Marius: savitarnos kasose turėtų būti pigiau
Anksčiau „Delfi“ buvo rašoma, kad į „RusDelfi“ redakciją Estijoje kreipėsi susirūpinęs skaitytojas ir papasakojo apie savo patirtį lankantis „Maximos“ parduotuvėje Estijos Tartu mieste. Įėjęs į parduotuvę ir pamatęs, kad atsiskaityti už prekes galima tik savitarnos kasose, jis iš karto įspėjo parduotuvės darbuotoją: „Savitarnos kasomis nesinaudosiu. Jei kasininkas neateis, paliksiu savo pirkinių krepšelį ir išeisiu.“ Ši situacija sukėlė diskusiją viešojoje erdvėje, o savo nuomonę pakvietėme išreikšti ir Lietuvos gyventojus. Šie taip pat neturėjo daug pozityvių žodžių kalbėdami apie šį apsipirkimo būdą. Vilnietis Marius (vardas redakcijai žinomas) teigia, kad verslininkai taip sutaupo daug pinigų, o pirkėjai verčiami dirbti kasininko darbą.
IKI ne kartą yra buvę, kai vakare po 21 valandos dirba tik savitarna, ir nutinka taip, kad kokie keturi klientai bando nusiskenuoti prekes, visos kasos klykia, kodų nenuskaito, viena pardavėja paniškai bando susitvarkyti, visi nervinasi. Toks maksimalus taupymo režimas tiek pastatant kasininką į kvailą situaciją, tiek gaištant laiką, tiek gadinant nervus.
Kažkada „Lidl“ irgi masiškai neskaitė prekių, tai tris kartus ėjau ieškot pardavėjos, nes ten gali stovėti 10 minučių, kol pas tave kas nors ateis, o prekių niekaip neskaito, brokuoti kodai, turi suvedinėti tuos skaičiukus rankomis. Bet „Lidl“ pasitaikė labai kantri pardavėja, su IKI dažnai kitokia situacija būna“, – piktinosi Marius.
Mariaus nuomone, apsiperkantiems savitarnos kasose turėtų būti taikomos nuolaidos ar kitaip atsiskaitoma už pirkėjų „darbą“.
„Savitarnos kasose turėtų būti pigiau, nes dirbi darbą, verslininkui sutaupai pinigų „ant kasininko“. Arba bent kokios nors premijos, nes realiai tai nėra greičiau. Kaip anksčiau būdavo, dabar tokios pat kosminės eilės, nes visoje parduotuvėje dirba tik viena normali kasa, ir tik savitarnos, tai ten spūstys, visi nervinasi, konsultantai iki paraudimo sprendžia problemas“, – situaciją apžvelgė vyras.
Taip pat Marius pridūrė, kad norėdamas apsipirkti vakarais beveik visada yra priverstas naudotis savitarnos kasomis, nes įprastos kasos parduotuvėse tokiu metu net nedirba. Tai taip pat sukelia nepatogumą pirkėjams – jie praranda galimybę pasirinkti, kaip apsipirkti ir atsiskaityti už prekes.
Mantas: esu verčiamas nemokamai „dirbti“ prekybos tinklams
Kitas kalbintas vilnietis Mantas (vardas redakcijai žinomas) taip pat neslėpė pasipiktinimo. Jo nuomone, savitarnos kasose ne tik priversti „dirbti“ daugybė pirkėjų, bet tai pamažu gali sukelti ir darbuotojų atleidimus.
„Savitarnos kasų plėtra – ciniškas spjūvis pirkėjams į veidą. Perku maistą už didžiules kainas, bet esu verčiamas nemokamai „dirbti“ prekybos tinklams, gaunantiems milijoninius pelnus ir norintiems be darbo palikti tūkstančius kasininkų.
