Tuo įsitikinusi ir „Iki“ maisto ekspertė Vilma Juodkazienė. Pasak jos, šiuolaikinis pirkėjas kelia aukštus reikalavimus tiek maisto produktams, tiek jau pagamintiems patiekalams iš prekybos centro:

„Jei seniau buvo įprasta, kad to ypatingo skonio, aukštos kokybės norėjome tik iš restoraninio maisto, šiandien viskas pasikeitė. „Išaugome“ iš sovietinio mąstymo. Žmonių tikslas nebėra tik fiziologinio poreikio patenkinimas, jie nori kelių dalykų viename: gero skonio, sveikos sudėties ir džiuginančios patirties. Ją, pavyzdžiui, suteikia tai, kad patiekalas yra modernus, koja kojon žengiantis su pasaulinėmis maisto tendencijomis“.

Jei seniau buvo įprasta, kad to ypatingo skonio, aukštos kokybės norėjome tik iš restoraninio maisto, šiandien viskas pasikeitė. „Išaugome“ iš sovietinio mąstymo. Žmonių tikslas nebėra tik fiziologinio poreikio patenkinimas.
Vilma Juodkazienė

Kai kelionių atradimas persikelia į lėkštes

Jau daugiau nei metus visas pasaulis gyvena kitokiu ritmu. Nors daugiau laiko praleidžiame namuose, mažiau keliaujame arba to išvis nedarome, tačiau nenorime prarasti ryšio su kitomis kultūromis. Pasak V. Juodkazienės, jau keli metai Lietuvoje pastebima įvairių kultūrų samplaika, kalbant apie maisto madas.

„Maisto kultūroje pastebimas spontaniškų, greitesnių ir, svarbiausia, daug laiko paruošimui nereikalaujančių užkandžių įsitvirtinimas. Tai JAV kultūros dalis, pasiekusi ir mūsų šalį. Pietus ar vakarienę valgome tada, kai pajaučiame alkį, arba tada, kai turime laiko. O dienos metu užkandžiaujame. Greta to mūsų tautiečiai stipriai laikosi kitos taisyklės – tai turi būti greitas, tačiau sveikas ir subalansuotas, maistas“, – sako pašnekovė.

Maisto kultūroje pastebimas spontaniškų, greitesnių ir, svarbiausia, daug laiko paruošimui nereikalaujančių užkandžių įsitvirtinimas. Tai JAV kultūros dalis, pasiekusi ir mūsų šalį.
Vilma Juodkazienė

Reaguodama į pirkėjų poreikius, „Iki“ šį pavasarį pristato ne vieną naujieną savo kulinarijos asortimente. Visos jos – įkvėptos skirtingų šalių kultūrų ir adaptuotos lietuviškam skoniui. Nuo graikiškos virtuvės pažibos – graikiškų salotų – ar gaivaus sumuštinio su garuose virta vištiena bei gausybe daržovių iki tailandietiškų ar kitų Azijos skonių.

Šalys, kurių patiekalus pamėgo lietuviai

Pasak V. Juodkazienės, pirmiausia lietuviai nori, kad jau pagaminti kulinarijos gaminiai iš prekybos centro būtų bent keliais žingsniais sveikesni, tad itin mėgstamos yra įvairios salotos.

„Pavyzdžiui, graikiškos salotos. Jose gausu įvairių daržovių. Graikai valgo nedaug mėsos, taigi jų racione mažai prisotintųjų riebalų. Jie kasdien suvalgo daug salotų, jogurto – nieko stebėtino, kad jų virtuvė viena sveikiausių pasaulyje“, – pasakoja ekspertė.

Vilma Juodkazienė

Trys esminiai sveikos mitybos principai – balansas, įvairovė ir saikingumas – atsispindi japonų virtuvėje. Japonai valgo ne tik daug ryžių, kaip stereotipiškai daugelis mano, tačiau ir gausiai vaisių bei daržovių, turinčių gerų savybių. Taip pat šioje šalyje patiekalai dažniausiai gaminami garuose arba trumpai apkepinami.

