„Swedbank“ užsakymu atlikta apklausa rodo, kad dėl rekordinių degalų kainų pergalvoti maršrutą arba ieškoti alternatyvų automobiliui yra priversti 4 iš 5 Lietuvos vairuotojų.
„Vaistas nuo aukštų kainų yra aukštos kainos, nes jos priverčia žmones pakeisti savo įpročius. Matome, kad šitas mechanizmas veikia“, – sako „Swedbank“ ekonomistas Vytenis Šimkus.
Daugiau nei trečdalis apklaustųjų ketina išvis atsisakyti nebūtinų kelionių. Dar beveik tiek pat tikina besistengiantys vairuoti taupiau, pavyzdžiui, automagistralėje neviršyti 90 km per valandą greičio, kai sunaudojamų degalų sąnaudos optimalios.
Kas penktas vairuotojas sako persėdęs ant dviračio arba paspirtuko, kiek mažiau ketina pradėti naudotis viešuoju transportu. Tiesa, keisti automobilį į ekonomiškesnį planuoja tik 5 proc. apklaustųjų.
Lietuvos energetikos agentūra (LEA) analizuoja Baltijos šalių, Lenkijos ir Vokietijos degalų kainų pokyčius. Pastarąsias dvi savaites benzinas toliau brango, labiausiai – Lenkijoje, net 14 centų.
„Toliau 11 euro centų augo Estijoje ir Lietuvoje. Vokietijoje augo mažiausiai, apie 6 euro centus“, – sako agentūros patarėja Agnė Bagočiutė.
Kol dyzelino kaina kitose šalyse šiek tiek mažėjo, Lietuvoje litras kainuoja tiek pat – vidutiniškai 1,77 Eur.
„Nuo metų pradžios stebima tendencija ir ji nekinta, kad tarp Baltijos šalių Lietuvoje kainos – tiek benzino, tiek dyzelino – išlieka mažiausios“, – sako A. Bagočiutė.
Baltarusijai pratęsus bevizį režimą Lietuvai ir Latvijai dalis gyventojų pripažįsta esant progai važiuojantys degalų prisipilti ten. Litras degalų Baltarusijoje nekainuoja nė 1 Eur.
Per metus pastebimai išaugusios degalų kainos pakoregavo ir vežėjų įpročius. Pastarieji bakus stengiasi prisipildyti Vakaruose.
„Tarptautinių pervežimų vežėjams dabar yra pigiau netgi pirkti kurą Prancūzijoje. Jeigu žiūrėtume paskutinę kainą, ką moka vežėjas, tai šiandien Prancūzijoje litras yra 1,3 Eur, o Lietuvoje 1,4 Eur“, – sako Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius Zenonas Buivydas.
Ar kainos Lietuvos degalinių švieslentėse jau pasiekė piką, neaišku.
„Yra tam tikrų problemų su kuro perdirbimo gamyklomis. Ypač didelė įtampa yra dyzelino perdirbimo sektoriuje. Ko gero, labai greitai tikėtis degalų atpigimo neverta“, – sako „Swedbank“ ekonomistas V. Šimkus.
„Visose kitose šalyse, išskyrus Vokietiją, kaip tik gegužės 23-ia buvo ta pikinė“, – komentuoja LEA patarėja A. Bagočiutė.
Seimo Energetikos ir darnios plėtros komisija kiek anksčiau siūlė mažinti akcizą degalams, tačiau dabar šios minties atsisako.
„Šiandien matome pavyzdį, kaip Anglijoje pasimažino akcizus, bet kuro kainos šoktelėjo, tai reiškia, sakykime, pelningumai išaugo“, – sako komisijos pirmininkas Justinas Urbanavičius.
Politikai kol kas neturi pasiūlymų, kaip palengvinti gyventojams išaugusių kainų naštą. Ekonomistai savo ruožtu sako, kad aukštų atvejų kainų jau yra buvę.
„2008 metais buvo panašios degalų kainos, kai atlyginimai buvo perpus mažesni ir tada žmonės irgi kažkaip rado resursų“, – sakė V. Šimkus.
Prognozuojama, kad panašios degalų kainos laikysis bent metus.
Čia galite pažiūrėti LNK video: