Paslaugos keliasi į virtualią erdvę
Tomas Vonžodas, lėkštė.lt direktorius, prognozuoja, kad maisto užsakymas į namus bus aktualus ir po karantino. Dalis žmonių vis dar stengsis išvengti viešų vietų ir rinksis maisto pristatymą į namus. Kitiems maisto užsakymas į namus taps karantino metu išsiugdytu įpročiu, ar naujai atrasta pramoga. „Wolt“ maisto pristatymo į namus generalinė vadovė Liis Ristal mano, kad sudėtinga nuspėti, kaip keisis situacija visiškai pasibaigus karantinui ir visiems tenka taikytis prie šios precedento neturinčios situacijos. Vis dėlto L. Ristal tikisi, kad klientai, išbandę maisto kurjerių paslaugas karantino metu liko patenkinti ir jam pasibaigus toliau užsisakinės maisto į namus. „Dar net neprasidėjus viruso protrūkiui pastebėjome, kad žmonėms darosi vis aktualesnė maisto pristatymo į namus paslauga, padedanti sutaupyti laiko, gyvenant įtemptu ritmu. Tai suteikia galimybę sutelkti dėmesį į prioritetus, pavyzdžiui, praleisti daugiau laiko su savo šeima. Taigi labai tikėtina, kad maisto tiekimas išliks aktualus net Vyriausybei nusprendus visai panaikinti valgymo ne namie apribojimus,“ – apibendrina L. Ristal.
Panašios nuomonės laikosi ir „Bolt Food“ maisto pristatymo plėtros vadovas Lietuvoje Ruslanas Savičius, anot jo, „gerai išvystyta paslauga suteikia prieigą prie plataus prekių asortimento, tad mes manome, kad žmonės labiau nei ankščiau naudosis e-komercija, vis daugiau užsisakinės maisto iš įvairių e-parduotuvių ir maisto į namus paslaugą teikiančių restoranų.“
Pasak L. Ristal, svarbu atkreipti dėmesį, kad COVID-19 atnešė globalių pasikeitimų ir kurjerių paslaugų vertė dabar kitokia nei iki viruso. Karantino metu maisto pristatymas į namus, suteikė galimybę klientams likti namuose ir užkirsti kelią plisti virusui. Taip pat ši paslauga suteikė galimybę užsidirbti restoranams ir kurjeriams.
Natūralu, kad karantinas pakoregavo tiek klientų maisto pirkimą, tiek restoranų veiklą. „Daliai restoranų užsakymų skaičius išaugo, o daliai sumažėjo. Užsakymai dienos pietų metu sumažėjo ir dėl darbo iš namų pasirinkimo – neliko didelių užsakymų į įmones. Ypatingai išaugo kita paslauga – maisto prekių pristatymas klientams. Didiesiems paslaugų tiekėjams maistą pristatyti trunkant 2-3 dienas, atsirado daug erdvės ir patrauklumo, kai maisto produktai surenkami ir pristatomi vos per 1,5h.“ – sako T. Vonžonas.
Maisto užsakymas į namus – trumapalaikė tendencija?
Maisto užsakymas į namus tapo įvykiu, ypač karantinui prasidėjus ir jo piko metu. Patiekalai iš mėgstamiausių kavinių ir restoranų liko vos ne vieninteliu ryšiu su pasauliu. Vis dėlto, skirtingų restoranų, skirtingos ir patirtys karantino metu. „Bernelių užeigos“ direktorius Adas Jazbutis teigia, kad skaičiai kalba patys už save ir maisto užsakymų į namus skaičius žymiai išaugo - viename iš restoranų, kuris jau seniai siūlo maistą į namus, užsakymai išaugo nuo 30 % iki 80 %, kituose - 10 % iki 60 %. Kaune įsikūrusio restorano „Bella Italia“ direktorė Dalia Junčytė teigia, kad jų restorane didelių pasikeitimų nebuvo ir užsakymų išvežimui skaičius beveik nepasikeitė. Abiejų restoranų atstovai yra užtikrinti maisto užsakymo į namus tendencijos trumpalaikiškumu, tikėdami, jog žmonės yra išsiilgę gyvo bendravimo, o namų aplinka žmonėms jau gerokai įgriso.
