Automobilių pramonė visame pasaulyje išgyvena sunkmetį. Viena po kitos dėl stringančių tiekimo grandinių ir lustų, nuo kurių itin priklausomi automobilių gamintojai, krizės Europoje užsidaro didžiosios gamyklos.
Kadangi į gatves visame pasaulyje patenka itin nedaug naujų modelių, dabar ta pati problema pasivijo ir naudotų automobilių rinką. Lietuvoje taip pat jaučiamos šios krizės pasekmės.
Remiantis „Regitros“ duomenimis, šių metų rugsėjį Lietuvos naujų lengvųjų automobilių (M1 ir N1) registravimas sumažėjo net 53 proc. iki 2 263 vnt. Prieš metus rugsėjį šalyje buvo įregistruoti 4 878 automobiliai.
Šių metų sausio-rugsėjo mėn. „Regitros“ duomenis palyginus su praėjusių metų atitinkamu laikotarpiu, matyti, jog šiemet tiek naujų, tiek naudotų lengvųjų automobilių įregistruota mažiau. Tokia tendencija pastebėta jau 2020 m., prasidėjus pandemijai.
Šiemet iki rugsėjo Lietuvoje registruota, t. y. įvežtų iš užsienio, beveik 29 tūkst. naujų lengvųjų automobilių, kai pernai tuo pačiu metu – 30,4 tūkst.
Naudotų šiemet įvežta 109,7 tūkst., pernai sausį-rugsėjį – 112,7 tūkst.
Duomenys rodo, kad rečiau keitėsi ir jau registruotų lengvųjų automobilių valdytojai. Jei pernai iki rugsėjo tokių buvo 157 tūkst., šiemet – 134 tūkst.
Naudotų automobilių sandorių sumažėjo apie 20 proc.
Automobilių pardavimo skelbimų portalo „Autoplius.lt“ vadovas Artūras Mizeras, kad situacija automobilių pramonėje – europinis reiškinys.
„Viskas labai susiję: tai, kas vyksta su naujais automobiliais, palaipsniui persikelia tiesiogiai arba netiesiogiai į naudotų automobilių rinką. Kas matoma Vakarų Europos šalyse, iš kurių didesnė dalis naudotų automobilių patenka pas mus: negalėdami greitai įsigyti norimo naujo automobilio, labai nemažai žmonių dairosi į apynaujus, taip sukeldami naudotų automobilių paklausą. Atitinkamai kyla ir automobilių kainos. Juos tampa sunkiau atsivežti į Lietuvą“, – pasakoja A. Mizeras.
Jis pastebi, kad lyginant su priešpandeminiu laikotarpiu, paklausa – kiek gyventojų nori atsinaujinti automobilį – yra padidėjusi. Tačiau rinkoje nėra tiek pasiūlymų, todėl sandorių įvyksta mažiau. Skaičiuojama, kad naudotų automobilių sandorių sumažėjo apie 15-20 proc. Tačiau pastebima, kad jie įvyksta greičiau nei anksčiau.
Pašnekovas atkreipia dėmesį, kad yra itin daug veiksnių, kurie mažina automobilių pasiūlą, didina jų kainą ir turi įtakos sandorių skaičiui.
„Dar prisideda ir dabartinis registracijos mokestis. Tik jam atsiradus, sumažėjo sandorių kiekiai seniausių ir pigiausių automobilių grupėje, nes kiekvieną kartą parduodant ir perkant, reikia mokėti mokestį. Atsiranda papildomas barjeras, kuris vėliau nuvilnija per visą autoparką: kas turi seniausią automobilį neperka naujesnio, atitinkamai tas neparduoda ir t. t.“, – vieną iš veiksnių paaiškina „Autoplius.lt“ vadovas.
Neišpildoma apie 30 proc. poreikio
Lietuvos autoverslininkų asociacijos vadovas Tomas Grabauskas sako, kad šiuo metu neišpildoma apie 30 proc. poreikio. Naujų automobilių kainos, kaip pastebi, paaugo apie 5-8 proc., o naudotų automobilių srautas – itin sumenkęs.
