„Lietuvos transporto ir logistikos sektorius pajuto neigiamas Mobilumo paketo pasekmes – dėl vilkikų vairuotojų trūkumo šalies įmonės negali užtikrinti reikiamos pervežimo paslaugų pasiūlos verslo klientams užsienyje, dėl to sumažėjo kelių transportu vežamų krovinių apimtis paslaugų eksporto rinkose“, – rašoma organizacijos pranešime spaudai.
Jame teikiamais Statistikos departamento duomenimis, pirmąjį 2022 m. pusmetį krovinių apyvarta kelių transportu mažėjo 9,3 proc. iki 28,45 mlrd. tonkilometrių. Pabrėžiama, kad tai pirmasis pirmojo pusmečio rinkos smukimas nuo 2015 metų, kuomet krovinių apyvarta kelių transportu sumažėjo 11,1 proc.
Apyvartos kritimas fiksuotas visose vežimų rūšyse kelių transportu: tarptautinio transporto – 8,8 proc., kabotažo – net 17,8 proc.
TTLA generalinis sekretorius Povilas Drižas pranešime teigia, kad krovinių vežimo kelių transportu rinka Lietuvoje traukiasi, nors paklausa Europoje toliau auga.
Tai esą ženklas, kad Lietuvos vežėjų turėtą transporto paslaugų eksporto dalį perima kitų šalių vežėjai, kuriems lengviau pasiekiama ES krovinių rinka bei veikia palankesnės sąlygos įdarbinti vairuotojus iš trečiųjų šalių.
Anot P. Drižo, pavyzdžiui, Lenkija taip pat susiduria su vairuotojų trūkumo iššūkiais, tačiau per pirmąjį šių metų pusmetį sugebėjo išlaikyti stabilius krovinių vežimo kelių transportu rodiklius. Jo teigimu, mūsų kaimyninės valstybės verslas naudojasi supaprastintomis konsulinėmis procedūromis įdarbinant darbuotojus iš trečiųjų šalių. Darbuotojai migrantai sudaro apie ketvirtadalį vairuotojų darbo jėgos Europoje.
Anot TTLA vadovo, Lietuva keletą pastarųjų metų demonstravo vieną sparčiausių augimo tempų ES krovinių rinkoje, sugebėdama įsitvirtinti tarp trijų daugiausiai tarptautinių krovinių gabenančių ES valstybių narių. Šis rezultatas didele dalimi pasiektas spartinant vairuotojų iš užsienio pritraukimą.
„Konkurencinėje kovoje laimi valstybės, randančios greitus sprendimus ir gebančios lanksčiai prisitaikyti prie esamų sąlygų, kurias diktuoja sudėtinga geopolitinė ir ekonominė situacija. Lietuva, šiuo atveju, tik praranda“, - sako P. Drižas.
Pasak TTLA, Dėl Rusijos pradėto karo Ukrainoje Lietuvos įmones paliko apie 12 tūkst. ukrainiečių vairuotojų. Taip pat užsivėrė galimybės įdarbinti vairuotojus iš Baltarusijos. Darbo jėgos praradimai ypač skaudžiai atsiliepė įsigaliojus Mobilumo paketo reikalavimams dėl reguliaraus vairuotojų ir vilkikų grąžinimo – siekdamos išlaikyti esamas vežimų apimtis įmonės susidūrė su bent 1,5 karto didesniu vairuotojų poreikiu.
Pranešime minimais rinkos tyrimų bendrovės „Research and Markets“ duomenimis, Europos krovinių gabenimo keliais rinka 2021 metais augo 9,4 proc., o 2022 metais prognozuojamas 4,9 proc. augimas.