Ne be reikalo sakoma, kad medalis turi dvi puses. Esant didelei psichoterapeutų paklausai, neišvengiamai atsiranda ir tokių, kurie neturi reikiamo išsilavinimo ir netgi pašaukimo šiai profesijai. Taigi, didėja rizika susidurti su tariamu specialistu, kuris veikiau pakenks, nei padės.
Pateikiame skaitytojams sąrašą frazių, kurios niekada nenuskambės iš gero, patyrusio psichologo lūpų:
1. „Žmonės kasdien į mane kreipiasi su tokiomis problemomis. Visada patariu...“

Pastarąją profesionalo strategiją lengva pastebėti. Pavyzdžiui, po kliento pasakojimo santykių su partneriu problemas psichologas nesigina į situaciją ir tenkinasi paviršutinišku, vienpusiu pasakojimu: „Jei santykiai nebeteikia džiaugsmo, yra pagrindo juos nutraukti.“ Arba pateikia rekomendacijų papunkčiui – „darykite štai taip ir taip“, iš kurių mažiausiai vienas punktas niekaip netinka kliento situacijai. Tokiais atvejais drąsiai apsisukite ir atsisakykite tokio specialisto paslaugų.
2. „Reikėtų padidinti savo kongruentiškumą, šiuo metu įžvelgiu ryškią aleksimitiją.

Psichologo tikslas – padėti klientui išspręsti problemą, pasiekti trokštamą tikslą. Jei jis apkrauna žmones profesiniais terminais, kurių nepaaiškina, veikiausiai turi kitą tikslą – pademonstruoti savo profesionalumą, galbūt padidinti teikiamų paslaugų kainą ir pasirodyti viršesniu prieš klientą, kuris kreipėsi pagalbos.
Ar bereikia sakyti, kad darbas su tokiu psichologu greičiausiai suteiks daugiau problemų, nei padės išspręsti sunkią situaciją?
Pasitaiko, kad terapijos eigoje psichologas sąmoningai įveda klientui vienokį ar kitokį naują psichologinį terminą. Vis tik geras specialistas stengsis paaiškinti jį klientui suprantamais žodžiais.
3. „Jūs pats esate kaltas (kalta).“

Galimi ir netiesioginiai kaltinimai. Tarkime, klientas pasakoja apie savo patirtį, kuri svarbi esamai situacijai, o psichologas išsako negatyvų vertinimą: „Kodėl taip pasielgėte? Nejau nesupratote, kad tai baigsis...“ „Jūsų situacijoje vertėjo pasielgti taip...“ Panašaus pobūdžio frazės iš psichologo lūpų – pavojaus signalas klientams.
Psichologai turi sukurti saugią erdvę, kurioje žmonės galėtų be baimės atskleisti savo silpniausias puses. Be to, geras specialistas suvokia, kad kiekvienas turi savo praeitį, turi teisę klysti, rinktis, priimti sprendimus; kompetentingas specialistas padės žmogui susigrąžinti atsakomybę už savo gyvenimą.
4. „Žinau tą specialistą – prastas psichologas.“

Antra, jei psichologas peikia kitus specialistus, nėra garantijų, kad jis neišneša iš savo kabineto informacijos apie klientus. Trečia, tai nuvertina kliento patirtį ir pastangas spręsti situaciją, psichoterapijoje tai – neleistini dalykai.
5. „Patarčiau daryti taip...“

6. „Jūs neteisingai gyvenate.“
Patyręs, geras psichologas neprimes klientams savo moralinių ir etinių vertybių. Jei kardinaliai skiriasi psichologo ir kliento požiūriai, specialistas gali įvardinti savo ribas ir rekomenduoti klientui kitą psichologą.
Apibendrinant paminėtina, kad renkantis psichologą konsultacijai ar terapijai, svarbiausia vadovautis vidiniu pasitikėjimu specialistu ir rinktis tokį psichologą, su kuriuo bendraudami jausitės komfortiškai. Štai tada bendras psichologo ir kliento darbas duos kur kas daugiau naudos.