Ekspertė pristato priemones, kaip vadovai galėtų padėti savo darbuotojams atrasti prasmę darbe ir kaip tai padaryti gali patys darbuotojai.
Kaip ieškoti prasmės?
Remiantis „Harvard Business Review“ 2019m. publikuotu straipsniu „Why Are We Here?“, prasmės pajautimas darbe yra naudingas ne tik patiems darbuotojams, bet ir verslui: JAV atlikta 12 000 darbuotojų apklausa parodė, jog tie, kurie jautė savo darbo prasmę, buvo 1,7 karto labiau patenkinti darbu, 1,4 karto labiau įsitraukę ir daugiau nei tris kartus mažiau linkę išeiti iš darbo.
Organizacijų psichologės teigimu, siekiant asmeninio pasitenkinimo darbu, motyvacijos ir įkvėpimo darbe, savo veikloje nuolat ieškoti prasmės pirmiausia galėtų pats darbuotojas.
„Pirmiausia, įsivardinkite projektus, konkrečias užduotis, kurios jums patinka, ir atsakykite sau, kas jose yra prasminga, kokią problemą sprendžiate šia užduotimi. Taip pat galite užduoti sau klausimą: o kokia mano veiklos ar profesijos prasmė? Pavyzdžiui, jei aš esu vairuotojas, galbūt dėl mano darbo vaikai kiekvieną dieną gali valgyti vaisius“, – apsvarstyti siūlo L. Preikšienė ir pastebi, jog dėmesį verta sutelkti ne tik į darbo rezultatus, bet ir santykius, o prasmės pojūtį visuomet gali suteikti ir pagalba kolegai.
Jei užduotis neprasminga
L. Preikšienė atkreipia dėmesį, jog daug dalykų darome iš inercijos, todėl kartais verta sustoti ir atsakyti sau į klausimą, ar tikrai tam tikri darbai vis dar reikalingi?
„Bent kartą į mėnesį vienas ar su komanda skirkite 10–15 minučių pagalvoti, ko galite nebedaryti. Jei užduotis atrodo neprasminga, galbūt jos galite atsisakyti? Tikėtina, jog taip „atkris“ bent kelios jų. Jei visgi nedaryti negalite, tačiau prasmės taip pat matote nedaug, tuomet galite pasvarstyti, o kam kitam tai kuria vertę ir kokią?“, – pataria ekspertė ir priduria, jog užduotis prasminga gali atrodyti nebūtinai tuomet, kai naudinga asmeniškai jums.
Pradėti reikia nuo klausimų
Įprasminti veiklą darbuotojams padėti gali ir vadovai, tačiau prieš tai, anot L. Preikšienės, jiems vertėtų atsakyti į kelis klausimus.
„Sakoma, jog norint stiprinti organizaciją, svarbu pradėti nuo klausimų kodėl, kaip ir ką darome ar darysime – būtent tokia tvarka, nes prasmėje yra energija. Net jei kasdienybėje, susidūrus su kliūtimis, motyvacija nukrenta, veiklos prasmė lengviau padeda atstatyti motyvaciją. Svarbu žinoti ir tai, kokia jūsų organizacijos egzistavimo priežastis, kokią vertę suteikiate savo klientams ir kodėl jūsų įmonė yra išskirtinai pajėgi tai suteikti?“, – siūlo ekspertė.
Kaip didinti darbuotojų įsitraukimą ir motyvaciją?
Anot L. Preikšienės, vienas svarbiausių darbo įprasminimo rezultatų – didesnis įsitraukimas, motyvacija ir įkvėpimas.
„Nors žmones motyvuoja skirtingi dalykai, prasmės pajautimas yra universalus – darbuotojai nenori daryti to, kas atrodo neprasminga. Jei vadovai darbuotojams ištransliuos konkrečių užduočių prasmę, išsakys kontekstą bei pateiks grįžtamąjį ryšį, ją atlikus tai gali padėti didinant motyvaciją“, – pažymi ekspertė.
Kalbant apie įsitraukimą, jį didinti padeda įmonės strateginių prioritetų ištransliavimas, tikslų „nukaskadavimas“ bei socialinė veikla, tačiau kalbant apie pastarąją, svarbu atrasti tai, kas išties reikšminga jūsų darbuotojams. „Jei komanda surinko šiukšles įmonės teritorijoje, o įsitraukimas nepadidėjo, tikėtina, pasirinkote ne tą veiklą, kurioje prasmę mato jūsų darbuotojai“, – pateikia pavyzdį L. Preikšienė.
Ugdymo partnerė apibendrina, kad motyvuoti ir įsitraukę darbuotojai padės organizacijai klestėti, tačiau tam jie turi savo darbe jausti prasmę: „Jei darbuotojai nežino, kodėl ir ką jie daro, tikėtina, darbo rezultatai nedžiugins nei vadovų, nei jų pačių, o padėti savo kolektyvui suprasti „kodėl“, vadovai galės tik tuomet, kai šį atsakymą žinos patys.“