Farmacininkė įvardijo ilgaamžiškumui svarbius veiksnius
Kalbant apie ilgaamžiškumą, kuris yra labai madinga tema, nebus nepaminėti maisto papildai. Ne be reikalo – juk „žmonės ieško lengvų, greitų sprendimų, visi norėtų gražiau atrodyti, ilgiau gyventi, būti sveikesni iki pat senyvo amžiaus, tačiau ne visada nori investuoti savo laiko ir valios ir jėgų į tai, kas iš tikrųjų yra daug svarbesnis ir efektyvesnis dalykas negu maisto papildai“, Žinių radijo laidoje „Ekspertai pataria“ sakė klinikinių tyrimų srityje dirbanti farmacininkė, startuolio „Longeverse“ steigėja Eglė Pavydė.
Jei nekalbame apie inovacijas ir inovatyvius vaistus, didžiausią poveikį ilgaamžiškumui daro mūsų sveika gyvensena, t. y. keli kertiniai elementai, kaip antai, nuolatinis fizinis aktyvumas, tuomet miego kokybė – reikia užtikrinti, kad miegotume bent septynias valandas, ir kokybiškai, sveika mityba. Jei bent šiuos tris aspektus galėtume prisižiūrėti, E. Pavydės teigimu, jau stipriai, reikšmingai galėtume pailginti gyvenimo trukmę.
Vienas iš svarbių elementų būtų nerūkymas. Nes tai yra viena iš pagrindinių priežasčių, sukelianti Vakarų valstybėse mirtingumą labiausiai lemiančias ligas.
Pasak laidos pašnekovės, ilgaamžiškumo temoje dėl alkoholio kyla daug diskusijų.
„Mokslinėse publikacijose vieni sako, kad reikia visiškai jo atsisakyti, kiti sako, kad nedidelis alkoholio vartojimas, kai nėra piktnaudžiaujama, nepadauginama, kad jis nėra kenksmingas sveikatai. Tačiau reikia ilgalaikių studijų. Jų jau yra, bet jos vienos kitoms nepritaria. Tarkime, vienos randa geresnį efektą tiems žmonėms, kurie visai nevartoja alkoholio, kitos neranda statistiškai reikšmingo skirtumo tarp tų, kurie vartojo saikingai ir kokybišką alkoholį, tai galėtų būti vynas, versus tie, kuris apskritai nevartojo.
Bet rūkymas tikrai vienareikšmiškai sukelia ligų, nuo kurių daugiausiai žmonių miršta ir miršta gana ankstyvo amžiaus“, – akcentavo ekspertė.
Kaip maisto papildai tapo tokie madingi
Kyla klausimas, kodėl maisto papildai tapo neatsiejama daugelio kasdienos dalimi?
E. Pavydės manymu, yra du tai lemiantys veiksniai – pasiūla ir paklausa. Žinoma, nereikėtų manyti, kad maisto papildus vartoja tik tie, kurie tingi kitokiai būdais rūpintis sveikata. Vis dėlto paklausa yra, susikuria rinka. Maisto papildų reklama yra reguliuojama, bet „labai dažnu atveju maisto papildų gamintojai sau leidžia pasakyti daugiau, negu leidžia reguliuojančios institucijos. Čia prasideda žaidimas, balansavimas ant ribos“ – pvz., vartojamas teiginys „paremta moksliniais tyrimais“, o tie tyrimai – geriausiu atveju „tyrimai mėgintuvėlyje ar su pelėmis, bet tikrai ne klinikiniai tyrimai su žmonėmis“. Tad didelis klausimas, ar tie papildai bus veiksmingi žmonėms.
„Kai reklama būna per stipri, o žmonės ieško būdų, kaip sveikiau gyventi, taip ir susikuria labai sparčiai auganti maisto papildų rinka“, – teigė laidos pašnekovė.
Vaistai tiriami kruopščiau
Visų pirma, akcentavo tyrimų srityje dirbanti farmacininkė, reikia atskirti, kas yra vaistai, o kas yra maisto papildai": „Vaistai gydo arba yra skiriami ligų profilaktikai, maisto papildai papildo maistą.“
Anot E. Pavydės, kai kalbame apie ilgaamžiškumą ir maisto papildus, nereikia tikėtis stebuklų, vartojant tai, kas yra seniai mūsų rinkoje, kas yra seniai žinomos molekulės. Taip, tai gali turėti teigiamos įtakos sveikatai, jeigu organizmui trūksta kokių nors vitaminų, bet tai nebus esminis veiksnys, kuris nulems ilgaamžiškumą.
