Tačiau „Amazon“ nemini, kad vien už galimybę kandidatuoti į populiarųjį dovanų vadovą žaislų įmonėms tenka pakloti milijonus dolerių.

Pasak „Bloomberg“ peržiūrėtų dokumentų, mokestis norint tapti „Holiday Toy List“ rėmėju gali siekti iki 2 mln. JAV dolerių. Kuo daugiau rėmėjai moka, tuo daugiau prekių gali pasiūlyti į sąrašą ir tuo matomesnės jos tampa populiariame tinklalapyje. Dokumentuose nurodoma, kad šiais metais iš rėmėjų mokesčių planuojama gauti mažiausiai 20 mln. JAV dolerių. „Amazon“ taip pat leidžia vasaros žaislų sąrašą, kurio rėmėjų mokestis mažesnis.

Pardavinėdama reklamą savo tinklalapyje „Amazon“ nepažeidžia jokių įstatymų. Tačiau, pasak vartotojų teises ginančios organizacijos „Public Citizen“ prezidento Robert Weissman, problemų kyla dėl to, kad viena didžiausių pasaulio mažmeninės prekybos internete įmonių vartotojams teigia, kad rekomendacijas siūlo ekspertai, tačiau neatskleidžia, kiek pinigų gauna iš žaislų pramonės. Pasak R. Weissman, vartotojai nepriklausomų šaltinių rekomendacijomis pasitiki labiau, todėl įmonės nori, kad jų finansinės operacijos liktų slaptos.

„Jie nerašo, kad tai – „apmokėta reklama“, nes tada vartotojai kitaip priimtų informaciją, – teigia R. Weissman. – Jei sąrašą iš dalies arba visiškai sudaro apmokėta reklama, žmonės turi teisę tai žinoti.“

Žaislai

„Amazon“ šiuos mokesčius prilygino mokesčiams, prekių ženklų mokamiems parduotuvėms, kad įtrauktų jų prekes į lankstinukus arba skirtų daugiau vietos lentynose. El. paštu atsiųstame pareiškime įmonė teigė: „Kiekviena prekė mūsų kasmetiniame „Holiday Toy List“, į kurį įtraukiamos idėjos dovanoms tiek iš naujų, tiek iš vartotojų pamėgtų gaminių, išrenkama įmonės ekspertų, kurie atsižvelgia į aukštus kokybės, dizaino, naujumo ir žaidimo patirties reikalavimus. Idėjų, kokias prekes įtraukti, semiamės iš daugelio šaltinių, taip pat ir savo prekybos partnerių, kurie turi galimybę pasiūlyti savo geriausius sezono žaislus ir taip padidinti jų matomumą.“

Dovanų sąrašai – laiko patikrintas metodas žaislų pardavėjams išsiskirti iš minios svarbiausiu šventiniu laikotarpiu, kai užsiėmę tėvai iš paskutinių stengiasi pasisemti įkvėpimo dovanoms. Žaislų gamintojai į tokius sąrašus pakliūti labai nori, nes paprastai šventiniu laikotarpiu gauna maždaug pusę savo metinių pajamų.

Pasak „Bloomberg“ peržiūrėtų dokumentų, kad būtų įtraukti į „Buyer’s Picks“ žaislų sąrašą lapkritį ir gruodį, žaislų gamintojai įmonei „Walmart Inc.“ per mėnesį moka 10 tūkst. JAV dolerių. Įmonė leidžia ir kitus sąrašus, taip pat ir „Top Rated by Kids“ sąrašą, kuris sudaromas liepą, remiantis daugiau kaip 100 žaislų išbandžiusių ir juos įvertinusių vaikų atsiliepimais. Tačiau kurie 100 žaislų bus išbandyti, nusprendžia „Wallmart“ ir jos žaislų tiekėjai. Įmonės atstovė spaudai Leigh Stidham teigė, kad į pastarąjį sąrašą tiekėjai ir prekės ženklai susimokėję pakliūti negali, tačiau „Buyer’s Picks“ sąrašo nekomentavo.

Žaislai

Nepriklausomų rekomendacijų ieškantys tėvai gali rinktis trečiųjų šalių apžvalgininkų, pavyzdžiui, „Toy Insider“ ar „Toys, Tots, Pets & More (TTPM)“ sudarytus sąrašus. Tačiau šiais laikais, kai klientų atsiliepimus galima klastoti, o socialinių tinklų garsenybės dažnai reklamuoja gaminius neatskleisdamos, kad už reklamą gauna užmokestį, vartotojams kartais sunku atskirti, kurios rekomendacijos internete tikros, o kurios – tik apmokėta reklama.

