Pirmas tyrimas

Ar pareigų pavadinimas su moteriška galūne paskatina moteris susidomėti darbo skelbimu?

Vykdant pirmąjį tyrimą, buvo atrinktos dvi laisvos pozicijos skirtingose įmonėse, į kurias norėta ieškoti darbuotojų: viena buvo labiau techninės krypties, kita – labiau vadybinė. Buvo parengti identiški reklaminiai skydeliai kiekvienai pozicijai, kurių vienintelis skirtumas buvo pirma nurodyta skirtingos giminės galūnė. Skydeliai buvo publikuoti ir reklamuoti „Facebook“ socialiniame tinkle, o po kelių savaičių buvo vertinama, kaip skiriasi moterų ir vyrų elgsena, reaguojant į tokius darbo skelbimus.

Sulaukėme rezultatų, kurie rodo, kad moterys labiau susidomėjo, reagavo ir ant skelbimo skydelio paspaudė, kai pareigų galūnė buvo moteriška, o vyrai – kai vyriška. Svarbu paminėti ir tai, kad skelbimą „Facebook“ algoritmas daugiausia rodo tai grupei žmonių, kuri pradeda į jį labiau reaguoti.

Į techninės srities poziciją 70 proc. visų kartų skelbimas su vyriška galūne buvo parodytas vyrams, ir procentiškai tiek pat vyrų ant jo paspaudė. Identiškas skelbimas su moteriška galūne 50 proc. visų kartų buvo parodytas moterims ir 58 proc. iš visų paspaudusiųjų buvo moterys. Tačiau tarp visų kandidatavusių asmenų moterys tesudarė 24 proc.

Skelbimas į vadybinės krypties poziciją su vyriška galūne buvo 64 proc. kartų parodytas vyrams ir net 70 proc. vyrų paspaudė ant vyriško darbo skelbimo. Ir visiškai atvirkščiai su moterišku skelbimu – moteriškas skelbimas 68 proc. kartų parodytas moterims ir net 75 proc. moterų jį paspaudė. Tarp visų kandidatavusių asmenų moterys sudarė 70 proc.

Akivaizdu, kad moterų dėmesį pritraukti geriau sekėsi su vadybinės krypties pozicijos skelbimu. Tačiau bendra tendencija rodo, kad moteriškos giminės pareigų pavadinimo galūnė atkreipia moterų dėmesį net ir darbo skelbimuose į technines pozicijas – tai naudinga įžvalga, norintiems padidinti moterų susidomėjimą viena ar kita pozicija, kai naudojamasi socialinių tinklų platforma.

Vis dėlto vertinant tolesnį etapą – apsisprendimą kandidatuoti – skelbimų formuluotės įtaka nebuvo pastebėta. Nusprendusiųjų eiti toliau, t. y. kandidatuoti, lyties proporcija buvo tokia pati tiek naudojant moterišką, tiek vyrišką giminę tos pačios pareigybės skelbime.

Antras tyrimas

Kuriose srityse moterų kandidatavo daugiausia?

2022-ųjų pabaigoje visuose organizacijos darbo skelbimuose pradėjome pareigų pavadinimus rašyti kiek kitaip – pradėjome ieškoti nebe, kaip buvo anksčiau, projektų vadovo (-ės), o projektų vadovės (-o). Gavę 3 mėn. bandymo laikotarpio duomenis, palyginome juos su ankstesniais atrankų duomenimis. Pastebėjome, kad bendra moterų ir vyrų proporcija atrankose išliko stabili – tiek laikotarpiu prieš giminės pakeitimą skelbimuose, tiek po šio pakeitimo įmonės atrankose vidutiniškai dalyvavo apie 45 proc. moterų.

Vis dėlto svarbu tai, kad bandymo laikotarpiu tose srityse, kurios sudaro didžiausią svorį darbo skelbimuose, kiek dažniau ieškota darbuotojų tradiciškai vyrų dominuojamoms ir mažiau – moterų dominuojamoms darbo pozicijoms. Konkrečiai bandymo laikotarpiu didesnę nei įprastai atrankų dalį užėmė inžinerinės krypties pozicijos, o atrankų dalis klientų aptarnavimo srityje susitraukė.

Dėl tokio skelbiamų atrankų persiskirstymo buvo galima tikėtis, kad moterų dalis atrankose bandymo laikotarpiu proporcingai susitrauks, tačiau ji išliko stabili.

