„Labai džiaugiamės, kad per ketverius metus padėjėjų skaičius mokyklose padvigubėjo. Tačiau vis dažniau susiduriama su atvejais, kai vaikui skirta padėjėjo pagalba yra, tačiau mokykla šiam specialistui paveda vykdyti kitas funkcijas: budėti per pertraukas, pavaduoti kitus mokytojus, dirbti kitus darbus. Tagi dalis vaikų, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, lieka be jiems skirtos būtinos pagalbos. Taip neturi būti“, – sako Kristina Košel-Patil, Lietuvos autizmo asociacijos „Lietaus vaikai“ valdybos pirmininkė, ir pabrėžia: teisės aktai numato, kad mokytojo padėjėjas dirba tik su mokiniu ar (ir) grupe mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, ir teikia reikalingą pagalbą.
K. Košel-Patil pateikia pavyzdį: „Į mus kreipėsi mūsų asociacijos narė, susidūrusi su sudėtinga situacija vienoje Vilniaus mokyklų. Jos dukrai, turinčiai negalią, skirta padėjėjo pagalba, tačiau mokyklos vadovas, neatsižvelgdamas į nustatytą vaiko poreikį, specialistui skiria kitų užduočių. PPT mergaitei nustatė didelių specialiųjų ugdymosi poreikių (padėjėjo pagalba reikalinga 6–8 val. per dieną). Siekiant užtikrinti jos teisę visavertiškai dalyvauti ugdymo procese, reikalinga švietimo specialistų pagalba, atitinkanti jos poreikius ir galimybes.
Anot mergaitės mamos, nuo šių mokslo metų padėjėja, kuri anksčiau puikiai atlikdavo savo funkcijas teikdama pagalbą jos dukrai, to daryti visa apimtimi nebegali, nes mokyklos vadovybės sprendimu šiais metais ji nuolat atitraukiama nuo savo pagrindinių pareigų.“
Bandydami užtikrinti, kad dukra gautų visą jai skirtą pagalbą, tėvai kreipėsi į mokyklos administraciją, į mokyklos steigėją – Vilniaus miesto savivaldybę, į Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigą, ši pavedė Vilniaus miesto savivaldybei ištirti situaciją.
Savivaldybė pažeidimų nenustatė, o mokyklos vadovui rekomendavo, kad, padėjėjui skiriant kitus darbus, nesusijusius su pagalbos teikimu paskirtam mokiniui pamokų ir pertraukų metu, tai įforminti raštiškai. Gavę tokį atsakymą, tėvai papildė skundą ir pateikė jį pakartotinai. Vilniaus miesto savivaldybės Bendrojo ugdymo skyrius pateikė atsakymą, kad nemato pagrindo atlikti pakartotinį tyrimą.
Padėjėjo nebuvimas šalia lėmė incidentą klasėje
K. Košel-Patil sako, kad tai ne pirmas atvejis, kai autizmo bendruomenės nariai susiduria su tokiomis situacijomis: „Suprantame, kad kai kuriose mokyklose trūksta darbuotojų, tačiau jei padėjėjui atliekant kitas užduotis tuo metu klasės mokytojui arba specialiųjų poreikių turinčiam mokiniui prireiks pagalbos, kas bus atsakingas, jeigu kas nors nutiks?
Nereikia ilgai ieškoti tokių situacijų – štai vienas autistiškas mokinys pradėjo lankyti vieną iš Vilniaus mokyklų. Jam pagal PPT rekomendacijas buvo paskirtas padėjėjas, tačiau šiam specialistui taip pat paskirta padėti kitam mokiniui, nekalbančiam lietuviškai.
Autistiškam mokiniui kilo sunkumų ir jis juos išreiškė rimtesnių iššūkių keliančiu elgesiu. Tokios situacijos prevenciškai suvaldomos, kai šalia yra padėjėjas. Šiuo atveju padėjėjo nebuvimas šalia lėmė incidentą klasėje.“
Vaiko teisių atstovai ir ministerija: jei nereaguoja mokyklos vadovai, reikia kreiptis į atsakingas institucijas
Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos vertinimu, tokiomis situacijomis, kai mokytojo padėjėjui skiriama kitų užduočių, tikėtina, nėra užtikrinamas individualus švietimo prieinamumas konkrečiam mokiniui, kuriam mokytojo padėjėjas skirtas.
„Ką daryti tokiu atveju, jeigu padėjėjas skirtas, tačiau tiesioginių funkcijų nevykdo dėl mokyklos vadovybės skiriamų darbų? Už švietimo kokybę atsako pati jo teikėja (t. y. mokykla) bei savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija – dažniausiai savivaldybė. Vienas pagrindinių švietimo kokybės užtikrinimo specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems mokiniams aspektų – švietimo pagalbos teikimas“, – komentuoja Laura Vitkauskaitė-Sirunavičė, Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus patarėja.
Pasak patarėjos, pirmiausia tikslinga reikalauti, kad ugdymo įstaiga užtikrintų vaiko poreikius atitinkančią švietimo pagalbą, kartu ir ugdymo kokybę, prašyti ugdymo įstaigos steigėjo įvertinti susiklosčiusią situaciją ir priimti tam tikrus sprendimus, didinti švietimo pagalbos specialistų skaičių.
Individualiais atvejais gali būti nagrinėjami skundai Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigoje, Švietimo, mokslo ir sporto ministerijoje ar kitose institucijose. Tikslinga švietimo pagalbos (ne)užtikrinimo klausimus kelti ir apie juos diskutuoti viešojoje erdvėje, valstybės ir savivaldybių įstaigų, nevyriausybinių organizacijų, atstovaujančių individualių poreikių turintiems vaikams, susitikimuose.
Švietimo, mokslo ir sporto viceministras Ramūnas Skaudžius tvirtina, kad padėjėjo funkcijos aiškiai apibrėžtos Specialiosios pagalbos teikimo mokyklose (išskyrus aukštąsias mokyklas) tvarkos apraše ir jog „nustatytomis konkrečiomis pagalbą teikiančių specialistų funkcijomis, jų stebėsena bei užtikrinimu, kad nebus deleguojama papildomų funkcijų, nei nustatyta teisės aktais, turi rūpintis mokyklos vadovas ar jo įgaliotas asmuo“.
R. Skaudžius sako, kad pagalba specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems mokiniams turėtų būti teikiama vadovaujantis PPT rekomendacijomis: „Mokyklos vaiko gerovės komisija ar mokyklos savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos neturi kompetencijos ir įgaliojimų nuspręsti kitaip, nei teikiama pedagoginės psichologinės tarnybos rekomendacijoje.
Pagal Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 47 straipsnio 1 dalį tėvai turi teisę reikalauti, kad vaikui būtų teikiamas geros kokybės ugdymas, ir naudotis kitų įstatymų nustatytomis teisėmis, įstatymų nustatyta tvarka ginti savo teises ir vaiko teises į pagalbą bei paslaugas ugdymo procese. Mokyklos vadovui nereaguojant į teisėtus reikalavimus, tėvai turi kreiptis į mokyklos savininko teises ir pareigas įgyvendinančią instituciją.“
K. Košel-Patil kviečia tėvus, kurių vaikams skirta mokytojo padėjėjo pagalba, tačiau realiai jos vaikai negauna arba gauna mažiau, negu nurodyta PPT išvadose, nedelsti ir būtinai kreiptis į atsakingas institucijas: mokyklą, savivaldybę, Švietimo, mokslo ir sporto ministeriją, Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigą. Jei pagalba skirta pagal PPT išvadas, mokykla privalo užtikrinti tokios pagalbos teikimą visa apimtimi.