„Kalėdinės reklamos jau tapo tradicija, kuri padeda žmonėms pajusti ypatingą švenčių dvasią, – pastebi „Kantar“ ekspertė Onutė Maniušytė, – Jos ne tik skatina šventinę nuotaiką, bet ir primena apie vertybes, tokias kaip dosnumas ir bendrystė.“
Dauguma respondentų įvardija džiaugsmą (39 proc.) kaip dominuojančią emociją, kurią sukelia Kalėdinės reklamos. Kitos populiarios emocijos yra dosnumas ir gerumas (21 proc.) bei nostalgija (20 proc.). Būtent „Gen Z“ ir jaunieji „Millenials“ (20-29 m.) žiūrėdami Kalėdines reklamas jaučia nostalgiją (33 proc.) labiausiai.
Vis dėlto, pastebimos ir neigiamos emocijos, tokios kaip dirginimas (16 proc.). Daugiau nei pusė (52 proc.) respondentų pastebi juos erzinčius aspektus Kalėdinėse reklamose – per didelis komerciškumas yra dažniausiai įvardijama problema (75 proc.), taip pat klišės ir stereotipai (37 proc.) bei reklamos ilgis ir dažnumas (35 proc.). Jauniausia grupė (20–29 m.) pabrėžia ir nerealistiškus vaizdus (43 proc.).
Pasak O. Maniušytės, jei Kalėdinės reklamos daugiau atlieptų vartotojų lūkesčius, jos galėtų turėti didesnę įtaką pirkimo sprendimams: „Šiandien daugiau nei trečdalis (38 proc.) sako, kad Kalėdines reklamos tik kartais atliepia jų lūkesčius ir vos 5 proc. įvardija, kad pirkti dovanas jos skatina dažniau. Dauguma (32 proc.) teigia, kad Kalėdinės reklamos retai turi įtakos jų sprendimams.“
Šventinis receptas
„Kūrybiškumas, šventinė muzika ir humoro jausmas – trys pagrindiniai elementai, padedantys sukurti patrauklią Kalėdinę reklamą“, – teigia „Kantar“ ekspertė.
Kūrybiškumas patraukia beveik pusę respondentų (43 proc.), o net 56 proc. „Gen Z“ ir jauniesiems „Millenials“ (20-29 m.) jis ypač svarbus. Daugiau nei trečdalį apklaustųjų (41 proc.) žavi šventinė muzika. Stebima, kad būtent „X“ kartai (50-59 m.) ji daro didžiausią įtaką – 48 proc. Be to, muzika labiau prikausto moterų (47 proc.) nei vyrų (35 proc.) dėmesį.
O štai trečdalis (37 proc.) Kalėdinėse reklamose labiausiai vertina humoro jausmą. Pasijuokti labiausiai mėgsta „Baby boomers“ karta (60-74 m.) – 43 proc. Taip pat beveik trečdalis (27 proc.) teigia, kad juos paliečia širdį jaudinančios istorijos – taip pat moteris (33 proc.) labiau nei vyrus (21 proc.).
„Kalėdinės reklamos tampa ne tik šventinio laikotarpio dalimi, bet ir veidrodžiu, atspindinčiu skirtingų kartų vertybes bei lūkesčius. Kūrybiškas požiūris ir dėmesys autentiškumui galėtų padėti dar labiau sustiprinti jų emocinį poveikį ir ilgalaikį ryšį su vartotojais“, – reziumuoja „Kantar“ ekspertė Onutė Maniušytė.
„Kantar“ specialus Kalėdinių reklamų tyrimas buvo atliktas 2024 m. gruodžio mėn., apklausti 20-74 m. 1030 Lietuvos gyventojai.