Ką ir kada reikėtų atskleisti, įstatymuose tiksliai nenurodoma. Klaidinančią reklamą draudžiančių įstatymų laikymąsi užtikrinanti JAV Federalinės prekybos komisija pateikia tik bendras gaires. Žinoma, visą žurnalo puslapį užimanti nuotrauka, kurioje vaizduojamas ištroškęs bėgikas, godžiai geriantis „Fiji“ vandenį – akivaizdi reklama, todėl to nurodyti nereikia. Tačiau jei tas pats prekės ženklas sumoka žurnalui, kad išspausdintų įprastas žinias primenantį straipsnį apie jų vandens teikiamus privalumus sveikatai, kad vartotojai nebūtų klaidinami, turi būti aiškiai nurodoma, jog tai – reklama.

Nors federaliniai reguliuotojai reklamoms pastaruoju metu skiria daugiau dėmesio, kontroliuoti visos reklaminės veiklos praktiškai neįmanoma. Dėl to komisija kartais imasi griežtų veiksmų, kad parodytų pavyzdį kitiems, kaip, pavyzdžiui, 2017 m., kai nusiuntė laiškus daugiau kaip 90 socialinių tinklų garsenybių ir reklamuotojų primindama, kad socialiniuose tinkluose apie mokamas reklamas taip pat reikia pranešti. Tačiau įstatymų ne visada griežtai laikomasi, todėl žaislų pramonėje kyla daug neaiškumų.

Pasak žaislų pramonėje nusimanančių asmenų, žaislų sąrašai – galingas mažmeninės prekybos įmonių derybų įrankis. Jie teigia, jog žaislų gamintojams tvirtinama, kad nusipirkę vietą sąraše gaus didesnių užsakymų. Kartais užtikrinama, kad gamintojų prekės bus geriau matomos, jeigu jie sutiks savo prekes pardavinėti tik toje įmonėje. Į sąrašus įtraukiami tik tie žaislai, kuriuos parduoda sąrašą sudariusi įmonė.

Žaislai

Sąrašai – greitai auganti „Amazon“ reklamos verslo dalis. „Bloomberg“ peržiūrėtuose dokumentuose atskleidžiama, kad žaislus, elektronines ir buitines prekes reklamuojantys „Amazon“ sąrašai 2017 m. įmonei iš viso uždirbo 120 mln. JAV dolerių – maždaug 40 proc. daugiau, negu ankstesniais metais.

„Amazon“ išsiskiria tuo, kad už vietą savo žaislų puslapyje šventiniu laikotarpiu prašo daug didesnių sumų. Pasak „Bloomberg“ peržiūrėtų dokumentų, siaura reklaminė juostelė įmonės tinklalapyje lapkritį ir gruodį kainuoja 500 tūkst. JAV dolerių, o kitais metų mėnesiais – 150 tūkst. dolerių. Skelbimas žaislų puslapio viršuje švenčių laikotarpiu kainuoja 300 tūkst. dolerių per mėnesį, o likusią metų dalį – 75 tūkst. dolerių.

Panašios reklamos „Walmart“ žaislus reklamuojančiame tinklalapyje kainuoja 180 tūkst. JAV dolerių lapkritį ir 132 tūkst. JAV dolerių gruodį. Tačiau pasak „Comscore“, „Amazon“ puslapyje apsilanko maždaug dvigubai daugiau vartotojų, todėl aišku, kodėl kainos taip skiriasi.

Liepą vartotojų teises ginanti grupė „Public Citizen“ pateikė skundą Federalinės prekybos komisijai dėl kasmetinio išpardavimo „Prime Day“, kuriame teigė, jog įmonė nesistengia padėti klientams atskirti apmokėtų reklamų nuo tikrų rekomendacijų. Komisija skundą gavusi patvirtino. Pasak R. Weissman, kasmetinis žaislų sąrašas nerimą kelia dėl panašių priežasčių.

„Kai „Amazon“ išleidžia geriausių 100 žaislų sąrašą, – teigė jis, – klaidinga manyti, kad pirkėjai supras, jog tai ne „Amazon“ ekspertų sudarytas sąrašas, o paprasčiausia mokama skelbimų lenta.“