Dar kartą sakau: aš nedirbu parduotuvėje. Net jeigu man siūlytų 5 proc. nuolaidą už prekių krepšelį, vis tiek pagalvočiau, ar verta po sunkios darbo dienos stovėti ir skenuoti prekes. Beje, neretai prie savitarnos kasų būna ilgiausios eilės. Darbuotojai kartais nemandagūs ir kelia balsą“, – aštrią kritiką išsakė Mantas.
Nors pasipiktinusių tokiu apsipirkimo būdu tikrai yra, tačiau nemaža dalis žmonių džiaugiasi šia atsiradusia alternatyva. Visgi, Mantas turi ką pasakyti tuo besidžiaugiantiems pirkėjams.
„Kodėl Lietuvoje nebeliko orientacijos į klientą, o tik – į jo piniginę? Todėl, kad turime neįgalias vartotojų ir konkurencijos tarnybas.
O žmonėms, dievinantiems savitarnos kasas ir šnekantiems apie „ateitį, technologijas, sutaupytą laiką“, turiu pasiūlymą: paprašykite, gal prekybos tinklas leistų jums panešioti bulvių maišus, išmėsinėti viščiuką, pakaitalioti kainų etiketes? Jums juk patinka, kai jus išnaudoja“, – sakė pašnekovas.
Apibendrinant, pasak Manto, savitarnos kasa gali būti pasirinkimas, tačiau jis negali būti vienintelis.
Į kritiką sureagavo prekybos centras IKI
Marius, išsakydamas kritiką, minėjo ne vieną populiarų prekybos tinklą. „Delfi“ susisiekė su IKI komunikacijos vadove Gintare Kitove, ši atsakė į skaitytojo nusiskundimą. Ji sako, kad savitarnos kasos yra populiarios ir mėgstamos žmonių – net 60 proc. parduotuvės pirkėjų už prekes atsiskaito būtent šiose kasose.
„Savitarnos kasos – nebe naujiena, IKI buvo pirmasis prekybos tinklas įdiegęs savitarnos kasas, tad jų galima rasti daugumoje IKI parduotuvių. Galima teigti, kad prekybos tinkle kas antra kasa yra savitarnos. Atsiskaitymas jose auga – apie 60 proc. mūsų pirkėjų atsiskaito būtent jose. Beje, amžiaus grupė labai įvairi – nuo jaunų žmonių iki senjorų. Dabar savitarnos kasos – jau rinkos standartas, tačiau seniau net iš pačių gyventojų girdėdavome prašymų būtent jų namų parduotuvėje įrengti savitarnos kasų, nes taip apsipirkti greičiau ir patogiau.
Stebime pirkėjų srautus, kokiomis valandomis jų lankosi daugiausia, todėl parduotuvėje klientus aptarnaujančių darbuotojų kiekis yra proporcingas pirkėjų srautui. Žinoma, naudojantis savitarnos kasomis gali pasitaikyti tam tikrų techninių nesklandumų, tačiau ypač vakare klaidų gali pasitaikyti tiesiog dėl skubėjimo ar bandant įsigyti ribojimų turinčią prekę. Prekė gali būti nuskaityta tinkamai, tačiau atsiskaityti nepavyks, kol pardavėjas nepatvirtins pirkėjo amžiaus ar neprimins prekės pardavimo laiko. Gali pasitaikyti ir tokių situacijų, kuomet prekių susidėjimo vietoje padedama papildomų daiktų, pavyzdžiui, sunkesnis krepšys, o sistema tai fiksuoja kaip svorio neatitikimą, – tai turi patvirtinti parduotuvės darbuotojas.
Situacijų gali būti įvairių, tačiau mūsų darbuotojai visuomet pasirengę padėti“, – buvo rašoma komentare.
Situaciją pakomentavo ir „Lidl Lietuva“
Savo nuomonę apie savitarnos kasas pareiškęs Marius jas išbandė ne viename prekybos centre, tačiau savo komentare taip pat išskyrė patirtį vienoje iš „Lidl“ parduotuvių. Situaciją pakomentavo „Lidl Lietuvos“ viešųjų ryšių vadovė Lina Skersytė.