„Naudotų automobilių srautas, kuris praeina pro perpardavinėtojus, – labai mažas, ir kainos pakilusios. Daugybė automobilių net negrįžta. Kai yra išperkamoji veiklos nuoma pas bankus, dileriai privalo automobilį atpirkti po 4-5 metų. Tai netgi tokie negrįžta.
O naujų automobilių labai ilgėja terminai. Užsakinėjant pardavėjas gali sunkiai apibrėžti, kokia bus kaina tiekimo termino. Netgi gamintojai nusimetinėja atsakomybę, kad automobilį patieks, tarkim, po šešių mėnesių ir bus konkreti kaina. Ji bus tokia, kokia bus tuo metu“, – pasakoja T. Grabauskas.
Anot jo, problemos neaplenkia visų automobilių gamintojų. Naujo automobilio lietuviams tenka laukti pusmetį ar ilgiau,
„Su vadovais turėjau neseniai pokalbį. Gamyklos neprigamina apie 30 proc. paklausos. Žmogus, kuris užsisakė, o jo automobilis stovėjo kur nors uoste ar pas distributorių, jį atveš per savaitę ar dvi. O jei buvo konstruotas naujas gaminys su tam tikromis funkcijomis, tai jo gali labai daug laukti“, – pažymi jis.
Naujo automobilio tenka laukti 7-8 mėn.
Kalbėdamas apie naujų automobilių rinką A. Mizeras pažymi, kad praeitą ketvirtį, lyginant su praėjusių metų atitinkamu laikotarpiu, bendras parduotų naujų automobilių skaičius krito apie 30 proc. Tačiau jis pabrėžia, kad šių skaičių vienareikšmiškai vertinti negalima, nes dėl sudėtingos situacijos itin sumenko reeksporto veikla.
„Mūsų rinka tuo išsiskiria – yra keletas įmonių, kurios registruoja naujus automobilius Lietuvoje, bet jie išvažiuoja į Europą, nes komerciškai taip apsimokėdavo labiau pardavinėti. Kadangi visur jų trūksta, tai daryti tampa sunkiau. Tai atmetus, žiūrint į tuos tikruosius pardavimus Lietuvoje, vietinėje rinkoje, matome netgi šiokį tokį augimą, lyginant su praėjusiais metais“, – sako pašnekovas.
Nors naujų automobilių paklausa ir pardavimai ganėtinai stabilūs, tačiau žmonėms, kurie nori įsigyti naują automobilį, tenka vis ilgiau palaukti. Anot jo, šiuo metu naujo automobilio gali tekti palaukti 7-8 mėnesius.
„Anksčiau, jei norėdavai greitai per kelias savaites įsigyti automobilį, gamintojai-pardavėjai nemažai iš anksto pagamintų automobilių laikydavo sandėliuose, ir jei neturi itin specifinių poreikių, galėdavai rinktis. Dabar tie sandėliai tušti, ir tenka didesnei daliai palaukti“, – pažymi A. Mizeras.
Vertindamas naujų automobilių kainas pagal lizingo duomenis, vidutinė naujo automobilio kaina šių metų pusmetį buvo pakilusi iki 31,2 tūkst. eurų, o pernai siekė 28 tūkst. eurų, užpernai – 27 tūkst. eurų, 2018 metais – 26,5 tūkst. eurų.
Labiausiai brango seniausi automobiliai
Kalbėdamas apie senesnius automobilius „Autoplius.lt“ vadovas pažymi, kad šiuo metu rinkoje labiausiai trūksta 5-10 metų ir naujesnių automobilių, taip pat pačioje seniausioje grupėje – jų savininkai linkę juos paturėti ilgiau. Šioje amžiaus grupėje pastebimas ir didžiausias kainų šuolis.
