Nuo karjeros faktų analizės prie potencialo vertinimo
„Organizacijoms teks mokytis vertinti kandidatus pagal jų potencialą atlikti pareigas, o ne pagal patirtį ant popieriaus. Kitaip tariant, didžiausias dėmesys šiandien turėtų būti skiriamas kandidatų potencialui įvertinti, o ne sausiems karjeros faktams ar tokiems dažnai didžiausią svertą turintiems kriterijams kaip ne mažesnė nei X metų patirtis, konkrečios baigtos studijos, vadovavimo patirtis tam tikro dydžio komandai ar panašiai. Kitaip tariant, vykdant atrankas, karjeros faktų analizę turi keisti potencialo panaudojimo perspektyva“, – sako D. Mikalauskė.
Didžiausia stiprybė – noras tobulėti
Pasaulio žmogiškųjų išteklių valdymo platformos „Deel“ plėtros vadovė Baltijos, Vidurio ir Rytų Europos regione Liina Laas sako, kad šiandien vis svarbesnės yra vadinamosios minkštosios kompetencijos, tokios kaip analitinis mąstymas, kūrybiškumas, lankstumas, smalsumas ir noras mokytis, gebėjimas prisiimti atsakomybę. Šių asmeninių savybių svarba ypač išryškėja nuotolinio darbo sąlygomis.
Su tuo sutinka D. Mikalauskė ir pateikia pavyzdį: „Dažnai darbdaviai tarp reikalavimų įrašo būtinybę išmanyti tam tikrą sistemą ar programą. Bet ar tikrai kandidatas neišmoktų su ja dirbti jau įsidarbinęs bendrovėje? Be abejo, pavyzdžiui, buhalteris, turėdamas darbo su konkrečia įmonėje naudojama sistema patirties, greičiau perprastų organizacijos procesus. Visgi galbūt kandidatui yra tekę dirbti su kitomis panašiomis platformomis ir problemų įvaldyti naują nebūtų, tačiau dėl skelbime įvardytos konkrečios programos įmonės darbo pasiūlymą jis paprasčiausiai praleistų. Tad šiuos dalykus reikėtų gerai pasverti.“
Žinutė darbdaviams: akcentuokite galimybes, o ne reikalavimus
D. Mikalauskė pabrėžia, kad vien tik kandidato CV ir standartinio darbo pokalbio, siekiant įvertinti kandidato kompetencijas ir tinkamumą darbui, šiandien gali nepakakti, dėl to darbdaviams verta pasitelkti ir papildomas priemones. Pavyzdžiui, tiksliau įvertinti įvairius kandidato gebėjimus gali padėti specialūs gabumų testai. Jie leidžia geriau prognozuoti darbuotojo galimybes susitvarkyti su vienomis ar kitomis jam teksiančiomis užduotimis.
Anot personalo ekspertės, vykdant darbuotojų samdą įmonėms visuomet reikėtų atsakyti sau į klausimą, kokios darbuotojo kompetencijos yra esminės ir būtinos nuo pat pradžių, o kurias galima išsiugdyti. Taip pat svarbu įsivertinti, ar tam tikrą specialistą finansiniu požiūriu verčiau ugdytis įmonės viduje, ar geriau rinkoje ieškoti reikiamų įgūdžių jau turinčių, tačiau brangesnių ir sunkiau surandamų specialistų.
Žinutė darbuotojams: silpnybes pateikite pozityvioje šviesoje
L. Laas tvirtina, kad ne tik darbdaviai, ieškodami darbuotojų, turėtų būti lankstesni, bet ir patys darbuotojai nebijoti pripažinti galimų savo silpnybių ar tam tikrų kompetencijų spragų ir siekti pademonstruoti pasiryžimą jas užpildyti.
L. Laas teigimu, net ir tam tikras silpnybes reikėtų stengtis pateikti pozityvioje šviesoje. Pavyzdžiui, jei kandidatas žino, kad jam nedrąsu kalbėti viešumoje, verta šią silpnybę pateikti kaip siekį tobulėti – „stengiuosi gerinti savo viešojo kalbėjimo įgūdžius, nes anksčiau šioje srityje jausdavausi neužtikrintai“. Žinoma, su sąlyga, kad siekis tobulėti yra nuoširdus. Anot L. Laas, su darbdavio atstovais galima iš karto aptarti ir konkrečius žingsnius, kurių bus imamasi siekiant tam tikras silpnybes pašalinti ir įgyti naujų įgūdžių.
„Nė vienas nesame tobulas – tai turėtų suprasti tiek kandidatai, tiek darbdaviai. Tik bendradarbiaujant, drauge siekiant eiti augimo keliu, demonstruojant lankstumą ir atvirumą pasiekiama didžiausia abipusė nauda“, – įsitikinusi L. Laas.
**
Šis straipsnis yra specialaus „Delfi Karjera“ projekto ciklo „HR žvilgsnis“ dalis. Ankstesnį ciklo tekstą rasite ČIA. Ciklas skirtas perteikti personalo vadovų, žmogiškųjų išteklių specialistų įžvalgas dėl gerovės darbuotojams sukūrimo ir patarimus, kurie gali praversti ieškant darbo ar keliant kvalifikaciją.