln. eurų nuolaidų.