Nesitikėkite ilgaamžiškumo ir puikios sveikatos, saujomis vartodami papildus - tokia išvada nuskambėjo iš farmacininkės lūpų.
Vaistai – kas kita, jiems atliekami klinikiniai tyrimai: „Nuo mažos apimties, pirmos, antros fazės tyrimų, iki tada, kai pamatome, kad vaistas saugus, efektyvus didelės apimties trečios fazės tyrimų“.
Čia tiriamos įvairios molekulės, kurios galėtų prailginti gyvenimą, tikimasi proveržio tarp 10–30 metų. Ateina naujos technologijos – genų inžinerija, CRISPR technologija, prie kurios sukūrimo prisidėjo ir lietuvių mokslininkai. Pažadų yra, bet niekada nereikėtų manyti, kad maisto papildai ir vaistai yra lygiaverčiai, paaiškino tyrėja.
Kokiais reklamos teiginiais abejoti
E. Pavydė pataria visų pirma išsiaiškinti, ar jums iš tiesų reikia vartoti vienokius ar kitokius papildus. Ar reikia kokių nors vitaminų, galima sužinoti, atlikus kraujo tyrimus. Juo labiau, kad „vitaminų perdozavimas gali pasibaigti rimtomis sveikatos problemomis.
Tarkime, išsiaiškinote, kad reikia vartoti vienokius ar kitokius vitaminus ar mineralus. Kur tuomet jų ieškoti?
„Žiūrėkite, kad reklama būtų logiška, supraskite, ką maisto papildas, kuris papildo maistą, gali padaryti. Jeigu reklama sako, kad išgydys Alzheimerį arba osteoartritą, greičiausiai tai – per stiprūs teiginiai prie tokių produktų.
Kitas dalykas – reikėtų tikrinti informacijos šaltinius, kurie pateikiami toje reklamoje, nes dažnai bandoma sakyti, kad paremta moksliniais tyrimais. Reikėtų nepatingėti paspausti tas nuorodas ir pasižiūrėti, ar tikrai tie moksliniai tyrimai atlikti, ar jie atlikti su žmonėmis, ar apskritai atlikti su tuo produktu, apie kurį kalbama. Nes dažnai pati internete matau nuorodas, kurias paspaudi ir jos nuveda į kažkokią bendrinę informaciją ir su tuo produktu net nesusijusius straipsnius. Galbūt veiklioji medžiaga yra ta pati, bet visa kita – niekaip nesusiję su tuo reklamuojamu produktu“, – pasakojo apie papildų reklamos džiunglių vingrybes farmacininkė.
Rekomendavo draugė – ne argumentas, renkantis papildus
Tarkime, vitamino D, aiškino laidos pašnekovė, kurio mums visiems trūksta, perdozavimas gali sukelti vidurių užkietėjimą. Ypač kai jis skiriamas vaikams – dėl tos problemos gali tekti važiuoti į ligoninę su savo atžala.
Rekomenduojamos dozės prie vitaminų ar mineralų nurodomos ne veltui, „didesnės dozės tikrai gali sukelti nepageidaujamus reiškinius“ – į šią informaciją reikėtų gilintis.
Iš savo aplinkos E. Pavydė pastebi, kad žmonės dažnai ima vartoti papildus, nes rekomendavo draugė.
Suabejoti reikėtų ir tokiu atveju, jei papildai parduodami už neįtikėtinai mažą kainą. Nauji prekių ženklai, norėdami įsitvirtinti rinkoje, taiko nuolaidas, vis dėlto reikėtų pagalvokite, kokia produkto savikaina.
Kaip išsirinkti žuvų taukus
„Tikrai įrodyta, kad žuvų taukai turi teigiamą poveikį mūsų organizmui, imuniteto stiprinimui. Nesakyčiau – nevartokite, mes šeimoje irgi vartojame. Čia svarbiau atsirinkti, kokio prekės ženklo tuos papildus vartoti. <...> Čia svarbu, kad tai būtų patikimas prekės ženklas, kad jis būtų rinkoje ilgą laiką, kad nebūtų kažkas, kas ką tik atsirado, <...> gal greičiausiai net neturi gamyklos, daro užsakomąją gamybą iš kažkur, neaišku, kokios yra žaliavos tiems maisto papildams“, – minėjo E. Pavydė.
Kartais papildų tyrimai atskleidžia, kad papilduose net nėra veikliosios medžiagos, kuri nurodyta ant pakuotės – „žuvų taukus pakeičia analogiškai atrodančiais struktūriniais aliejais, kurie neturi jokio poveikio mūsų sveikatai“.
Visą „Žinių radijo“ laidą „Ekspertai pataria“ rasite čia: