Fleksitarai stiprina augalinio maisto paklausą
Augalinės kilmės maisto populiarėjimas – ryškiausia pastarųjų metų tendencija maisto pramonėje. Susirūpinimas aplinkosauga, sveikata ir gyvūnų gerove skatina žmones atsisakyti mėsos visiškai ar bent iš dalies. Gausėja „lanksčiųjų vegetarų“ – fleksitarų, kurių mitybos pagrindas yra augalinis maistas, tačiau savo racioną jie kartais praturtina ir gyvūninės kilmės produktais.
„Per metus būtent veganams skirto maisto kategorija augo ryškiausiai – net 49 proc. Taip pat 13 proc. ūgtelėjo ir šaldytos veganiškos prekės, – pranešime žiniasklaidai pastebi „Maxima“ Maisto gamybos departamento direktorė Brigita Baratinskaitė. – Visgi toks maistas jau seniai nėra perkamas tik veganų, kadangi kai kurie produktai yra tapę ir prisiekusių mėsos gerbėjų mėgstamais pirkiniais. Tarp tokių galima paminėti augalinį pieną, kurio bumas neslūgsta jau kelerius metus. Šios alternatyvos įprastam pienui paklausa per pastaruosius dvejus metus išaugo net ketvirtadaliu, o asortimentas vis plečiasi“.
Pirmenybė – natūralumui ir sveikatos stiprinimui
Pandemija ir didesnis susirūpinimas sveikata įtvirtino besikeičiančius pirkėjų įpročius: žmonės yra pradėję labiau rūpintis subalansuota mityba, vis dažniau kreipia dėmesį ne tik į skonines savybes, bet ir sudedamąsias produktų dalis.
„Sveikesnė mityba yra nuolatinė tendencija, kuri 2023 m. dar labiau stiprės. Galima drąsiai teigti, kad žmonės vis atidžiau vertins maisto produktų ingredientus ir pirmenybę teiks tiems, kurie turi mažiau cukraus, riebalų, glitimo, kurie yra mažiau apdoroti ir turi trumpesnį sąrašą priedų. Panašu, kad pirkėjų krepšeliuose vis didesnę dalį sudarys ekologiški, naudą organizmui turintys produktai, šviežūs vaisiai, daržovės, uogos“, – pasakoja maisto gamybos žinovė.
Ji prognozuoja, kad ieškant sveikesnių alternatyvų cukrui ir dirbtiniams saldikliams, stiprės pirkėjų susidomėjimas natūraliai saldžiais produktais, tokiais kaip medus, agavų sirupas ar datulės. Pastarosioms vis daugiau dėmesio skiria ir garsiausi pasaulio virtuvės šefai bei mitybos ekspertai, kadangi datulės yra ne tik malonaus skonio, bet turi ir daug vertingų medžiagų, naudingų skaidulų bei antioksidantų.
Laiką ir pinigus taupantys pasirinkimai
Per pastaruosius dvejus metus jau paruoštų patiekalų segmentas sparčiai augo: pandemijos metu juos pirko norintys pailsėti nuo nuolatinio maisto gaminimo namuose, o karantinams pasibaigus pirkėjai suprato, kad šie patiekalai gali sutaupyti ir laiko, ir pinigų.
„Gyvenimo ritmui grįžus į nusistovėjusias vėžes pastebime, kad žmonėms vėl ypač aktualu tapo galimybė apsipirkti ir pavalgyti greitai – jie ieško patiekalų, kurie jau paruošti valgymui arba kuriuos tereikia pašildyti. Kuris laikas stebime ir lūkesčius viršijantį pirkėjų susidomėjimą jau sufasuotais kulinarijos gaminiais, kurie padeda dar labiau sutrumpinti laiką parduotuvėje“, – pastebi B. Baratinskaitė.
Nostalgiško maisto sugrįžimas
„Tai siejasi tiek su visuomenėje įsigalėjusiu tvarumu, tiek minėtu siekiu valgyti natūraliau. Be to, šių metų negandos priminė, kokios svarbios yra tradicijos ir mūsų kultūriniai pagrindai. Ateinantys metai sujungs tai, kas geriausia iš abiejų pasaulių: senąsias šiltus prisiminus keliančias tradicijas ir šiuolaikinį požiūrį į maistą. Šakotis, tačiau iš grikinių miltų, tradicinė grybų užkepėlė, tačiau su Lietuvoje augintais eringi grybais“, – pavyzdžiais dalijasi B. Baratinskaitė.
Svarbu ne tik ingredientai bei skonis, bet ir įpakavimas
Pirkėjams ateinančiais metais bus svarbu, kad maistas būtų ne tik gaminamas, bet ir pakuojamas tvariai. Prie to prisideda ir vis daugiau sekėjų sulaukiantis „gyvenimo be atliekų“ (angl. „zero waste“) judėjimas.
Popierinių kvitų atsisakymas, alternatyvos plastikiniams maišeliams, į kartotines dėžes pakuojami tortai – tvarumo žingsnius vardija Maisto gamybos departamento direktorė.