Tai labai svarbus ir jautrus periodas kiekvieno naujo darbuotojo gyvenime, neretai lydimas nerimo ir nusivylimo. (Įvairių šaltinių teigimu, pirmaisiais mėnesiais išeiti iš darbo nutaria nuo 20 proc. iki 45 proc. naujų darbuotojų). Didesnės įmonės dažniausiai turi naujokų įvedimo programas, bet jei jūsų organizacija jos neturi arba ji tik formali, patys galite pasirūpinti, kad adaptacinis laikotarpis būtų sėkmingas.
Vienas svarbiausių dalykų yra atvira, nuolatinė, nuosekli komunikacija su tiesioginiu vadovu. Tikėtina, kad jau per darbo pokalbį paaiškės, ko iš jūsų tikimasi per pirmuosius mėnesius, kokie tikslai bus iškelti, kas vertins jūsų darbą ir pagal kokius kriterijus, tačiau, jei tai nebuvo aptarta, rodykite iniciatyvą ir nepalikite neaiškumų. Pasitikrinkite, ar jums suprantamos užduotys ir ilgalaikiai bei trumpalaikiai tikslai? Ar aiškūs terminai? Kas gali jums padėti ir atsakyti į klausimus, jei tokių kils? Itin svarbu suprasti, ko iš jūsų tikimasi, kokia yra jūsų atsakomybės sritis ir kur rasite reikiamą informaciją. Aptarkite ir savo lūkesčius bendradarbiavimui, pvz., kaip dažnai jums bus suteikiamas grįžtamasis ryšys.
Kita svarbi užduotis – prisitaikyti (atrasti savo vietą) naujoje komandoje: susipažinti ir suprasti, kokios yra kolegų veiklos sritys. Jei tai nėra suplanuota, paprašykite vadovo, kad jus pristatytų komandai, paaiškintų, kaip vyksta komunikacija skyriuje, padėtų perprasti įmonės struktūrą, paaiškintų, kokių nerašytų taisyklių ar tradicijų laikomasi kolektyve.
Idealu, jei turite galimybę perimti darbus iš darbuotojo, kurį keičiate, – prašykite, kad informacija būtų perduota raštu, ypač svarbūs partnerių kontaktai, ataskaitos ir dokumentai, prisijungimai. Prašykite pakomentuoti kiekvieną punktą. Jei perduodančio darbuotojo nebėra, prašykite vadovo, kad jis ar kitas kolega jumis pasirūpintų, klauskite, galbūt įmonėje veikia mentorystės programa. Jei mentorių nėra – paklauskite, kas galėtų jus „pagloboti“. Išsiaiškinkite, kuriuos jūsų pozicijai aktualius vidaus dokumentus reikėtų perskaityti. Vis dar pasitaiko praktika nukreipti naujoką savarankiškai ieškoti informacijos dokumentų sistemose – jei reikalingos informacijos greitai nerandate ar net nežinote, ko ieškoti, prašykite pagalbos – tai gera proga susipažinti su kolegomis.
Turėkite omenyje, kad gana greitai reikės parodyti pirmus rezultatus – priklausomai nuo įmonės veiklos sferos, jų gali tikėtis jau po pirmų savaičių. Šią adaptacijos dalį aptarkite ypač atsakingai, kuo daugiau klausinėkite ir pasistenkite blaiviai įvertinti terminus, neleiskite naujoko optimizmui aptemdyti proto – juk patirti perdegimą įmanoma ir pirmaisiais mėnesiais. Jei savarankiškai sunku įvertinti darbo apimtis, pasidomėkite, per kokį laikotarpį šias užduotis atlikdavo buvę darbuotojai, ir savo veiklą planuokite su atsarga, juk esate naujokas(-ė). Svarbiausia: nebijokite klausti, klysti ir prašyti pagalbos!