Trys esminiai sveikos mitybos principai – balansas, įvairovė ir saikingumas – atsispindi japonų virtuvėje.
Vilma Juodkazienė

„Neatsitiktinai ir mes, kurdami naujus kulinarijos gaminius, pasirinkome žmogaus sveikatai draugiškesnius mėsos apdirbimo būdus. Atsisakėme rūkytos, sūdytos ar keptos mėsos. Patiekaluose dominuoja garuose virta paukštiena, jautienos mentė“, – sako pašnekovė.

Indijos virtuvėje gausiai naudojami prieskoniai – dar viena maisto tendencija, kurią pamažu perima ir lietuviai. Jie ne tik suteikia patiekalams unikalų skonį, bet ir turi daug sveikatinimo savybių. Štai Indijoje labai mėgstamas daržovių karis.

„Jei prieš kelis metus, kai pirkėjams pasiūlėme humusą, – likome nesuprasti, šiandien to Rytų šalių dvelksmo patiekaluose žmonės jau nori. Mūsų naujiena – egzotiškasis avinžirnių karis, kurį sudaro avinžirniai su pomidorais, svogūnais, morkomis bei kokosų pienu, pagardinti geltono kario pasta, česnakais, imbierais ir išraiškingais rytietiškais prieskoniais. Tai puikus pasirinkimas tiems, kas nevalgo ar vengia mėsos, nes avinžirniai yra labai maistingi“, – pasakoja V. Juodkazienė.

Lietuviai mėgsta ir dar vieną Azijos šalių virtuvę – tailandietišką. Jau ne tik restoranuose rasime, tačiau ir patys drąsiai verdame „Tom Yung Gung“ sriubas su krevetėmis, kalendra, citrinžole, imbieru bei kitokiomis tailandietiškomis žolelėmis.

Būtent be šių ingredientų tailandietiški patiekalai tiesiog neįsivaizduojami. Kaip pasakoja „Iki“ kulinarijos cecho vadovė, tai dar viena 2021 m. maisto tendencija – patiekaluose naudoti išraiškingus, skonį ir spalvą suteikiančius, sveikatai palankius, natūralius maisto priedus.

„Štai itin spalvingas, turtingu skoniu pasižyminčios morkų, kukurūzų, brokolių, žirnelių bei virtų pupelių salotos su virta vištiena, pagardinome pievagrybiais, sezamo sėklomis bei pikantišku užpilu su kario pasta, žuvies padažu bei medumi. Kaip matote – didžioji dalis patiekalo yra įkvėpta tailandietiškos kultūros, tačiau nepamiršome ir lietuviško identiteto – medaus“, – pasakoja ekspertė.

Pasak jos, panaši naujiena yra jautienos troškinys „Stir-Fry“ su makaronais, šviežiais brokoliais, morkomis, svogūnais paprika ir terijakio padažu bei dosnia porcija rytietiškų prieskonių. Žuvies padažas suteikia patiekalui pikantiško skonio, kuris nukelia į Azijos gatves, pilnas gardžių maisto kvapų ir skonių.

Greitas maistas gali būti sveikas

Kulinarijos ekspertė pastebi, kad skubantys tėvai šiais laikais ieško greito, bet sveiko maisto pasirinkimų savo vaikams: „Savo asortimente nuo šiol turėsime virtus kalakutienos kukulius su daržovių koše. Ne tradicine bulvių koše, kurią esame pripratę matyti kaip vieną mėgstamiausių vaikų patiekalų, bet koše iš bulvių, morkų bei svogūnų, gardinta imbieru ir sviestu“.

Pašnekovė sako, kad šiandien, kuriant kulinarijos naujienas, būtina atsižvelgti į įvairias žmonių grupes, jų poreikius, įpročius:

„Pavyzdžiui, siekiantiems išvengti gyvūninės kilmės maisto – pirkėjams galime pasiūlyti platų spektrą produktų. Pastebime, kad juos mėgsta ne tik vegetarai, bet ir įvairesniais, netradiciniais skoniais racioną papildyti norintys pirkėjai. Įvairios užtepėlės, humusas, salotos, karis ar augaliniai gėrimai – tai būdas paįvairinti mitybą“.