Socialiniai tinklai tapo ne tik efektyviu būdu pristatyti save pasauliui, bet ir patekti į darbo rinką. Socialinių tinklų profilis dažnai yra pirmasis įspūdis, kurį sukuriate potencialiam darbdaviui. Tarptautinės personalo valdymo ir atrankų kompanijos „Soprana Personnel International“ vadovė Diana Blažaitienė sako, kad asmeninis kandidato socialinių tinklų profilis neturėtų būti svertiniu rodikliu vertinant kandidatą, bet ten rasta informacija yra svarbi.
„Manau, kad pokalbio metu užduodami tinkami klausimai gali suteikti daug išsamesnės informacijos apie žmogaus charakterio bruožus ar mąstymą. Tačiau dar nesusitikus su kandidatu socialiniai tinklai bus tikrinami ir tai neabejotinai turės įtakos galutiniam darbdavio sprendimui – kviesti į pokalbį ar ne“, – teigia personalo atrankų ekspertė.
D. Blažaitienė pasidalino keliais patarimais, kurie padės socialiniuose tinkluose susikurti patrauklaus kandidato įspūdį.
Neigiami įrašai apie vadovą ar įmonę
Efektyviausias būdas spręsti su karjera susiejusias problemas yra randamas tikrai ne socialinėje erdvėje. Kilus nesutarimų su kolektyvu ar vadovu juos reikėtų spręsti su tais asmenimis tiesiogiai, o ne kalbant apie tai socialinėje erdvėje. Net jei tai nepadarys žalos dabartiniam darbui, potencialiam ateities darbdaviui tokie įrašai gali sukelti abejonių dėl jūsų lojalumo.
Apskritai, ekspertė pataria vengti neigiamų įrašų apie savo darbo aplinką, darbovietę ar tiesioginį vadovą. Dažnai tam tikri apribojimai būna įtraukiami ir į darbo sutartį, todėl skelbdami tokiu įrašus ne tik rizikuojate susigadinti savo reputaciją tarp kolegų, bet ir pažeisti susitarimus ar įsipareigojimus.
Socialinių tinklų supainiojimas
Socialinių medijų platformų pasirinkimas dar niekada nebuvo toks didelis kaip dabar. Tačiau reikėtų aiškiai atskirti, kurie yra skirti labiau asmeniniam naudojimui, kurie – profesiniam. Atrankų ekspertė sako, kad dažnai patikrinama kaip kandidatas save pozicionuoja socialiniuose tinkluose, kurie skirti profesinei veiklai, pvz. „LinkedIn“. Tačiau kartais pats kandidatas nurodo „Instagram“ ar „Facebook“ profilius ir tikrai ne visada jie tinkamai reprezentuoja kandidatą.
Nereikėtų labai jaudintis dėl turinio, kuriuo norite pasidalinti su draugais, tačiau reikia turėti omenyje, kad tą informaciją gali pamatyti ir ne tik jie.
„Net jeigu jūsų „Facebook“ paskyros nepatikrins personalo atrankų specialistas ar įmonės vadovas, tai padarys būsimas kolega, todėl rekomenduočiau turėti tvarkingus ir reprezentatyvius visus viešuosius profilius“, – teigia D. Blažaitienė.
Ko reikia vengti
Komunikuodami socialinėje erdvėje laikykitės etikos ir etiketo. Venkite užgaulių, diskriminuojančių įrašų ir netaktiškų komentarų. Socialiniai tinklai kuria įspūdį kitiems apie tai, koks žmogus esate, todėl reikėtų gerai pagalvoti kaip save pristatote.
Nereikėtų vadovautis principu, kad internete „galiu elgtis“ kaip noriu. Darbdaviai irgi žmonės, irgi gali būti draugų draugai, todėl visada įmanoma būti pastebėtam atsitiktinai.
Ekspertė pataria ypač atsargiai komunikuoti apie socialiai jautrias, dviprasmiškas temas, nes kiekvieno darbdavio moralinės ribos skirtingos, todėl patys turite prisiimti atsakomybę už tai, ką rodote viešoje erdvėje. Gerai pagalvokite, ar tikrai norite dalintis akimirkomis, susijusiomis, pavyzdžiui, su svaigalų vartojimu.
Naudokite privatumo nustatymus
Tam tikros socialinių tinklų funkcijos yra skirtos jūsų privatumo apsaugai, todėl reikėtų pasižiūrėti kokią informaciją apie jus gali rasti žmonės, kurių neturite drauguose. Paprasčiausias būdas tai padaryti, atsijungus nuo visų soc. inklų paskyrų į „Google“ paieškos sistemą įvesti savo vardą ir pavardę. Jei matote įrašus, kurių nenorite, kad matytų nepageidaujamos akys – pakoreguokite konfidencialumo nustatymus savo profiliuose.
Komunikuokite taisyklinga kalba
Nors gali pasirodyti nereikšminga, bet iš tikrųjų taisyklinga kalba suteikia ne tik jūsų komunikuojamai minčiai ar idėjai solidumo, bet ir jūs patys atrodote rimtesni, labiau išsilavinę žmonės. Nenaudokite neaiškių trumpinių, necenzūrinių žodžių ar labai ilgų sakinių.
Kuo kalba netaisyklingesnė – tuo mažiau dėmesio skaitantysis skiria įrašo turiniui ir susikoncentruoja į klaidas. Iš jūsų įrašų darbdaviai spręs, ar jiems tinka jūsų viešoji pozicija, ar tenkina jūsų pomėgiai, interesų sritys, vertins jūsų iškalbą, stebės ar gebate argumentuoti savo nuomonę, ar esate raštingas.
Viešinkite savo pasiekimus
Naudokite socialinius tinklus kaip platformą, kurioje galite dalintis savo profesiniais pasiekimais ar papildomomis veiklomis, kurios praturtina jus ne tik kaip žmogų, bet ir kandidatą. Jei užimate veikla, kurios rezultatais didžiuojatės ir galite pasidalinti – nebijokite to parodyti. Dalyvavimas konferencijose ar mentorystės programose, savanoriavimas, mokymų vedimas – visa tai padeda kurti patrauklaus kandidato įvaizdį.
Socialinių tinklų profiliai turi papildyti ir iliustruoti tai, apie ką rašote savo CV, o ne priešingai. Kandidatai, apie kuriuos internete informacijos išvis nėra, atrodo mažiau patrauklūs darbdaviui ir turi mažesnius šansus būti pakviesti į pokalbį.