Tai yra ne pirma istorija apie kelionę Afganistane – čia galite rasti pirmą, antrą ir trečią dalis.

Dabartinio Afganistano teritorijoje žmonės apsigyveno netgi paleolite – prieš 30 tūkstančių metų. Apie 1000 m. pr. Kr. čia apsigyveno arijai. Vėliau pradėjo kurtis pirmosios valstybės. Didysis Aleksandras Makedonietis taip pat buvo čia atkeliavęs ir užkariavo teritorijas.

Tocharai I a. pr. Kr. pabaigoje įkūrė Kušanų valstybę, į kurią įėjo ir beveik visas dabartinis Afganistanas. Jiems valdant augo miestai, plėtojosi amatai, prekyba, kultūra, plito budizmas. Kas šimtą metų vyko nauji užkariavimai bei keitėsi valdovai. Nuo IX a. pabaigos valdė persų dinastijos – Tachiridai, Safaridai, Samanidai. 1219 metais šalį užkariavo Čingischanas.

Algirdo Morkūno kelionė Afganistane

XIII–XV a. afganų (puštūnų) gentys, iki tol gyvenusios daugiausia Suleimano kalnuose, paplito žemumose iki Indo upės. XVI–XVIII a. šalies vakarinė dalis priklausė Persijai, pietinė ir pietrytinė – Didiesiems Mogolams, šiaurinė – Bucharos chanatui. Apie 1736 metais visą dabartinio Afganistano teritoriją užėmė Persijos šachas Nadyras.

Baigęs vaikštinėti po senąjį fortą, einu su savo gidėmis po miestą. Negalėčiau pasakyti, kad žmonės žvilgsniais varsto mano gides. Moterų gidavimą priima tikrai normaliai, kartais net su šypsena. Žmonės tiesiog daugiau dėmesio skiria man, kaip retam atvykėliui. O afganai, patikėkite, tikrai mėgsta paspoksoti.

Keliaudamas be gidžių merginų negalėčiau bendrauti su vietinėmis afganų moterimis. Šį kartą man labai pasisekė, turiu tarpininkes ir galiu išgirsti moters kalbą. Kadangi afganų tauta labai religinga, musulmonės nesikalba su pašaliniais vyrais, ypač turistais. Islame moterų teisės apskritai yra stipriai apribotos. O čia tuo labiau, nes valdoma Talibano.

Algirdo Morkūno kelionė Afganistane

Vienas iš labiausiai kraštutinių moters teisių apribojimo pavyzdžių: 1996–2001 metais Talibano valdytas Afganistanas. Atėję į valdžią, talibai nurodė, kad:

  • moteris negali išeiti iš namų, o jei tai būtina, ją privalo lydėti mahram – artimas giminaitis, pavyzdžiui, tėvas, brolis arba vyras;

  • mergaitė negali lankyti mokyklos;

  • moteris negali dirbti;

  • moteris negali būti gydoma vyrams skirtose ligoninėse;

  • mergina negali bendrauti su vaikinu, kitu atveju jie privalo iš karto susituokti;

  • kalbant apie miesto moteris – draudžiama rodytis savo namų balkonuose;

  • visų namų langai privalo būti uždažyti, kad juose esančių moterų iš lauko niekas negalėtų matyti;

  • moterims uždrausta važinėti dviračiais ar mopedais, net jei jas lydėjo vyras;

  • moterys privalo visą savo kūną – nuo galvos iki kojų – slėpti po burkomis.

Užpuolus JAV ir talibus pašalinus iš valdžios, daugelis iš jų įvestų apribojimų Afganistane buvo panaikinti, tačiau gentiniuose šalies regionuose moterų padėtis itin stipriai nepagerėjo. Kai prieš trejus metus Talibanas grįžo į valdžią, visuomenė baiminosi, nes vadovavosi senais stereotipais. Galvojo, kad Talibano valdžia bus ta pati. Ar dabar valdo kitaip? Pažiūrėkite filmą – jame gidė papasakos plačiau.

Moterų privilegijos

Afganistane ir, apskritai, islame moterys turi daug suvaržymų, tačiau niekas nepaklausia apie privilegijas. O jų yra tikrai nemažai.