Visgi visose naudotų automobilių amžiaus kategorijose pastebimas kainų augimas. Vidutinio amžiaus grupėje (1-10 m.) fiksuojamas apie 14 proc. metinis augimas. Jei 2019 m. trečią ketvirtį, priešpandeminiu metu, visų naudotų automobilių vidutinė sandorio vertė būdavo apie 4,5 tūkst. eurų, dabar – beveik 6 tūkst. eurų.
Prasidėjo gerų naudotų automobilių medžioklė
„Inchcape Lietuva“ naudotų automobilių verslo vystymo Lietuvoje vadovė Augustina Černiauskaitė sako, kad įmonė koronaviruso pandemijos poveikį pajuto ypač stipriai. Prieš dvejus metus „Inchcape Certified“ sandėliuose visuomet rikiuodavosi apie 200 parduoti paruoštų automobilių ir, prireikus, nesudėtinga buvo papildomai įsigyti dar 40 ar 50. Tačiau tokios prabangos esą seniai nebeliko, o prekybininkams tampa vis sudėtingiau užtikrinti naudotų automobilių pasiūlą.
„Užsidarė netgi JAV: iš čia pas mus nebeatkeliauja tiek transporto priemonių kiek anksčiau. Natūralu, kad apynaujų automobilių, kurie įprastai parduodami pasibaigus lizingo sutartims, paklausa smarkiai išaugusi. Tai pastebima ne tik pas mus, bet ir visoje Europoje, o svarbiausia, kad padidėjus paklausai žymiai pašoko ir kainos“, – pastebi įmonės atstovė.
A. Černiauskaitė pasakoja, kad dėl ribotos pasiūlos pasitaiko netgi tokių kuriozinių atvejų, kai 2017 m. pagamintas automobilis dabar kainuoja tiek pat, kiek kainavo pirmajam pirkėjui. Pašnekovės teigimu, mažiau vartotojų dabar renkasi iš anksto sukomplektuotas naujas transporto priemones, nes dažnai jų įranga – labai kukli.
„Iki penkerių metų senumo automobiliai buvo komplektuojami geriau, todėl jei dabar pavyksta rasti tokį parduoti, o ypač – geros techninės būklės ir su nedidele rida – tai aukso vertės radinys. Prasidėjo tikra gerų naudotų automobilių medžioklė“, – kalba naudotų automobilių verslo vystymo vadovė.
Anot jos, sumenko ir naudotų automobilių, kurie patekdavo į rinką po eksploatacijos įmonėse, srautas. Dažnesni atvejai, kai įmonės metams ar dvejiems papildomai pratęsia lizingo sutartis.
Ar geras metas pirkti ir parduoti automobilį?
Pasak Autoverslininkų asociacijos vadovo, tikimasi, kad automobilių pramonėje po pusmečio atsiras daugiau aiškumo. Bet tai esą nereiškia, kad sugrįšime į buvusį lygį.
„Gali būti, kad įsivyraus tendencija – užsisakote automobilį už kainą X, bet ji gali laviruoti apie 10 proc.“, – pavyzdį pateikia T. Grabauskas.
Pirkėjams šiuo metu jis pataria atkreipti dėmesį į laiką: „Jeigu dabar kažkas nori automobilio, tai siūlyčiau labiau kreipti dėmesį – kada. Jei dabar jo reikia, norėtų mėnesį-du palaukti, nes dažniausiai tiek viskas ir trunka, ką randa, tą turėtų pirkti. Būna daug tokių skambučių: „Man atveža po kelių mėnesių, gal galima nuolaidą gauti?“ Viskas, nuolaidos nebedalinamos. Nebėra automobilių, tas pats ir su dėvėtais. Teko girdėti, kad ir turguje yra problemų, nes tiesiog nėra iš kur jų gauti, o pas pardavėjus net atperkamieji nesugrįžta.“
Anot A. Mizero, dabar itin patrauklus metas parduoti automobilį.
„Jei įprastai automobiliai nuvertėja, tai visoje Europoje fiksuojama tokia unikali situacija, kad per praėjusius metus kainos praktiškai išlaikytos“, – pažymi jis.