Žvelgiant į atskiras darbo sritis matyti, kad bandymo metu kai kur moterų dalis buvo žymiai didesnė nei įprastai. Padidėjo moterų dalis atrankose į kokybės užtikrinimo, vadovų (skyrių, komandų, grupių), projektų valdymo, pirkimų, administracines pozicijas.

Vis dėlto tokiose tradiciškai vyrų dominuojamose srityse kaip inžinerija ir IT, net ir pakeitus pareigybes skelbimuose į moterišką giminę, moterų proporcija atrankose išliko maža. O tarp kandidatuojančiųjų į teisės srities pozicijas bandymo laikotarpiu moterų buvo netgi mažiau nei įprastai.

Vyrų dominuojamose srityse galūnę pakeisti nepakanka

Atrankos yra labai dinamiškas procesas, formuojamas daugybės veiksnių. Atlikti trumpalaikiai tyrimai kol kas pateikia tik pradines įžvalgas apie giminės pakeitimo darbo skelbimuose reikšmę ir iškelia daug tolesnių tyrimo klausimų. Vis dėlto išryškėję skirtumai tarp darbo sričių primena, kad moterų dalis atrankose priklauso ne tik nuo tokių „minkštųjų“ skatinimo priemonių kaip pareigybių galūnės darbo skelbimuose, bet ypač – nuo sudėtingų struktūrinių veiksnių, pavyzdžiui, konkrečios srities darbuotojų pasiūlos darbo rinkoje.

Tokiose srityse kaip inžinerija ir IT kol kas ypač sudėtinga pritraukti daugiau moterų į atrankas, nes ir darbo rinkoje dominuoja darbuotojai vyrai. Tuo metu tokiose srityse kaip vadyba ar administravimas, kur moterų darbo rinkoje yra daugiau ar panašiai kaip vyrų, apčiuopiamų rezultatų pritraukiant moteris gali duoti ir tokios „minkštosios“ priemonės kaip darbo skelbimo formuluotės.

Svarbu tai, kad moterų proporcija strategiškai svarbiose įmonei atrankose (pvz., ieškant aukščiausio lygio vadovių) pradėjo augti anksčiau, nei buvo pakeistos formuluotės darbo skelbimuose. Maždaug 2022-ųjų antroje pusėje bendros moterų proporcijos atrankose mažėjimą keitė augimas, kas leidžia tikėtis, kad bendros organizacijos pastangos pritraukti daugiau moterų kandidačių duoda laukiamą rezultatą. Metų pabaigoje pakeistos skelbimų formuluotės toliau stiprino organizacijos pastangas pritraukti daugiau moterų.

Apibendrinimas

Iš tyrimų pamatėme, kad pareigų pavadinimo galūnės pakeitimas iš principo veikia pirminiame kandidatų pritraukimo etape, nes paskatina moteris dažniau paspausti ant darbo skelbimo, pasidomėti atvira pozicija. Kai kurios atrankose dalyvavusios moterys net darbo pokalbių metu pabrėžė, kad moteriškos giminės galūnė sudomino ir motyvavo kandidatuoti. Tačiau galūnė nėra visagalė, nes jei konkrečioje profesinėje srityje moterų mažai, ši priemonė pati savaime nebus pajėgi padidinti moterų kandidačių skaičiaus, todėl pastangos turi būti platesnės.

Savo pastangas kreipiame į jaunosios kartos švietimą, lankome mokyklas ir populiariname energetikos sritį kaip perspektyvų ateities karjeros pasirinkimą, skiriame stipendijas inžinerijos studentėms ir studentams, vidinėse kvalifikacijos kėlimo IT srityje programose išlaikome lyčių balansą, kelerius metus mentorystės programomis skatinome moterų karjerą IT ir inžinerijos srityse. Svarbu keisti ir energetikos sektorių persekiojantį stereotipą, kad energetika yra vyriškas užsiėmimas, todėl artimiausiu metu dirbsime ir ties tuo.

Būtina toliau stebėti atrankų situaciją, rinkti patikimus duomenis ir aiškintis, kur susidaro „butelio kakleliai“ siekiant lyčių balanso. Iniciatyvą tęsime toliau, derindami skirtingus veiksmus ir stebėdami jų poveikį.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį. Daugiau informacijos Taisyklėse ir info@delfi.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (3)