„Visose mūsų parduotuvėse veikia tiek įprastos, tiek ir savitarnos kasos, tad pirkėjai gali rinktis, kuris atsiskaitymo variantas patogiausias. Matome, kad pirkėjai jau įpratę naudotis savitarnos kasomis, tad atsiskaitant kylantys klausimai – pavieniai. Savitarnos kasose įdiegta patogi sistema, kuri pirkėjams leidžia apsipirkti sklandžiai ir gretai, taip pat savitarnos kasų zonoje kilus klausimams galima kreiptis į darbuotoją, – jis padės ir atsakys. Taip pat mūsų parduotuvėse aptarnavimo procesai sudėlioti taip, jog savitarnos zonoje dirbantis žmogus gali bet kada klientui pageidaujant pereiti dirbti į artimiausią standartinę kasą ir aptarnauti klientus ten. Ir, atvirkščiai – pirmoje kasoje dirbantis darbuotojas prireikus padeda klientams, jei kyla klausimų apsiperkant savitarnos kasose“, – teigė L. Skersytė.
„Lidl Lietuvos“ viešųjų ryšių vadovė pastebi, kad apsipirkimas savitarnos kasose pirkėjų vis labiau mėgstamas, tad jose jau galima apsipirkti ne tik norint įsigyti keletą prekių, bet ir planuojant didesnį apsipirkimą. Dėl šios priežasties „Lidl“ įdiegė patobulintas ir tam pritaikytas savitarnos kasas.
„Pastebime, kad pirkėjai savitarnos kasas renkasi dėl greito apsipirkimo – esame paskaičiavę, kad vidutiniškai apsipirkimas savitarnos kasose trunka vos 2 minutes. Naudojimasis savitarnos kasomis auga ir jas renkasi vis daugiau pirkėjų įvairaus amžiaus kategorijose. Mes taip pat nuolat tobuliname savitarnos kasas, kad jomis naudotis būtų kuo patogiau. Nors savitarnos kasose įprastai lankosi pirkėjai, kurių pirkinių krepšelis mažesnis, pastebime, kad vis daugiau žmonių šias kasas pasirenka ir gausesnių apsipirkimų metu. Atsižvelgdami į pirkėjų poreikius ir norėdami, kad šiems pirkėjams būtų dar patogiau, dalyje tinklo parduotuvių įrengėme didesnes ir patogesnes, XXL dydžio, savitarnos kasas“, – komentavo ji.
VVTAT komentaras
Ką apie apsipirkimą tik savitarnos kasose mano VVTAT? Į klausimą atsako VVTAT tarptautinių ir viešųjų ryšių skyriaus vyresnioji patarėja Milda Deimantė.
„VVTAT nuomone, verslas turėtų sudaryti galimybę vartotojui pasirinkti, kuriuo būdu atsiskaityti už prekes: ar įprastoje kasoje, ar pasinaudoti savitarnos kasa.
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) vertinimu, naujų technologijų pasitelkimas ir inovatyvių verslo modelių kūrimas iš esmės tobulina vartojimo prekių ar paslaugų bei su tuo susijusių procesų prieinamumą. Juridiniai asmenys, vykdantys komercinę veiklą, turi tinkamai ir tikslingai organizuoti darbą, t. y. įgyvendinti įvairių priemonių sistemą, laikantis nustatyto teisinio reglamentavimo bei priimtų vidaus darbo tvarkos taisyklių, kurių nustatymas ir laikymasis priklauso pačioms įmonėms.
VVTAT prižiūri, kaip laikomasi tam tikrų reikalavimų informuojant vartotojus. Iš verslininko tikimasi sąžiningumo ir profesinio atidumo. Kiekvienas verslininkas, būdamas savo srities profesionalas, privalo užtikrinti, kad vartotojams būtų teikiama aiški ir neklaidinanti informacija apie prekes bei paslaugas“, – buvo rašoma komentare.
Siųskite savo istoriją, išsakykite nuomonę el. paštu pilieciai@delfi.lt!