Islamo moteris atleidžiama nuo kai kurių religinių įsipareigojimų, pvz., nuo maldų ir pasninko menstruacijų bei gimdymo metu. Ji neprivalo lankyti pamaldų mečetėje penktadieniais. Priešingai nei vyras, ji neturi jokių finansinių įsipareigojimų. Kaip motina, ji daugiau pripažįstama ir gerbiama Dievo akyse.

Algirdo Morkūno kelionė Afganistane

Kaip būsima žmona, turi teisę reikalauti iš savo būsimo vyro išpirkos, kuri taps jos nuosavybe. Ji turi teisę į visišką aprūpinimą ir visapusišką vyro paramą. Kitas privalumas turbūt jums visai patiktų: ji neprivalo dirbti arba dalytis su vyru šeimos išlaidomis. Kaip duktė ar sesuo, ji turi teisę būti saugoma tėvo ar brolio.

Hidžabą, kuris mus taip gąsdina, islamo moteris suvokia visiškai kitaip. Mums sunku suprasti, tačiau islamo reikalavimą gobtis hidžabu musulmonė laiko ne prievarta ir pažeminimu, o privilegija. Moterų teisių gynėjų bandymai kovoti dėl islamo moterų teisės atsisakyti hidžabo patyrė visišką fiasko: pačios musulmonės jo nenori nusiimti.

Vakarietės mano, kad kuo daugiau kūno moteris uždengia, tuo mažiau laisvės ji turi. Islamo moteriai atrodo atvirkščiai: kuo labiau moteris apsinuogina, tuo pažeidžiamesnė ji yra. Kuo daugiau užsidengia, tuo didesnę vyrų pagarbą pelno. Pasak hidžabą ginančių moterų, šitaip moteris tarsi pareiškia, kad nenori, jog su ja būtų elgiamasi kaip su preke.

Šydas — orumo, o ne pažeminimo ženklas. Moterims leidžiama neapsidengti prie savo vyro, artimų giminaičių ir prie moterų. Musulmonės nesupranta, apie kokią laisvę kalba vakarietės. Jos negali suvokti, kodėl viešas krūtų demonstravimas yra laisvės ir lygių galimybių išraiška.

Algirdo Morkūno kelionė Afganistane

Beje, gidės paklausiau, kodėl prisijungė jos draugė. Nors su ja ir mažai bendrauju, nes anglų kalba labai prasta. Man atsakė, kad pasimokytų angliškai. Iš tiesų, manau, jog būtų drąsiau mano gidei, nes dar yra jauna. O taip pat, kad gatvėje nebūtų smerkiamų žvilgsnių, nes vienai afganei nelabai dera vaikštinėti su turistu. O einant trise, atrodo, jog būtume visi draugai.

Užeiname į mečetę. Su gidėmis pašnekame apie islamo nuodėmes. Jos tikrai įdomios, skiriasi nuo mūsų krikščioniškų. Nuodėmės islame laikomos religiniais nusikaltimais Alachui. Islamo apribojimai yra panašūs į Toros įstatymus ir Dešimt Dievo įsakymų.

Pagal sunkumą yra išskiriamos didžiosios nuodėmės ir mažosios nuodėmės. Didžiosios nuodėmės yra tai, kas kiekvienam musulmonui griežtai draudžiama, tačiau musulmonai tiki, kad didžiosiomis nuodėmėmis gali tapti ir nuolat daromos mažosios nuodėmės.

  1. Asocijuoti Dievą su bet kuo kitu.

  2. Savižudybė.

  3. Raganavimas, užsiėmimas burtais.

  4. Maldų praleidinėjimas.

  5. Išmaldos nedavimas.

  6. Ramadano pasninko nesilaikymas arba, apskritai, nepasninkavimas be jokios pateisinamos priežasties.

  7. Piligrimystės neatlikimas turint visas galimybes tai padaryti.

  8. Tėvų neklausymas.

  9. Santykių nutraukimas.

  10. Paleistuvavimas arba nesantuokiniai lytiniai santykiai.

Po šventyklos prisėdame viename geriausių Herato restoranų, iš kurio galima apžvelgti miestą. Turiu puikią progą pasikalbėti su afganų merginomis apie santuokas ir kitus pikantiškus dalykėlius, apie kuriuos islamo vyrai nekalba.

Daugiau įspūdžių rasite „Instagram“, „Facebook“ ir „Youtube“ platformose.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (9)