Restoranai į rinkos pokyčius reaguoja greičiau nei klientai
Persiorientuoti į maisto pristatymą į namus sudėtingiau klientams nei restoranams, mat esant dideliam naujienų srautui, klientą pasiekti kebliau. Tačiau „Bolt Food“ plėtros vadovas R. Savičius teigia, kad „tiek klientų, tiek restoranų, gaminančių maistą išvežti, skaičius nuosekliai auga. Šalyje vyraujantis karantinas tik dar labiau sustiprino nuojautą, jog esame reikalingi ir galime palengvinti klientų kasdienybę bei prisidėti prie įvairių maitinimo įstaigų gerbūvio.“ Pasak lėkštė.lt direktoriaus, „dar niekada per 7 metus veiklos nebuvo tiek daug užklausų iš naujų restoranų. Karantino pradžioje kasdien kreipdavosi po maždaug 15 restoranų. Egzistuojantys lėkštė.lt partneriai taip pat kreipėsi prašydami papildomai juos pareklamuoti, kad gautų daugiau užsakymų. Beveik visi keitė savo darbo laiką. Dalis nusprendė dirbti tik tris savaitgalio dienas, dalis nedirbti pirmadienį ir antradienį. Taip pat matėme sprendimų, kuomet savaitės pradžiai restoranai siūlė nuolaidų, kad skatintų pardavimus.“
Panašiomis patirtimis dalijasi ir „Wolt“ vadovė, pasak jos, daugiau restoranų panoro bendradarbiauti su „Wolt“: nuo prabangių restoranų iki vietinių užkandinių, kurios anksčiau neturėjo tokios paslaugos. „Mes priimame naujus restoranus į „Wolt“ taip greitai, kaip tik pajėgiame, nes tai reikalauja daug pasiruošimo: nuo meniu nuotraukų paruošimo iki darbuotojų apmokymo. Mes taip pat ėmėmės papildomų priemonių padėti restoranams, tokių kaip kartu su retoranais sukurta kampanija #SupportYourLocal, kuri turi specialių pasiūlymų #supportyourlocal. Kiekvieno tokio pasiūlymo kaina – 18,90 eurų, o pristatymas nemokamas. Tokiu būdu paslauga tampa prieinamesnė klientams,“ – teigia L. Ristal.
Ilgas savaites praleidus namie, klientai taip pat tapo išrankesni maistui. T. Vonžonas teigia, kad prieš karantiną populiariausi būdavo sushi, pica ir burgeriai. Prasidėjus karantinui, kai klientai visą praleisdavo namuose, išryškėjo tendencija užsisakyti sudėtingesnius patiekalus, kuriuos namuose pasidaryti sunku. Išaugo susidomėjimas kiniečių, indų, japonų virtuvėmis ir, žinoma, cepelinų noras. Ypač jaunoms šeimoms, turinčioms vaikų, maistas į namų tapo išsigelbėjimu, gelbstinčiu nuo gaminimo tris kartus per dieną, ir nuo monotonijos.
Žmonės sugrįžta į restoranus, aktyviai rezervuoja staliukus
Daugybė žmonių, karantino metu pasinaudodami maisto į namus pristatymo platformų specialiais pasiūlymais, akcijomis, ar tiesiog norėdami išbandyti naują paslaugą, pirmą kartą užsisakė paruoštų patiekalų į namus. Prie galimybės išbandyti šią paslaugą svariai prisidėjo ir maisto kurjerių plėtra į kitus miestus bei pristatymo ribų praplėtimas miestuose, kuriuose paslaugos jau buvo teikiamos. Žmonės, aplinkybių paskatinti pasinaudoti maisto į namus pristatymo paslauga ir įgavę platformos naudojimosi įgūdžių, bus linkę maisto į namus užsisakyti dar (ne vieną) kartą. „Maisto į namus pristatymo paslaugos populiarumas, šovęs į aukštumas karantino pirmojoje pusėje, stabilizuojasi. Restoranams atvėrus savo duris svečiams, tokio didelio maisto užsakymo į namus skaičiaus nebeturėtų būti, tačiau šios paslaugos populiarumas karantinui pasibaigus išliks paaugęs, lyginant su tuo pačiu laikotarpiu praeitais metais“, – teigia restoranų gido meniu.lt vadovas Laurynas Mažuolis.
Nors Lietuvoje karantinas pratęstas, švelninant karantino sąlygas, vis dažniau vietoje maisto užsakymo į namus, renkamasi valgyti ne namie, žmonės noriai leidžia laiką restoranuose, ypač esant geram orui. Visgi, pandemija turėjo įtakos lankytojų įpročiams – atsargiau žiūrima į spontanišką lankymąsi populiariose maitinimo įstaigose, norima atvykti prie jau paruošto, saugaus ir nuošalaus staliuko. „Staliukų rezervavimas restoranuose ne tik sparčiai grįžta į prieškarantininį lygį, bet jį jau spėjo pralenkti. Visuomenė išsiilgo gyvo, betarpiško bendravimo, šviežio ir gardaus maisto, kurio nereikia ruošti, gurmaniškų patirčių, ar tiesiog seniai pamėgtų vietų“, – pastebi restoranų gido vadovas.
„Džiaugiamės miestų iniciatyva suteikti galimybę užpildyti restoranų staliukais viešąsias erdves. Tikimės, kad jau netrukus staliukų užimtumas pasieks praėjusių metų vasaros pradžios lygį ir dienomis miestas prisipildys jaukiu šurmuliu“, – priduria L. Mažuolis. Tuo tarpu visos viešojo maitinimo įstaigos su nekantrumu laukia giedrėjančių orų ir kartu su jais grįžtančių svečių.