Vyriausybei teikiamo projekto aiškinamajame rašte teigiama, jog šiuo metu ne visi tyčiniai smurtiniai nusikaltimai patenka į kompensacijų schemą.
„Pagal įstatymą nukentėjusiajam asmeniui kompensuojama žala tik dėl (...) nusikalstamų veikų, kuriomis buvo tyčia atimta žmogaus gyvybė arba sunkiai ar nesunkiai sutrikdyta sveikata, arba kai padaroma kita apysunkio, sunkaus ar labai sunkaus nusikaltimo žmogaus laisvei, seksualinio apsisprendimo laisvei ar neliečiamumui sudėties požymių turinti veika“ , – nurodoma jame.
Įstatymo projekto pakeitimu siūloma, jog į kompensacijų schemą galėtų pretenduoti ir tyčinius nesunkius smurtinius nusikaltimus patyrę asmenys, taip pat siūloma pakoreguoti nuostatas dėl kompensacijų dydžių, nustatant skirtingus dydžius pagal nusikaltimų sunkumą.
Taip pat teigiama, jog šiuo metu nustatytas pernelyg siauras nuo smurtinio nusikaltimo nukentėjusio asmens apibrėžimas.
Dėl šios priežasties dalis asmenų, kurie yra pripažinti nukentėjusiaisiais dėl kito asmens tyčinio nužudymo ir jiems teismo sprendimais dėl to priteistas žalos atlyginimas, nėra laikomi nukentėjusiaisiais bei negali pretenduoti į žalos kompensavimą.
Siūlomos pataisos siekia leisti išlyginti nuo smurtinių nusikaltimų nuketėjusiųjų asmenų teisinę padėtį ir suteikti visiems asmenims, kurie pripažinti nukentėjusiaisiais dėl kito asmens tyčinio nužudymo, lygias ir vienodas galimybes pretenduoti ir gauti kompensaciją.
Pasak aiškinamojo rašto, projektu siekiama įgyvendinti Europos Sąjungos Teisingumo Teismo sprendimuose suformuluotą Direktyvos aiškinimo taisyklę, jog valstybė privalo numatyti kompensacijų nukentėjusiesiems nuo visų nusikaltimų, laikomų smurtiniais tyčiniais nusikaltimais ir padarytų jos teritorijoje, schemą.