Socialiniuose tinkluose galima matyti nemažai diskusijų su nerimo kupinais klausimais, kai žmonės svarsto, ar šiuo metu saugu keliauti į Rodo ir Korfu salas, Siciliją, Kemerą. Kelionių organizatoriai yra informavę, kad tiems, kurių kelionės suplanuotos gaisrų paveiktose teritorijose, yra siūlomos įvairios alternatyvos, kai kurie pardavimus į pietinę Rodo salos dalį net sustabdė – galima keisti kelionės kryptį, datas, susigrąžinti pinigus.
Daugiau apie kelionių organizatorių sprendimus skaitykite čia.
Vis dėlto kai kurie baiminasi keliauti ir ten, kur, bent jau kol kas, gaisrų nėra bei atostogauti būtų saugu – pavyzdžiui, šiaurinėje Rodo dalyje. Tuomet kyla ir kitas klausimas – jei ten vykti nenorite nerimaudami dėl saugumo, ar galima už kelionę susigrąžinti pinigus?
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) pranešime žiniasklaidai nurodo, kad turistas turi teisę nutraukti organizuotos turistinės kelionės sutartį nemokėdamas numatyto sutarties nutraukimo mokesčio, jeigu organizuotos turistinės kelionės tikslo vietoje ar visiškai greta atsiranda nenugalimos jėgos aplinkybių, dėl kurių gali tapti neįmanoma vykdyti organizuotą turistinę kelionę ar nuvežti turistus į organizuotos turistinės kelionės tikslo vietą.
Paprastai, jeigu kelionės organizatorius vertina, jog gali įvykdyti visus sutartyje numatytus įsipareigojimus, konkreti kelionės vieta nėra paveikta nenumatytų aplinkybių, dėl kurių turistas patirtų nepatogumų, valstybinės institucijos nėra paskelbusios rekomendacijų į konkrečią šalį nevykti, kelionės sutarties atsisakymas būtų galimas pagal sutartyje numatytas sąlygas – sumokant sutarties nutraukimo mokestį priklausomai nuo likusio laiko iki kelionės ir pan.
Komentuodama susidariusią situaciją Delfi, VVTAT tarptautinių ir viešųjų ryšių skyriaus vedėja Dalia Malinauskienė teigia, kad susigrąžinti pinigų dėl nenoro keliauti į saugią vietą, pavyzdžiui, Rodo saloje, gali ir nepavykti.
„Jei kelionė gali vykti pagal sąlygas, numatytas sutartyje, kai kelionės vietoje nėra gaisro, dūmų ar kitų trikdžių, kelionių organizatorius turbūt būtų teisus sakydamas, kad nutraukti sutartį galima susimokėjus sutarties nutraukimo mokestį, nes kelionę jis galėtų vykdyti tomis sąlygomis, kaip yra sutarta. Žinoma, jeigu vartotojas nesutiktų, galėtų skųstis mums ir tuomet žiūrėtume, kokia situacija buvo tuo metu, kur buvo viešbutis, ar ten tikrai nebuvo gaisro padarinių.
Pasakyti, kad, jei turite kelionę į Rodą, galite kreiptis dėl pinigų grąžinimo, negalime. Jeigu nėra uždrausta ten vykti, normaliai veikia oro uostas, viešbutis stovi, kur nėra gaisro padarinių, vartotojas gali nutraukti sutartį, tačiau teks susimokėti numatytą mokestį“, – aiškina D. Malinauskienė.
Anot D. Malinauskienės, jei žmogus nenori keliauti, nors vieta tariamai yra saugi, vertėtų bandyti kreiptis į kelionių organizatorių ir tartis.
„Galbūt pavyks pakeisti kelionės kryptį, datą, gausite kuponą. Mes ir kelionių organizatorius skatiname bendradarbiauti, – sako D. Malinauskienė. – Jeigu mūsų tarnyboje būtų ginčas ir vartotojas skųstųsi, kad kelionių organizatorius neteisingai vertina, dar žiūrėtume, ką skelbia Užsienio reikalų ministerija – kol kas yra rekomenduojama įvertinti būtinybę vykti.
Jei būtų rekomendacija nevykti, mes iš karto vertintume kaip nenumatytą aplinkybę ir tuomet vartotojas jau turėtų šansus susigrąžinti pinigus. Visgi dabar taip nėra.“
Kaip nurodo D. Malinauskienė, nepavykus susitarti su kelionių organizatoriumi, žmogui reikėtų kreiptis į VVTAT ir pateikti prašymą.
„Svarbiausia pateikti visus turimus įrodymus, pridėti sutartį. Mums itin aktualu, kada turėjo vykti kelionė, kad galėtume įvertinti, kokia tuo metu buvo situacija toje vietoje, kur buvo numatytas viešbutis, atsižvelgtume į kitas aplinkybes – galbūt, pavyzdžiui, vartotojas turi sveikatos problemų. Nuo to ir priklausytų, ar pavyktų susigrąžinti pinigus. Ginčas išnagrinėjamas per 90 dienų“, – aiškina D. Malinauskienė.
Lietuvos turizmo asociacijos vykdomoji direktorė Milda Plepytė-Rainienė antrina sakydama, kad kiekvienas keliautojas turi galimybę bet kuriuo metu nutraukti sudarytą kelionės sutartį bei atšaukti suplanuotą kelionę. Visgi norint nutraukti kelionės sutartį ir susigrąžinti sumokėtus pinigus, turi būti tam tikros aplinkybės, kurios sutrikdytų kelionių organizatoriaus įsipareigojimų vykdymą.
„Visgi, jei, pavyzdžiui, viešbučiai veikia įprasta tvarka, oro uostai veiklos nėra sustabdę, eismo ribojimų nėra, o kelionių organizatoriaus veiklos vykdymas ir prisiimtų įsipareigojimų keliautojams įgyvendinimas nėra sutrikdytas, pinigai keliautojams nėra grąžinami“, – pabrėžia M. Plepytė-Rainienė.
Lietuvos turizmo asociacijos vykdomoji direktorė priduria, kad kelionių organizatoriai supranta situacijos jautrumą, todėl yra sustabdę kelionių pardavimus į gaisrų paveiktą Rodo salos zoną.
„Kiekvieno kliento situacija yra vertinama individualiai ir siekiama abipusio kompromiso, tačiau vertėtų pažymėti, kad keliautojo jausmai ar įsitikinimai nėra pagrindas sutarties nutraukimui be finansinių įsipareigojimų, – aiškina M. Pleplytė-Rainienė.
– Jei nėra faktinių aplinkybių, kurios neleistų kelionių organizatoriui vykdyti prisiimtų įsipareigojimų keliautojui, kelionės yra vykdomos įprasta tvarka, o galimi kelionės sąlygų keitimai ar kelionės sutarties nutraukimas galimas tik pagal sutarties sąlygas.“